Înapoi la: Emisiuni

Portret de compozitor - Claudio Monteverdi cu Marina Nedelcu

Claudio Monteverdi X
Vineri, 27 Mai 2011 , ora 9.30
Claudio Monteverdi IX
Joi, 26 Mai 2011 , ora 9.30
Pur ti miro... Zefiro torna ...Si dolce e’l tormento... Cu fețe visătoare pe care s-a imprimat desăvârșita evlavie a muzicii, răsfoim un album îngălbenit de timp, admirând un personaj, un vecchio la măsura unui profet, uitat sau ignorat de Clasicism și de Romantism, ca și când geniul său ar fi avut nevoie de un timp pentru a deveni perceptibil.

Și, după 400 de ani, Claudio Monteverdi renaște prin muzica sa...

“Divino Claudio”...

...care cu instinctul său dramatic veritabil și-a transformat madrigalele, puțin câte puțin într-un teatru în miniatură. El, contemporan cu Shakespeare, dar și cu Galileo Galilei, el, readucându-l în scenă pe Orfeu, întru fericirea florentinilor, dornici să reînvie tragedia greacă, căutând acel parlar cantando prin care să fie posibilă alianța dintre poezie și muzică. Și chiar Orfeul său va fi prima operă importantă din istoria muzicii europene. Maestrul apără, în egală măsură un concept al disonanțelor care nu mai are nimic în comun cu ideile Renașterii, atunci când vorbește despre seconda prattica. Și în această manieră nouă de a trata disonanța, va consta esența noului stil.

Se știe că cei mai frumoși ani i-a petrecut la Mantua în slujba unui suveran demn, dar foarte pretențios, mare protector al artelor. Apoi Serenissima Republică l-a invitat să-i fie maestru de cor... la San Marco, căci scrisese nu doar madrigale, ci și motete și misse după modelul celor de altă dată. Poate chiar grandioasa In illo Tempore i-a deschis această poartă, deși el ar fi răspuns cu modestie, “non sum dignus”. Revine acum la polifonia severă, la prima prattica, așezând lucrurile pe făgașul lor firesc. Căci nu se cuvenea ca în basilica ce adăpostește trupul Apostolului, printre atâtea chipuri de sfinți, să fie intonate muzici potrivite pentru serbările din palate. Și astfel, Claudio Monteverdi îmbrățișează deopotrivă arta trecutului și pe cea a viitorului, nu întoarce spatele polifoniei, însă treptat, modifică limbajul, anticipând ceea ce va constinui esența Barocului, chiar asistând la nașterea sa.

Încercăm să-i conturăm profilul, potrivit armoniilor artei pe care a onorat-o, de-a lungul celor zece ediții ale Portretului de compozitor, care începe cu... 444 de ani și o zi întârziere față de acel 15 mai 1567, când se năștea la Cremona, Claudio Monteverdi.
Marina Nedelcu