Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Formații instrumentale tradiționale (III)

Publicat: Duminică, 19 Aprilie 2015 , ora 19.00
În episodul de astăzi vă oferim posibilitatea de a asculta alte tipuri de formații, restrânse sau ample, obișnuite sau originale, reprezentative pentru cele mai multe dintre zonele etnografice românești: Chioar, Bihor, Valea Bicazului, Bazinul Mureșului Superior, Banatul de munte și Moldova. Vioara, zisă ceteră, ceatără, lăută, scripcă sau higheghe, este regina incontestabilă a instrumentelor soliste asimilate în cultura tradițională românească, începând, mai ales, cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Vioara cu goarnă, denumită în Bihor „higheghe cu tolcer”, are o istorie cu dată mai recentă, fiind consemnată doar din anii 20 ai veacului trecut. Cu toate acestea, ea a devenit o emblemă sonoră a zonei. În Valea Bicazului, pe Valea Trotușului, în bazinul Gurghiului din estul Transilvaniei, dar și în zona Mureșului Superior, ființează un tip de taraf pe care și-l revendică, în egală măsură, românii și secuii trăitori în zona Ciucului, formație de model minimal, alcătuită din doar două instrumente: vioara și doba. „Doba”, a cărui denumire ne-ar putea înșela, este un instrument cordofon înrudit cu... violoncelul, care susține concomitent, în cadrul tarafului, funcția ritmică și armonică. Folosirea „dobei” cu strune presupune lovirea celor două sau trei corzi „de armonie” cu un băț și ciupirea celei libere cu mâna stângă, în plan vertical, determinându-se revenirea plesnită a corzii pe limba instrumentului și generarea unui sunet percutat, puternic. În ultima parte a ediției de astăzi, veți cunoaște și două fanfare țărănești: din Lăpușnicu Mare (Banat) și din Cozmești ( Iași), formații ce reprezintă unele dintre cele mai bogate și exuberante forme de asociere instrumentală din acest spațiu sonor al muzicilor tradiționale românești.