Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Călușul, ritual și spectacol

Publicat: Duminică, 31 Mai 2015 , ora 19.00

Consemnat prima dată în secolul al XVI-lea, într-o cronică ungară privind Transilvania, descris apoi științific de Dimitrie Cantemir, în Descriptio Moldaviae, jocul călușarilor a suscitat interesul cercetătorilor, mai întâi în perioada interbelică a secolului al XX-lea, apoi începând cu anii '50 și până în contemporaneitate. Pentru vechimea, unicitatea, originalitatea și vivacitatea sa, Ritualul Călușului a fost proclamat de UNESCO drept „Capodoperă a patrimoniului cultural al umanității”, în anul 2005.

Unul dintre momentele importante, anterioare Călușului, se petrece în sâmbăta dinaintea Rusaliilor, atunci când Biserica Ortodoxă prăznuiește Sâmbăta morților sau Moșii de vară. Cu acest prilej sunt pomeniți și cinstiți toți cei trecuți la cele veșnice, rude mai apropiate sau mai îndepărtate, moși și strămoși, părinți, soți, frați, fii sau fiice. Ritualul Călușului îndeplinește, prin satele din sudul României, o întreită menire: să-i protejeze pe oameni de spiritele malefice considerate periculoase în perioada Rusaliilor, să asigure fertilitatea și fecunditatea pentru anul respectiv și, nu în ultimul rând, să confere grupului de călușari acea forță tămăduitoare pentru vindecarea celor care au fost „luați din Căluș”, adică cei care s-au îmbolnăvit subit, deoarece au încălcat anumite interdicții din perioada Rusaliilor, în special acelea care au legătură cu muncile câmpului.

Fiind conceput și ca o formă de comunicare între lumea terestră, reprezentată de comunitățile sociale, și cea „de dincolo”, întruchipată de ființe feminine denumite „iele”, Călușul este mediat de ceata bărbătească structurată în număr impar, după principii stricte de organizare. Conducătorul grupului este numit „vătaf”; el îi învață pe călușari dansul ritual, exercitând asupra lor o autoritate supremă. Celălalt personaj de primă importanță în organizarea cetei de călușari îl reprezintă „mutul”, învestit cu puteri sporite, dar binecunoscut mai ales pentru interdicția de a vorbi în timpul ritualului. Stegarul, ajutorul de vătaf, ceilalți călușari și nelipsiții muzicanți completează ceata. Mai trebuie să amintim că structura Călușului este secvențială, conținând trei momente importante: „ridicarea” sau „legarea” steagului (sau a Călușului), „jucarea” Călușului, pe ulițe și în curțile sătenilor și „îngroparea steagului” sau „spargerea Călușului”, la final.

Vă invit, așadar, în data de 31 mai 2015, în Duminica Rusaliilor, de la ora 19.00, în cadrul emisiunii „Muzici tradiționale”, să depănăm câteva crâmpeie din povestea Călușului, încercând să recompunem atmosfera acestui ritual ancestral din sudul României, cu funcțiile, semnificațiile, obiceiurile, dansurile și, bineînțeles, cu muzica lui.