Cuvântul muzicii Înapoi la: Emisiuni

Dirijorul Gabriel Bebeșelea

Publicat: Vineri, 12 Ianuarie 2024 , ora 8.45
Domnule Gabriel Bebeșelea, care este titlul cărții pe care ne-o veți prezenta astăzi?

Mi-aș dori să prezint trei, de fapt. Prima este o carte muzicală. Este vorba de dialogurile dintre Haruki Murakami și Seiji Ozawa. Tradusă în românește se numește "Pur și simplu despre muzică" și e o serie de dialoguri între un scriitor și un dirijor ascultând și comparând înregistrări, discutând despre idei și concepte muzicale. Este, mai degrabă, o carte plină de căldură și de iubire, aș spune, pentru muzicieni și pentru muzică în general.

Alte două cărți pe care le-aș propune sunt, din punctul meu de vedere, relevante în zilele pe care le trăim acum.

Una este o carte care m-a marcat foarte puternic. Este vorba despre "Apeirogon" de Colum McCann. Apeirogonul este o formă geometrică infinită, e un poligon infinit. Și, este vorba defapt despre o vedere de ansamblu asupra conflictului din Israel. Personajele principale - Rami Elhanan și Bassam Aramin - sunt un evreu și un palestinian care și-au pierdut copiii în acest nesfârșit șir de conflicte. Aceștia doi au fondat o asociație care se numește "Luptători pentru pace" și tot romanul este, de fapt, o serie de dialoguri între aceștia doi îmbrăcate sub forma unor eseuri despre necesitatea păcii. E o carte despre speranță și cred că e mai actuală ca oricând având în vedere ceea ce se întâmplă în zilele acestea în Israel.

Iar a treia carte este, cumva, tangențial conectată cu muzica. Este vorba de "Moștenirea Wagner" scrisă de Gottfried Wagner, stră-strănepotul lui Richard Wagner, și este, de fapt, o carte de amintiri din perspectiva unui om care, în adolescență, găsește ascunsă la Bayreuth o serie de pelicule cu Hitler, lucru care-l face să-și schimbe radical traiectoria în viață. Iar în momentul în care confruntă familia legat de acele pelicule și despre trecutul apropiat al familiei Wagner cu național-socialismul german, acesta este totalmente repudiat și exclus. Îi este închisă calea spre a deveni regizor de operă și devine un funcționar la o bancă în Italia. Iar, în paralel, acesta conferențiază peste tot în lume despre relația nefastă și implicarea familiei Wagner în cel de-al doilea război mondial și în ascensiunea lui Hitler și scrie o teză foarte interesantă despre muzica lui Kurt Weill. "Moștenirea Wagner" nu doar că este o carte apropiată muzicii și o perspectivă despre Wagner din interiorul familiei Wagner, pe care noi foarte rar avem ocazia să o vedem, dar există și un episod din România, pentru că Gottfried Wagner a înfiat un copil din România și nimerește să stea chiar la Hotelul Intercontinental din București în iunie 1990 și episodul pe care acesta-l povestește este, de fapt, mineriada văzută din perspectiva unui străin blocat într-o cameră de hotel cu vedere directă asupra evenimentelor.

Cred că toate aceste trei cărți, chiar dacă aparent nu se conectează, sunt legate de zilele pe care le trăim. Dacă prima este o carte pur despre iubirea pentru muzică, a doua este o carte despre speranța păcii, iar a treia este o carte asupra conștientizării cunoștinței și recunoștinței lucrurilor din perspectivă muzicală.

Toate cele trei cărți pe care le-am propus ne ajută să înțelegem lumea în care trăim, dar să ne cunoaștem în același timp istoria. Fără a ne ști istoria... e acel clișeu perfect adevărat că ea se repetă.

Cititul ajută să ne formăm personalitatea și, de fapt, să ne lărgim orizontul, să cunoaștem lumea, să cunoaștem tot ceea ce e în afara universului nostru imediat apropiat.

Credit foto: Ionuț Macri