Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni
Transilvania de vest și Crișana
Vă propun, în această ediție, un repertoriu folcloric de factură
instrumentală, care provine din Crișana, cel mai întins ținut din vestul României, care cuprinde, dinspre
sud spre nord, zone etnografice cu particularități definitorii, precum
Zarandul, Câmpia Aradului, Crișurile și Codrul. Muzicile din acest ținut se caracterizează
printr-o bogată interferență stilistică și îmbracă, deseori, forme de expresie
variate. Vom asculta melodii lirice și de joc și vom face cunoștință cu
instrumente și cu formații tipice pentru această regiune. Bihorul a fost studiat încă de la începutul
veacului trecut de Béla Bartók, cel care avea să consemneze, să transcrie și să
prelucreze în compozițiile sale unele dintre muzicile țărănești ale acestui
ținut. De altfel, B. Bartók a publicat, sub egida Academiei Române, în colecția
„Din vieața poporului român”, prima sa antologie de folclor muzical, într-un
volum care a apărut în 1913 sub titlul Cântece
poporale românești din comitatul Bihor. Dacă cercetăm această antologie vom
afla că, în urmă cu un secol, în Crișana a existat o muzică tradițională
intensă și bogată, cu genuri reprezentative, subsumate tuturor categoriilor
folclorice. Treptat, în această regiune au rămas preponderente muzicile de joc,
interpretate de tarafurile de tip arădean și bihorean. Aceste formații se
compuneau, până spre jumătatea secolului al XX-lea, dintr-o vioară solistă, una
sau două viori secunde, acompaniate de violoncelul „bătut” (numit și broancă,
în Arad) sau de o tobă, în Bihor. Melodiile erau susținute printr-un
acompaniament armonic schematic, frust și uneori straniu sub aspect tonal și
metric, conferit, în egală măsură, de ambiguitățile armonice dar și de suportul
ritmic oferit de broancă.
Bihorul a adoptat
la începutul secolului trecut un instrument mai puțin obișnuit: vioara cu goarnă, denumită în grai local
higheghe cu tolcer. Nu se știe precis cum și când a pătruns
acest instrument în lumea muzicii tradiționale bihorene. Probabil că vioara cu
goarnă a fost adoptată de lăutarii bihoreni ceva mai târziu, în perioada
interbelică, deoarece Béla Bartók, în cercetările sale în zonă, din primul
deceniu al veacului al XX-lea, nu i-a semnalat existența. Sunetul inconfundabil
al viorii cu goarnă este puternic, nazal și aspru, datorat atât lipsei cutiei
de rezonanță, cât mai ales pâlniei metalice care îl amplifică și-l propagă. Higheghea cu tolcer este, de obicei,
acompaniată de o tobă mijlocie cu cinel, numită dobă, dar și de o vioară secundă sau o violă, care asigură suportul
armonic.
În ultima parte a
ediției vă propun să „urcăm” în nord-vestul României, ajungând în zona
folclorică a Codrului, din județul Sălaj. Tarafurile tradiționale din această
zonă sunt constituite după structura trioului de coarde clasic: vioară (numită ceatără),
violă (zisă braice) și contrabas (intitulat gordună). În Codru,
melodiile lirice se numesc hore iar
cele de joc, danțuri. Muzica danțurilor
din Codru este fastuoasă, elegantă și limpede, cu armonii luminoase, cu dilatări
și condensări succesive ale timpului muzical. Suitele de danțuri codrenești sunt constituite din piese care sunt ordonate pe
principiul dinamizării progresive a ritmurilor și mișcărilor.
Vă invit să
faceți cunoștință cu un repertoriu fascinant și reprezentativ al folclorului
muzical din Crișana, la „Muzici tradiționale”, marți 9 octombrie 2018, de la
ora 23.00.