Portret de compozitor - Ludwig van Beethoven Înapoi la: Emisiuni

Beethoven XXXVI

Publicat: Luni, 23 Noiembrie 2009 , ora 9.30
După o examinare personală, cât și după ascultarea consiliului nostru, am hotărât și hotărâm ca de acum încolo la toate lucrările noastre cu titluri în limba germană să se folosească în loc de piano forte, termenul «Hammerklavier», pian cu ciocănele, ceea ce va fi respectat pe loc de către prea bunul nostru general-locotenent și de aghiotanți, cât și de toți ceilalți pe care-i privește și va fi pus imediat în aplicare. Deci, în loc de pianoforte, pian cu ciocănele – rămâne stabilit odată pentru totdeauna.... Este ceea scria Ludwig în 23 ianuarie 1817 către Steiner & Comp., mai exact firmei constructoare de piane cu care colabora frecvent.

Indicația stabilită definitiv de Ludwig avea să se aplice doar la sonatele op. 101 și 106. Aceasta din urmă este poate cea mai reprezentativă în sensul dorit de compozitor, pentru că speculează până la maxima consecință dezvoltarea pianului în termeni tehnici, compatibil atunci, în 1817-1818 cu cele pe care le cunoaștem azi. Sonata a fost scrisă sub cele mai dramatice circumstanțe, pentru că este greu să fi nevoit să compui pentru a-ți câștiga o pâine... îi scria lui Ferdinand Ries la Londra, după ce lui Carl Czerny îi spusese Voi scrie o sonată care va deveni cea mai importantă între ale mele. O consideră așa marii pianiști de-atunci spre noi, iar Edwin Fischer îl citează și cu o altă frază: Iată o sonată care va da mult de lucru pianiștilor și care va putea fi cântată abia peste cincizeci de ani.
Veronica Zbarcea