Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Ștefan Pop este 'Don Ottavio'

Publicat: luni, 19 Ianuarie 2015 , ora 11.43

Tenorul Ștefan Pop a debutat joi, 15 ianuarie 2015, în rolul "Don Ottavio" din opera "Don Giovanni" de Wolfgang Amadeus Mozart. Parteneri de scenă, în producția dirijată de Alain Altinoglu pe scena Teatrului Bastille din Paris, i-au fost soprana Tatiana Lisnic - "Donna Anna", basul Adrian Sâmpetrean care l-a întruchipat pe "Leporello", iar în rolul principal a evoluat Erwin Schrott. Despre colaborarea cu teatrul parizian, Ștefan Pop a declarat:


Această invitație a fost primită în urmă cu doi ani și jumătate sau trei, când am fost invitat să fac un Rigoletto, mai exact o salvare de spectacol, la Bastille, în locul unui tenor care se îmbolnăvise. Am cântat Rigoletto, a fost un succes foarte mare, și a doua zi de dimineață - o surpriză pentru mine, nu mi s-a mai întâmplat - mi-au trimis contractul de Don Giovanni. Eu nu mai cântasem Mozart niciodată - câte o arie la concursuri, dar nu un rol de Mozart. Așa a apărut primul meu rol mozartian. Am debutat la Bastille, un teatru pe care îl iubesc foarte mult, pentru că are o acustică incredibilă, chiar dacă sala are aproximativ 2700-3000 de locuri. E foarte mare, dar se aude fiecare fir de voce pe care-l poți scoate - mezza-voce, piano, orice se aude. Și atunci, pentru capodopera lui Mozart care, bineînțeles, are o muzică incredibilă… în fiecare frază poți să faci ceva diferit și sensibil… asta poți să pui în evidență la Bastille. Mă bucur că am avut ocazia să debutez aici - e totuși Paris și o sală care ajută din punctul acesta de vedere.


Care sunt provocările acestui rol?

Din punct de vedere muzical nu ar fi niște provocări ca țesătură sau înălțime a sunetelor, ținând cont că eu vin dintr-o producție de Somnambula de Bellini la Frankfurt, unde am cântat șapte spectacole și în fiecare spectacol aveam câte zece do-uri de cântat. Ei bine, în Don Ottavio, cel mai mult ai la de cântat, dar asta nu însemnă că nu e la fel de greu, poate chiar din contră, pentru că orchestra fiind mai mică - orchestră mozartiană - și ținând cont de pasajul care e scris mai ales în prima arie din actul I - toți cunoscătorii știu că fa-fa diez-sol este pasajul la tenor de acoperit, nu de schimbat - atunci bineînțeles că e una dintre cele mai grele arii, mai ales că ești expus și trebuie să cânți piano, mezza-voce, mezzo-forte, să jonglezi cu nuanțele. Cunoscătorii zic că un tenor care cântă "Dalla sua pace" foarte bine se poate numi un tenor cu o tehnică bună. Eu nu știu cât de bine sau cât de rău am cântat eu, cel puțin știu că mi-am dat silința să fie cât de bine pot eu la ora actuală. Îmi place, iubesc Mozart! Înainte să fac acest rol nu mă gândeam că o să-mi placă chiar așa de mult, dar este cu totul altă senzație când e vorba despre o operă de ansamblu, și chiar am avut norocul să fim un grup atât de bine închegat. Toți suntem tineri, toți suntem la același nivel de gândire; am petrecut anul nou împreună și atunci am avut ocazia să ne cunoaștem mai bine, ca să nu mai zic că e vorba de încă doi colegi de-ai mei români - Tatiana Lisnic, care… dacă Erwin Schrott, care este Don Giovanni, a spus că e cea mai bună Donna Anna cu care a cântat el și el a cântat deja vreo 400 de Don Giovanni... plus Adrian Sâmpetrean - Leporello. Toată lumea spune că muzicalitatea este punctul forte la români. Eu pot să spun și să confirm acest lucru. La noi trei este o chestie mai sensibilă, e altceva față de ceilalți. Bineînțeles, în Mozart ne aduce un plus.

Vreau să salut cu această ocazie pe toată lumea din România și să știe că noi, cei trei români de la Paris, ne-am pus sufletul aici ca să demonstrăm că și România poate să arate lumii ceea ce alte țări arată - că suntem și noi unici în felul nostru.


Spectacolul este prima producție de operă a celebrului regizor de film austriac Michael Haneke și a avut premiera în 2006. Opera se va bucura și de alte reprezentații în săptămânile următoare, ultima fiind programată pentru 14 februarie 2015.

Interviu realizat de Lucian Haralambie