Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni
Muntenia – din Carpați până în Câmpia Bărăganului
Călătoria noastră prin Ținutul Munteniei dubutează cu prezentarea unor
crâmpeie sonore din Muscel, o zonă care grupează localitățile din nordul
Munteniei pe vechiul drum care, venind din Transilvania peste pasul Branului,
trecea prin depresiunea Câmpulungului și ajungea, peste culmi si curmături, în
Valea Argeșului, la capitala din acele vremuri, Curtea de Argeș. Alte două
localități importante, Rucăr și Câmpulung, au constituit, la rândul lor, centre
din care a iradiat viața socială a zonei, atât prin dezvoltarea unei culturi
tradiționale pastorale de tip carpatic (Rucărul), cât și prin structurarea unei
așezări medievale (Câmpulungul, care a fost și cea dintâi cetate de scaun a
Țării Românești). Datorită acestor realități sociale și istorice, folclorul
muzical din Ținutul Muscelului îmbracă forme și structuri sonore diverse, cu un
repertoriu bogat, alcătuit preponderent din cântece bătrânești, doine și
cântece propriu-zise, dar și din melodii de joc. Acest repertoriu a fost cules
și înregistrat pe cilindri de fonograf încă din anul 1914, de către Dumitru
Georgescu Kiriac, apoi a fost imortalizat prin imprimările realizate de
Constantin Brăiloiu și unii dintre colaboratorii săi, începând cu anul 1928 și
până în 1945. Folclorul muscelean este caracterizat prin particularități
muzicale distincte, dintre care se evidențiază un repertoriu bogat de cântece,
doine și melodii de joc, articulate prin scări muzicale diatonice și cromatice,
prin sisteme ritmice complexe, incluzând parlando-rubato, ritmul divizionar și
ritmurile specifice dansurilor populare practicate în Muscel: hora, sârba și
brâul. Vom asculta mai întâi o melodie de joc: „Brâul pe șase de la Lerești”,
interpretat de legendarul lăutar muscelean Alexandru Cercel, care s-a născut în
jurul anului 1880 și a dobândit vechea tradiție a interpretării vocale și
instrumentale, precum și un repertoriu cu rădăcini adânci în veacul al XIX-lea.
El va fi urmat de trei piese vocale, reprezentative pentru această zonă, toate
în înregistrări istorice. Vă propun, pentru început, un fragment din balada
„Miorița”, sub forma unui cântec epic, consemnat în 1930 de la Aneta Pătru din
Jugur, o interpretă care a oferit la data înregistrării o variantă tipică
pentru sonoritățile melodiilor muscelene, cu șerpuiri și volute melodice, cu
structuri modale diatonice dar și cu inflexiuni cromatice. Ea va fi urmată de
două cântece doinite provenind din aceeași zonă: „De trei zile viu pe plai”,
înregistrat de Tiberiu Alexandru și Ilarion Cocișiu în 1936 de la Maria
Parolea, originară tot din Jugur, și „Vară, vară, primăvară”, cu Maria Cârstoiu
din satul Slatina, de lângă Nucșoara, într-o înregistrare realizată de
Constantin Brăiloiu și Harry Brauner, tot în 1936.
Vom trece apoi în Câmpia Română, din Bărăgan în Vlașca. În aceste zone
ale Munteniei, din punct de vedere muzical, predomină structurile sonore bazate
pe scări cromatice, atât în genurile instrumentale, cât și în cele vocale,
inclusiv în colinde. Vă propun, așadar, o doină cântată din solz de pește,
culeasă de Constantin Brăiloiu în 1938 de la Marin Toma din Victoria, Brăila;
va urma un cântec doinit, interpretat la caval de Ion Costache, cunoscut și ca
un foarte bun constructor contemporan al instrumentelor din familia fluierelor,
originar din Merișani, Teleorman; în finalul acestei secvențe vom asculta un
fragment din „Colindul cerbului”, cântat de un grup de bărbați din Alexeni,
Ialomița, într-o exprimare
sonoră caracteristică pentru această zonă: o melodie derulată într-un tempo
rar, rubato, o scară muzicală cromatică, durate prelungite, formule melismatice
și opriri bruște.
Ultima
secvență a ediției ne va duce înapoi în zona subcarpatică a Munteniei, în
nord-estul județului Prahova, o zonă bogată, cândva, în numeroase elemente de
folclor muzical, zonă în care a realizat culegeri și prețuita profesoară și
folcloristă Emilia Comișel, născută în urmă cu 105 ani, la Ploiești, una dintre
cele mai apropiate colaboratoare ale lui Constantin Brăiloiu. În extremitatea
nord-estică a ținutului prahovean, la granița cu cel buzoian, se află satul
Bătrâni și comuna Starchiojd, vechi vetre românești, cu atestări documentare de
șase secole. Din Bătrâni a fost originară și Florica Mâzgoi, una dintre cele
mai talentate interprete țărănci, neprofesioniste, din meleagul prahovean. Ea a
fost înregistrată în 1951, pe când avea 31 de ani, de către Paula Carp și
Tiberiu Alexandru, colaboratori apropiați, ca și Emilia Comișel, ai lui
Constantin Brăiloiu. Din repertoriul Florică Mâzgoi, cules cu această ocazie,
vă ofer o doină cântată din frunză, urmată de „Râule, pârâule”, piesă care
constituie un exemplu elocvent de doină în stil de cântec, cu formă fixă și
articulare strofică. După cele două înregistrări istorice, ajungem și în
contemporaneitate, căci tradiția folclorului prahovean din această zonă este
dusă mai departe de Mariana Mușa, originară din Starchiojd, pe care am
înregistrat-o în anul 2015, o tânără și talentată interpretă, dar și o
profesoară dedicată transmiterii folclorului către noile generații, posesoarea
unei voci deosebit de calde și expresive. Cântecul doinit „Foaie verde-a
bobului/greu i-a fost voinicului”, pe care vi-l ofer spre audiție, în
interpretarea Marianei Mușa, reprezintă o expresie relevantă asupra stadiului
actual, mult simplificat, al doinei. În finalul acestui grupaj ascultăm „Brâul
pe opt”, cântat din caval de ultimul reprezentant al fluierașilor și
cimpoierilor din Starchiojd, Moise Țeavă, în vârstă de 65 de ani, pe care l-am
înregistrat, de asemenea, în anul 2015, la Starchiojd, Prahova.
Vă invit, așadar, marți 5 iunie 2018, de la
ora 18.30, să urmărim câteva repere ale
folclorului din Muntenia, într-un ciclu dedicat sărbătoririi Anului Centenar al Marii Uniri. Cu această
ediție se încheie prima parte a seriei de emisiuni „Muzici tradiționale” din
acest an. Ne vom reauzi în toamnă, atunci când vom continua prezentarea
ținuturilor tradiționale românești, pentru a pune în valoare comorile și
simbolurile păstrate în multitudinea de piese muzicale, mai vechi și mai noi,
din toate genurile folclorice vocale și instrumentale, care fac parte din
patrimoniul spiritual al poporului român.