Seara de operă Înapoi la: Emisiuni

O altă CARMEN....

Publicat: Sâmbătă, 18 Iunie 2011 , ora 19.00

 

 

 

 

O altă „Carmen” - după cele de la Teatro alla Scala (din 7 decembrie 2009 – cu Anita Rachvelishvili, Jonas Kaufmann și Erwin Schrott, dirijată de Daniel Barenboim) și de la MET (din ianuarie 2010 - cu Elina Garanca, Roberto Alagna și Mariusz Kwiecien, dirijată de Yannick Nézet Séguin)?


Mărturisesc că, am ezitat.


Memoria mea reținuse din transmisiunea directă de la Scala, doar acel macho air și observația că ar fi trebuit să-și mai lucreze franceza pentru Erwin Schrott (care se afla în distribuție), iar din cealaltă transmisiune directă, de la MET, imaginea de ne-surclasat în prezent a Elinei Garanca; și deci, cu un asemenea ... „depozit la purtător” mi-era greu, extrem de greu să doresc audiția spectacolului din 1 octombrie 2010 propus de Stagiunea UER, de la Teatrul Liceu din Barcelona.

 

 

 

 


Căci Carmen, nu era Garanca!


Don Jose însă, era același, Roberto Alagna - pe care-l auzisem și văzusem în înregistrarea de la MET, „Covent Garden” din Londra, Festivalul Chorégies D'Orange: convingător, memorabil, dar totuși, consideram că-mi fusese suficient!


Escamillo? Din nou „Mr. Netrebko”, iar la pupitrul dirijoral – nu era nici Barenboim, nici Nézet Séguin ci ... necunoscutul, Marc Piollet.
De ce să vreau – și mai ales de ce să vreți dvs.! - să ascultați un alt spectacol de „CARMEN”?


Și de ce tocmai pe cel de la Gran Teatre del Liceu?

 

 

 

 

 

 

 


Iată până la urmă, răspunsurile pe care mi le-am dat eu:


- pentru că, pentru mine, era primul spectacol de „Carmen” - made in Spain;


- pentru că interpreta rolului titular era o mezzosoprană franceză (deci fără probleme de asimilare a textului) și, de origine spaniolă în plus: atrice Uria-Monzon – cu înfățișare tipic iberică și, mă gândeam, un temperament posibil mai convingător decât al lui Garanca;


- pentru că, oricând poți descoperi într-o interpretare - abordare nouă sau reluare de rol – aspecte muzicale încă neasimilate, reflecții și tălmăciri artistice, încă neatinse...

 

 

 

 

 

 

 

 

Și astfel, am căutat un moment liniștit al unei zile și am ascultat spectacolul de la Gran Teatre del Liceu, ținându-mă departe de pornirea de a compara sau de a echivala cele auzite cu ceea ce auzisem la MET sau Scala și, urmărind numai „cântecul” interpreților, în directă relație cu întâmplările din opera lui Bizet.


La finalul audiției?


Această invitație: invitația de a reasculta și dvs. o altă „Carmen”: iar argumentele ei, în emisiunea din această sâmbătă, 18 iunie.

 

 

 

 

Luminița Arvunescu