Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu violista Emma Rotomeza

Publicat: Marți, 7 Noiembrie 2017 , ora 9.00

Spune-mi, părinții tăi sunt muzicieni?

Părinții mei nu sunt muzicieni. Mama mea este educatoare, tatăl este arhitect, dar a cântat la viața lui. A fost tenor și a avut o tentativă destul de târzie de a se apuca de Conservator; din câte am înțeles, pe la 29 de ani. Era un tip foarte, foarte emotiv și în momentul audiției… îi decedase și profesoara cu puțin timp în urmă… a avut așa, un fel de cădere nervoasă, sau de la emoții… n-a putut să facă față și din câte am înțeles nu a făcut o audiție foarte bună și s-a timorat așa de tare încât s-a lăsat definitiv.


Unde voia să vină? La București?

La București… cel puțin așa știu eu. El oricum a făcut arhitectură de tânăr și era pe picioarele lui și a rămas să cânte în corul Euphonia, în Râmnicu Vâlcea, destul de mult timp, până când am apărut eu în peisaj și, din câte am înțeles, a trebuit s-o rărească cu turneele.


I-a cerut mama ta să mai rămână și pe acasă?

Nu știu foarte sigur, dar probabil că stabilitatea jobului pe care-l avea, la Arhitectura SA sau SRL, nu mai știu cum se numea, a fost de preferat probabil.


Tu mai ai frați, surori?

Sunt singură.


Mie mi se pare un nume destul de neobișnuit, numele tău de familie - Rotomeza. Ai idee ce rădăcini are? De unde vine?

E chiar rar. Da, am avut un unchi foarte preocupat de genealogia acestei familii și a căutat, cât s-a putut săpa, rădăcina acestui nume. Până la urmă, a găsit vreo trei sute de ani de existență a acestui nume exact așa cum este până la piatra unui mormânt al unuia dintre nu știu ce străbunici, de pe care lipsea o literă… era ștearsă și nu se vedea sigur dacă ar fi fost același nume sau poate o literă diferită. Povești au fost destule… și eu l-am întrebat pe tatăl meu de unde este numele, dacă știm mai multe. În principiu, numele este așa cum este de când știu ei că există ca familie și ei spun că este românesc. Ar fi ceva discuții cum că ar putea avea rădăcini italiene, dar nimic concret, nimic știut ca o poveste sigură. Dacă o să am ocazia, o să investighez și eu, dacă tehnologia ne va permite să găsim mai multe resurse.


Tu nu ești legată de Italia din câte știu eu, ești legată de Spania - unde ai fost plecată cu o bursă Erasmus la un moment dat, în studenție - și, bineînțeles, de Elveția. Cât ai stat în Spania?

În Spania am stat din ianuarie până în iulie 2009 și apoi, în 2016, am prins un post într-o orchestră de proiecte, unde am mers și încă mai merg, dacă timpul îmi permite.


Săptămâna asta, de exemplu, n-ai reușit.

Nu, n-am putut să merg.


Și ce se întâmplă? Îi anunți așa din scurt că nu mai poți veni?

Din păcate, de data asta chiar a fost o excepție, din cauza contractului pe care-l am aici (cu Orchestra de Cameră Radio). De obicei mă țin de angajamente. Dacă am stabilit niște proiecte, datele sunt fixate, sunt anunțate oriunde apar alte angajamente și se respectă. Din păcate, de data asta chiar nu s-a putut face nimic.


Ești șef de partidă acolo?

Da. Vigo este orașul din Spania în care are sediul această orchestră și au mai multe feluri de proiecte. Au și muzică de cameră - de data asta trebuia să cântăm și Sextetul de Brahms nr.1 op.18 - deci sunt și proiecte de muzică de cameră, sunt și proiecte de orchestră barocă, au și o orchestră de tineret formată din tinerii lor studenți de la Conservatorul de acolo.


Cine o susține financiar?

Este susținută parțial de primărie, deci și de stat, dar și de sponsori, din câte am înțeles. Din câte am înțeles se străduiesc de mult timp să o transforme într-o orchestră de stat. În regiunea Galicia există Orchestra din Santiago de Compostela, care organizează concerte și în localitățile din împrejurimile acestui oraș incluzând și Vigo, bineînțeles. Și-atunci, ei au în fiecare an o stagiune de concerte și în Vigo. Cei din Vigo, în schimb, își doresc să aibă propria lor orchestră și de aceea fac și proiecte de operă și simfonic și orchestră de tineret, proiecte de baroc și muzică de cameră.


Sunt în mare parte instrumentiști spanioli acolo sau e un ansamblu mixt?

În mare parte da. Foarte puțini străini sunt invitați.


Și tu ai ajuns acolo datorită legăturii cu Spania, prin Erasmus?

Nu, deloc. Habar nu am cum am ajuns acolo. În 2016 m-a contactat directorul orchestrei și mi-a propus să merg. Mi-a ascultat înregistrările, mi-a citit prezentările și mi-a propus.


Unde erai tu în 2016?

Tocmai terminasem Academia (Academia Internațională de Muzică Menuhin).


Deci erai în Elveția încă?

Nu, mă întorsesem în octombrie 2015 în România.


Cum ai supraviețuit în Elveția? Și te întreb nu numai cum ai supraviețuit din punct de vedere financiar, dar cum ai supraviețuit mediului? Cunosc multă lume care o duce foarte bine din punct de vedere financiar acolo, dar care nu e mulțumită de viața socială, care am înțeles că e destul de săracă.

Mă amuz pentru că m-a mai întrebat cineva același lucru și am răspuns că mi-a plăcut foarte mult și a fost foarte surprinsă.


Iată-mă și pe mine, surprinsă acum. Ce ți-a plăcut?

Mi-a plăcut în primul rând structura țării, a sistemului. Totul funcționează exact ca un ceas elvețian, totu-i bine structurat. Este o lipsă de stres în a trăi, bineînțeles… dacă ai un job; dacă nu, atunci normal că stresul este mai mult decât evident. Dar este o țară superbă care-ți oferă șansa să te dezvolți dacă îți dorești. Probabil că având și posibilitatea de a invita valori, atunci s-a format un mediu propice dezvoltării.


Cum arată Academia Menuhin din Elveția? Pentru că mai există o altă asemenea instituție, în Anglia. Ai avut ocazia să întâlnești și să discuți cu muzicieni care au studiat acolo, știi care sunt diferențele dintre cele două Academii?

Nu știu să spun atât de multe. Nu am fost niciodată și nu am discutat în detaliu structura Academiei din Londra. Cea din Elveția, ca sediu, a avut mai multe sedii pe parcursul celor treizeci și ceva de ani de existență, deoarece este o academie 100%, susținută de sponsori și asta a implicat inclusiv clădirea instituției. Nu știu foarte bine ce s-a întâmplat în primii ani de la înființare, dar la un moment dat avea sediul în Blonay, în vila Nestlé, oferită de compania Nestlé - era, cred, o vilă pentru invitații lor. Și, la un moment dat, după ce domnul Lysy a trecut în neființă, fiul lui Yehudi Menuhin a venit ca director la Academie și nu știu exact ce s-a întâmplat acolo, dar cred că au pierdut sediul acela și s-au mutat la Berna, de unde iar au schimbat sediul și au ajuns în Coppet. Când am ajuns eu în academie, în mai 2011, instituția își ținea cursurile în castelul din Coppet, unde era și muzeu, eram și noi; erau la un moment dat probleme cu studiul între anumite ore, dar cu bunăvoința primăriei ne-a fost oferită vila castelului, care era separată complet de castel, era peste stradă într-un parc foarte frumos și unde eram complet independenți. Aveam vila doar pentru noi, se țineau cursurile, puteam să studiem. Când eram prea mulți și nu aveam unde să studiem în vilă ieșeam și în grădină… o perioadă foarte frumoasă!


Unde locuiați?

Eram împărțiți. În primul an eu am avut norocul să stau într-o casă pusă la dispoziție de unul dintre sponsorii academiei, aproape de Coppet, în Céligny, și stăteam acolo cu încă cinci alți studenți ai academiei, fiecare cu camera lui. Făceam naveta cu autobuzul academiei dimineața și înapoi seara, când încuiam academia cu lacătul.


Ce cursuri ai făcut acolo? (în afară de cel de violă)

Acolo sunt niște profesori...Când am ajuns eu am avut binecuvântarea și norocul să prind foștii studenți ai lui Alberto Lysy și Yehudi Menuhin, bineînțeles deveniți profesori și mentori de-a lungul anilor: Liviu Prunaru, Oleg Kaskiv, Sophia Reuter, Stanimir Todorov, Pablo de Naveran și Niall Brown la violoncel. Și atunci când toți acești profesori veneau și dădeau ore, noi puteam asista; puteam asista la absolut orice se întâmpla în academie; astfel aveam oportunitatea să învățăm de la fiecare în parte.


Erau, practic, un fel de masterclassuri deschise tuturor. Deci nu există cursuri fixe pe care trebuie să le urmezi ca să ai credite?

Ba da, există o structură… nu credite, dar există o structură a academiei. În fiecare an trebuia să învățăm anumite lucrări, trebuia să parcurgem o parte de tehnică pe care trebuia să ne-o rezolvăm și să ne-o asumăm foarte bine. Exista o structură, existau și examene de trecut.


Totul centrat pe instrument?

Pe instrument. Absolut pe instrument! Făceam ore de instrument, ore de muzică de cameră și academia, probabil dintotdeauna, a avut această Camerată, o orchestră de cameră sub numele de Camerata Lysy și, mai apoi, cu numele de Menuhin Academy Soloists.


Acesta e numele pe care-l poartă și acum?

Da, din câte am observat. Mai diferă. Depinde de eveniment sau de festivalul în care cântă, dacă au și suflători sau nu. Depinde de proiectul pe care-l au de îndeplinit, am văzut că numele se mai schimbă și în Menuhin Academy Orchestra, spre exemplu.


În funcție probabil de mărimea ansamblului.

Exact.


Cum ai ajuns tu acolo?

Am dat o audiție.


E ceva ce ți-ai dorit tu și te-ai dus pe cont propriu acolo?

Nu. Eu terminasem aici Universitatea, aveam cvartetul meu, cântam aici, la Radio și, într-o zi, am primit un telefon în care mi s-a spus că am fost recomandată de fosta mea profesoară de la Conservator, doamna Iulia Țimiraș, pentru a participa la o audiție pentru Academia Menuhin și întrebată dacă aș fi interesată să particip. Bineînțeles că am zis că da. Era o perioadă în care eu îmi doream să plec din țară și încă să mai studiez, încă să mai asimilez informații. Simțeam că nu era destul ceea ce făcusem și încă îmi doream să mai absorb așa, ca un burete, informații și să învăț să cânt mai bine. Țin minte că-mi fixasem un target să ajung în Germania și munceam pentru asta. Asta era în aprilie, când urma să merg să dau audiție în Germania și asta se întâmpla cred prin februarie… apelul pentru academie. Țin minte că am vorbit la Radio, am rugat să îmi iau două zile libere să studiez și am pregătit ceva și m-am dus și am dat audiție. Cred că la Liceul Enescu s-a ținut; au fost în comisie Liviu Prunaru și Bogdan Zvorișteanu și… am cântat, au cântat și ceilalți, din câte am înțeles, m-au plăcut și mi-au propus să merg. Sinceră să fiu nu-mi imaginam că mă vor accepta și am zis da fără ca măcar să mă gândesc. Probabil că au fost puțin surprinși că am acceptat fără să mă gândesc, dar pentru mine era o oportunitate incredibilă de a studia cu așa muzicieni. Să poți să înveți, să poți să perseverezi, nici nu mi-aș fi imaginat! Au fost chiar surprinși… le-am spus că dacă mi-ar da biletul de avion acum, acum aș pleca.


N-a putut decât să-i bucure, cred, un așa entuziasm!

Probabil. Și așa am ajuns în academie: foarte entuziasmată, plină de dorința de a persevera și de a învăța. Cred că anul I a fost cel mai dificil și din punct de vedere psihologic și profesional pentru că atunci am realizat cât de multe goluri am de umplut și volumul de muncă pe care trebuia să-l fac. Și unele lucruri, pur și simplu, trebuie să le iei de la zero, să le reconstruiești solid. Asta m-a bucurat. Fiecare oră, țin minte, era ca o oglindă în care-ți vezi absolut fiecare imperfecțiune și… adevărul doare, dar întotdeauna am privit cu recunoștință lucrul acesta și, țin minte, chiar discutam între noi, colegii, că ne lua cam două zile să ne revenim după fiecare ședință din asta intensivă, iar după două zile te gândeai chiar să te lași, te gândeai că nu mai e speranță; nu mai e speranță pentru mine; e prea târziu! După care, după două zile... domnule, se poate! Dacă totuși acum știu despre ce e vorba, hai, nu se poate să cedez fără să încerc… Și de fiecare dată era așa și construiai cărămidă peste cărămidă. Erau multe proiecte derulate în același timp - academia fiind privată, noi aveam de dat concerte care, bineînțeles, erau și în folosul nostru. Aveam ocazia în multe dintre ele să cântăm ca soliști sau să cântăm muzică de cameră sau, pur și simplu, să facem parte din acest ansamblu. Neavând nici dirijor, noi toți lucram între noi, ne ascultam, ne urmăream, făceam muzică de cameră inclusiv cu soliștii. E incredibil! Plus - să stai pe scenă lângă oameni care cântă atât de bine, excepțional! E incredibil să stai pe scenă, să poți să vibrezi cu ei în același moment. Cred că am învățat foarte multe numai din a respira același aer, cum se spune.


Sunt convinsă că ai legat și foarte multe prietenii acolo.

Da.


Pe prietenul tău acolo l-ai cunoscut?

Da.


Și el e tot muzician, violonist, nu?

Da, exact.


Andrei Stanciu îl cheamă. Cum v-ați cunoscut?

Da. Eu am ajuns în mai. Eram singura româncă în acel moment când am ajuns eu printre studenți și în iulie au venit la academie mai mulți români care s-au decis să dea și audiție și dintre ei au fost selecționați Andrei Stanciu, Ciprian Musceleanu, Adela Orcan, Raluca Matei. Cu mine, eram cinci studenți români deja care am început în septembrie noul an 2011-2012.


Ce fac ei în prezent? Așa, în mare. Ce face Andrei, de exemplu acum?

Ne-am întors amândoi în România după ce am terminat academia. A început și el să meargă în Spania cu mine de anul acesta, din mai. Acum este cu mine în România. Lucrăm aici și avem proiectele noastre când suntem liberi sau când ne putem lua liber. Ciprian este încă în Elveția. Din câte știu, colaborează, face tot felul de proiecte, a rămas pentru un master. Nu sunt sigură dacă a terminat sau nu, nu știu foarte multe detalii. Adela știu că a prins un post în Monaco, la Orchestra Filarmonică. Raluca a pornit un doctorat în psihologie cred, în Anglia; ea știu că a venit în Geneva și făcea în același timp și un master de psihologie acolo.


Deci, sunteți în continuare foarte ocupați și majoritatea studiați încă.

Fiecare pe drumul său.


Crezi că e mai ușor de construit o relație între doi oameni care vin din același mediu decât între două persoane cu educație diferită?

Nu știu ce să spun. Nu exclud nimic. Cred că relațiile de succes sau o relație fericită ține de dorința fiecăruia de a fi în acea relație și de a se respecta unul pe celălalt și a se iubi. Asta e, bineînțeles, cel mai important, da. Și cred că asta poate ajuta tot timpul cuplul să meargă calea înțelepciunii, să găsească orice soluție pentru orice fel de divergențe apar. Cred că asta este! Dar trebuie amândoi să fie dispuși. În general există echilibru, chiar dacă balanța nu este întotdeauna 60-40, 45-55… că 50-50 nu prea există, chiar dacă balanța uneori se înclină cred inclusiv 90-10, să zicem că o persoană trece printr-o perioadă de criză, cred că acel 10% care rămâne tot timpul trebuie să aibă de-a face cu respectul și cu dorința de a fi încă în acea relație și-atunci se pot găsi soluții. Nu știu dacă are vreo legătură spre exemplu inclusiv cu domeniul de activitate - dacă ar trebui să fie din același domeniu sau din aceeași țară, cu aceeași educație. În cazul meu, probabil… noi am fost foarte, foarte buni prieteni aproape un an de când ne-am cunoscu și probabil că asta ne-a dat foarte mult ocazia să ne cunoaștem caracterul fiecăruia, principiile de viață… astea au fost niște lucruri pe care le-am respectat foarte mult unul la celălalt și…


a fost ca o bază…

… o bază foarte solidă, foarte solidă.


Când m-am întâlnit cu tine m-am bucurat foarte tare să te văd aici, în Radio, unde erai la repetițiile Orchestrei de Cameră și mi-ai zis că ați simțit nevoia amândoi de-o pauză, că erați epuizați de atâta muncă și călătorii.

Da. După ce am terminat Academia, într-adevăr ne-am dat seama că avem nevoie de o stabilitate ca să putem construi și alte lucruri care ne fac plăcere, cum ar fi muzică de cameră sau tot felul de proiecte.


Andrei face parte din cvartetul tău?

Am făcut cvartet toți anii cât am stat în Elveția; diferite formule de cvartet. În academie fiind tot timpul studenți în schimbare, termină cineva, vine altcineva, de multe ori rămâneam ba fără vioara a II-a, ba fără violoncel și, normal, noi doi rămâneam pentru că eram studenți intrați în academie în același timp, dar ceilalți s-au mai schimbat și formula n-am reușit s-o concretizăm și să o fixăm, să rămânem. Noi ne-am dorit. Studiam la un moment dat 7 ore, ne doream să mergem în cvartet doar, doream să mergem la concursuri internaționale ș.a.m.d., dar din păcate nu am reușit să fixăm o formulă care să rămână. La cvartet cred că e foarte dificil să găsești patru persoane care-și doresc acest angajament și să treacă prin foc și sabie…


Care sunt cvaretele timpului nostru pe care le admiri?

Începând din România, cu Arcadia, care este un super-cvartet și un exemplu pentru toată lumea. Mie, personal, îmi place foarte mult cvartetul Hagen…


Acum vă odihniți sau faceți planuri pentru viitorul apropiat? Ne bate la ușă 2018.

Noi tot timpul ne dorim să facem cât mai multe lucruri, câte puțin din fiecare, dacă se poate. Și eu am suferit foarte mult că mi-am amânat foarte mult proiecte personale. Mi-am dorit foarte mult să cânt, eu cu pian, cum cântam înainte… n-am mai reușit. N-am mai reușit să mă ocup la nivelul la care mi-ar plăcea să prezint ceva. Și-atunci, am zis că trebuie să găsesc o soluție să-mi fac timp. Și este unul din proiectele pe care le am în minte și la care nu renunț orice ar fi, indiferent cât timp îmi va lua să pornesc asta.


Ai o colaborare cu un pianist sau cu o pianistă?

Probabil că o să am. Voi încerca și voi vedea ce se va potrivi.


Deci ai deja niște persoane în minte?

Am. Întotdeauna există soluții. Mie îmi face plăcere să cânt, muzica îmi place…


Și solistă cu orchestra? De când n-ai mai cântat?

Să-mi aduc aminte…


Sau ai în plan și așa ceva?

Am în plan și la anul. Am deja planuri și propuneri. Dacă am rămas cu ceva foarte proeminent din academie este că decât să mă prezint cumva când simt că nu pot, mai bine nu mă prezint. Asta e oglinda mea personală.


Asta este ceea ce ai dedus tu sau ceea ce ți s-a spus?

Nu, asta este ceea ce am simțit eu foarte puternic, ca o datorie a ceea ce am auzit și a ceea ce am văzut, ceea ce am învățat… N-aș putea, aș simți că nu m-aș putea privi în oglindă când ies de pe scenă. Și pentru mine asta e important.


Dacă ar fi să alegi… să nu zicem un moment, ci trei momente absolut senzaționale din viața ta profesională de până acum, ce-ți vine-n minte?

Prima chestie care-mi vine-n minte e primul concert din academie. Am ajuns pe 12 mai și pe 29 mai a fost primul concert în Elveția, în partea italiană, unde a fost primul concert cu Liviu și cu Maxim (Vengerov) cântând împreună și țin și acum minte momentul cu foarte mare claritate. Eram pe scenă, totul era atât de nou și aveam atât de mult entuziasm pentru tot ce se întâmpla acolo… să cânți atât de aproape de ei și să fii în vibrațiile lor a fost incredibil, a fost unul dintre cele mai puternice momente. Am simțit că m-a atins Dumnezeu cu mâna, cum se spune, și că e o șansă incredibilă să înveți de la așa oameni, să poți să-i asculți atât de aproape și să ai ocazia să le adresezi întrebări, să îți lămurești orice fel de răspuns. Asta îmi doream mai mult decât orice. Aveam atât de multe întrebări fără răspuns, atât de multe goluri pe care nu știam cum să le umplu, profesional vorbind. Prima dată când a venit Maxim în academie am putut să-i adresăm orice întrebare doream; a fost ca un fel de interviu cu toți studenții. Aveam o listă și-l întrebam încontinuu și, bineînțeles, și pe toți ceilalți profesori, de fiecare dată când aveam posibilitatea.


Ce te interesa în momentul acela?

De la execuții tehnice ale unor pasaje sau, pur și simplu, detalii tehnice care-mi erau neclare, sau de interpretare, de a analiza o partitură, de a o pregăti cu adevărat cap-coadă. Am învățat foarte multe și-n București, aici; domnul (Șerban) Soreanu a fost șansa mea mare de a învăța foarte mult în cei șase ani cu dânsul și dacă aș mai putea, aș mai învăța încă de la dânsul, dar, totuși, a fi în prezența unor soliști de talie internațională care fac asta în fiecare zi a vieții lor este o șansă incredibilă de a afla de la ei cum se pregătesc, cum pregătesc ceva din momentul când au văzut partitura până când ies pe scenă și cântă cu toată siguranța cu care-i vedem noi interpretând o partitură, tot procesul acesta. Spre exemplu, am avut ocazia să facem și înregistrări în studio și să vedem cum se înregistrează un CD care apare pe piață… toate aceste lucruri pe care aici n-avusesem încă șansa să le cunosc… tot felul de detalii legate de profesie.


Te tentează ideea unui doctorat aici? Te tentează să predai mai târziu?

Țin minte că atunci când eram mică asta îmi și doream: să ajung să predau. Da, bineînțeles. Mi-aș dori foarte mult să predau și asta într-o instituție de stat pentru că mi s-ar părea păcat să nu transmit mai departe cel puțin cât știu eu. De asemenea aș fi deschisă să-i pun pe elevii mei în legătură cu oameni pe care-i cunosc eu și cu alții, pe care nu-i cunosc. Asta era o chestie pe care am urmărit-o în România. Foarte mulți profesori - nu vreau să blamez pe nimeni, dar și eu am avut "norocul" acesta - nu erau foarte deschiși în a colabora și cu alte persoane. Cred că fiecare individ în dezvoltare are nevoie de o bază concretă, dar capacitatea de a fi deschis și flexibil cred că este foarte importantă în viața unui muzician (chiar) în devenire.


Ce-ți dorești pentru 2018?

Înțelepciune. Asta e ceva ce-mi doresc în orice moment…


Simți că-ți lipsește?

Nu, nu neapărat. Cred că am ajuns mai echilibrată decât eram în tinerețe…


Zise ea la cei 32 de ani ai ei…

Da. Și, bineînțeles, sănătate familiei. Asta e un lucru chiar important. Și… de restul cred că ne putem ocupa cu toate resursele.


Cum arată agenda ta pentru sfârșitul de an 2017?

Sfârșitul de an este foarte frumos. Culminează cu prima noastră ediție a unui festival pe care ne dorim să-l organizăm demult, un festival de muzică de cameră în perioada de iarnă, la Brașov. Vor fi trei concerte în Brașov și două în Poiana Brașov. Am adus colegi din România și din străinătate. Avem un fost coleg de la academie, colegii noștri români - Ștefan Cazacu la violoncel, Valentin Șerban la vioară, Andrei, bineînțeles, la vioară.


Cum se cheamă festivalul?

Brașov Winter Classics. O să fie drăguț, sper.


Mult succes! E copilul vostru, deci

Mulțumesc. Da, ne-am dorit de multă vreme. În 2014 am avut o primă tentativă, după care în 2015 și 2016 efectiv nu am mai avut timp să ne ocupăm. Ne-am dorit, lumea ne-a întrebat…dar nu am reușit. Iar anul acesta am fost tot așa, în criză de timp, și totuși am zis să nu renunțăm la inițiativă, pentru că o putem pierde.

Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu