Seara de operă Înapoi la: Emisiuni
Ceaikovski – Pușkin, la MET
În această sâmbătă, vă invit într-un univers, unde totul gravitează sub liniile de forță ale unei opere, în care cuvintele lui Pușkin și-au dat întâlnire cu muzica lui Ceaikovski, iar spiritul romantic a revitalizat un Sankt Petersburg de final de secol al XVIII-lea, plin de moravuri și drame personale zguduitoare: vorbesc, firește, despre opera Dama de pică, reluată în această stagiune la Metropolitan Opera House din New York, în concepția regizorului Elijah Moshinsky și sub bagheta foarte talentatului dirijor leton Andris Nelsons, pe care avem ocazia s-o preluăm în direct de la MET.
Compusă de Ceaikovski în 1890, pentru Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg, Dama de pică este în fapt o dramă muzicală extrem de puternică și realistă, care face din ofițerul german Gherman, un erou subjugat într-atât de pasiunea sa pentru jocul de cărți, încât se folosește de tânăra Liza pentru a ajunge în preajma unei bătrâne contese, despre care, se spunea, că ar fi câștigat o avere la joc, grație unei combinații secrete; este o dramă susținută de o desfășurare muzicală cuceritoare prin puterea ei de sugestie ce reconstituie până în cel mai mic amănunt arhitectonic, un spațiu și un timp pe care doar creația de operă rusă ni le poate adânci în memorie, titrând scurt: Ceaikovski - Pușkin.
Așa că, reîntorcându-mă de la New York - după o extraordinară experiență trăită în studiourile Radio Metropolitan Opera - abia aștept să vă reîntâlnesc: sâmbătă, 26 martie 2011 - pentru o Dama de pică reunindu-i pe tenorul rus Vladimir Galouzine - în rolul Gherman și soprana finlandeză Karita Mattila - Lisa, pe mezzosoprana Dolora Zajick - în rolul Contesei și baritonii Aleksei Markov - Tomski și Peter Mattei - Yeletsky, o Dama de pică purtând însă tot marca MET.