Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Ținuturi românești (III); Transilvania și Crișana

Publicat: Duminică, 10 Mai 2015 , ora 19.00

Din Țara Oltului (la sud), până în Câmpia Transilvaniei (în centru), și din Crișana, la apus, până în Năsăud (la miazănoapte), se remarcă o diversitate repertorială, concentrată într-o nebănuită omogenitate stilistică. Melodica bogat ornamentată, cu melisme, cu alunecări intervalice și cu structuri sonore bazate pe alternanțele major-minor și cromatic-diatonic reprezintă câteva dintre particularitățile stilistice ale muzicii tradiționale transilvane.

Aradul și Bihorul alcătuiesc un ținut etnografic divers dar omogen, studiat încă de la începutul veacului trecut de Béla Bartók, cel care avea să consemneze, să transcrie și să prelucreze în compozițiile sale, muzicile țărănești ale acestei regiuni. În Câmpia Aradului și în Bihor se întâlnește o cultură tradițională intensă și bogată, cu genuri specifice, subsumate atât categoriilor ceremonial-rituale cât și melodiilor jocurilor populare, interpretate de formații instrumentale tipice. Tarafurile de tip arădean și bihorean se compuneau, până spre jumătatea sec. al XX-lea, dintr-o vioară solistă, una sau două viori secunde, acompaniate de violoncelul bătut (numit broancă, în Arad) și de o tobă, în Bihor.

Configurat printr-o neașteptată varietate a genurilor, caracterizat printr-o ritmică sofisticată și o melodică ornamentată fastuos, cu un inegalabil rafinament, folclorul românesc din Transilvania și Crișana se articulează într-un stil unitar, cu bogate resurse vitale, capabil să prolifereze o multitudine de tipuri și variante distincte.