Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni
A zîce și a hori - muzici instrumentale și vocale din nordul Transilvaniei
Vom asculta, la început, o „Hore de ficiori”
din Maramureș, în care vom recunoaște structurile melodice și ritmice specifice
ale zonei, „zîse” vocal și acompaniate instrumental, cu cetera, zongora
și toba, prin care
tinerii flăcăi, colindând ulițele satului, își exprimau sentimentele față de
tinerele fete, nemăritate. Urmau apoi nunțile, în satul tradițional, iar cântecul
ceremonial al miresei, care însoțea momentele de împodobire a fetei,
prin punerea cununei, constituia unul dintre elementele principale din cadrul
ritualului nupțial. Rămânem tot în Maramureș și vom urmări „Horea și jocul
miresei”, interpretate vocal-instrumental. Această secvență nupțială se
constituie din două secțiuni: prima este o hore cu noduri, specific
maramureșeană, care debutează cu o introducere sub forma unei interjecții
anacruzice cu sens melodic ascendent, se dezvoltă apoi prin strofa melodică
propriu-zisă și se încheie printr-un recitativ descendent; partea finală a
dipticului o reprezintă un fragment al unei melodii de joc. Vom sesiza faptul
că zîcerea simultană, vocală și instrumentală, atât a horiei, cât și a melodiei de joc, formează
structuri sonore complexe și spectaculoase, de tip eterofonic.
Una dintre zonele învecinate cu Maramureșul este Năsăudul – vechi ținut
situat în nord-estul Transilvaniei, la granița cu Bucovina. Repertoriul
folclorului năsăudean este bogat și complex, cuprinzând genuri diverse, de la
ciclul calendaristic și familial, până la doine și cântece propriu-zise,
culminând cu piesele muzicii de joc. Din bogăția repertoriului năsăudean, cu
precădere doinele și cântecele au capacitatea să ne impresioneze prin
structurile melodice melismatice, bogat ornamentate, prin frumusețea și prin
expresivitatea interpretărilor vocale și instrumentale. Tematica genului liric
din Năsăud se înscrie într-o arie largă, cu motive de dragoste și dor,
înstrăinare, cătănie și război, noroc, viață și moarte. Am ales pentru
dumneavoatră trei cântece doinite, care ilustrează trăsăturile stilistice
menționate, în înregistrări istorice, cu mare valoare documentară. Primele două
piese reprezintă fațete melodice înrudite, ale unei hori de jele,
interpretate vocal și instrumental, din caval; cea de a treia, cu versurile
incipiente „Împărate, împărate, / Împărat cu ochi de mure, / Trei feciori mi-ai
dus în lume...”, pune în valoare genul cântecului de cătănie, răspândit în
Transilvania la începutul veacului al XX-lea, în condițiile istorice în care
țăranii români erau obligați să lupte în Primul Război Mondial în armata
imperială, pentru interese străine de sentimentele lor față de neam și țară, de
multe ori chiar împotriva fraților lor români din alte provincii istorice.
În ultimele minute ale acestei ediții vă propun să zobovim în Lăpuș, o
microzonă situată la sud de Maramureș și la vest de Năsăud, în care
sonoritățile folclorice împrumută caracteristici specifice celor două ținuturi
învecinate. Vom găsi, așadar, în Lăpuș, ca și în Maramureș și Oaș, horea lungă, numită și horea în grumaz sau horea înturnată, respectiv acel tip al doinei, cu melodii în stil parlando-rubato, ornamentate cu
binecunoscutele lovituri de glotă,
numite și „noduri”; de asemenea, vom mai întâlni, în ținutul Lăpușului, și
elemente ale muzicilor de joc din Podișul Someșean și din Năsăud, cum sunt jocurile feciorești sau jocurile de
perechi din categoria învârtitelor. Horea în grumaz din Lăpuș, ca specie
distinctă a doinei românești, se evidențiază ca un real blazon cultural din
această zonă. Cu tematică diversă, de la dragoste și dor până la soartă și
înstrăinare, horile constituiau,
cândva, singurele melodii din categoria pieselor lirice, vocale și
instrumentale. Ascultându-le,
remarcăm că fiecare dintre horitori își impune o marcă identitară proprie, care
determină numeroasele tipuri melodice, tehnici vocale diferite de realizare a
„nodurilor”, dar și o nebănuită bogăție a stilurilor interpretative. Sub acest
aspect, numărul variantelor muzicale era, cândva, egal cu cel al interpreților,
în prezent din ce în ce mai puțini.
Vă invit sâmbătă, 24
noiembrie 2018, de la ora 10.00, să urmăriți zîceri și hore din nordul Transilvaniei, din Maramureș, Năsăud și Lăpuș.