Vitralii Înapoi la: Emisiuni

Cultura muzicală cehă și slovacă. Barocul (I)

Publicat: Marți, 14 Octombrie 2014 , ora 19.00

Lista personalităților muzicale cehe renascentiste este completată și de savantul Jan Kampanus Vodnansky, umanist, compozitor, poet, pedagog și dramaturg născut în sudul Boemiei la finalul anului 1572. Un nume nelipsit din paginile istoriei literaturii cehe, Vodnansky a absolvit la 24 de ani Universitatea din Praga, loc unde a devenit și profesor 7 ani mai târziu, predând greaca și latina. În 1622 a devenit catolic, renunțând la credința protestantă devenită o opțiune deosebit de periculoasă în noul context religios. Apreciat de contemporani pentru perfecțiunea ritmică a lucrărilor sale, Vodnansky a abordat în acestea în special limba latină, ocazional folosind și versuri în limba cehă, greacă sau chiar germană.

Amintisem data trecută despre amploarea curții imperiale de la Praga a lui Rudolf al II-lea dar și despre ansamblul său muzical fără precedent pe teritoriul european, formație ce activa atât în uriașa Catedrală Vitus, cât și la Castelul din Praga Nu este de mirare că era rudolfiană, înconjurată de o asemenea atmosferă culturală, a rămas emblematică pentru cultura cehă. Influența curții imperiale de la Praga a molipsit curând și o serie de importante figuri aristocratice din Moravia, care și-au construit propriile ansambluri sonore menite să oglindească la scara mai mică faimoasa orchestră a lui Rudolf al II-lea. S-a format astfel o adevărată tradiție, cea a orchestrelor de curte, tradiție păstrată și în momentul în care, sub domnia lui Matthias, ansamblul imperial a fost mutat de la Praga la Viena, revenind pe teren ceh doar pentru marile serbări ale curții. Astfel, prioritare în cea de-a doua jumătate a secolului al 17-lea au devenit chiar aceste ansamblurile nobiliare, un accent important dobândind totodată și muzica seculară, chiar și în cadrul mănăstirilor, așa cum atestă numeroase documente păstrate din acea vreme. A fost și perioada în care nobilii cehi au început să devină interesați de operă, primul contact al publicului cu teatrul liric fiind în 1627, la încoronarea lui Ferdinand al II-lea. Deși ulterior numeroase ansambluri italiene au vizitat teritoriul ceh, niciuna nu a reușit să se stabilească definitiv aici. Situația s-a schimbat abia în secolul al XVIII-lea dar despre acest lucru vom vorbi puțin mai târziu. Revenind la contextul muzical ceh al începutului de veac al 17-lea, întâlnim figura lui Adam Michna z Otradovic, unul dintre cei mai importanți autori ai vremii. Aristocrat, poet, compozitor, scriitor, organist și dirijor de cor, Adam Michna z Otradovic a purtat titlul de cavaler și a dus o viața liniștită și îndestulată la Indűichùv Hradez. Deși prolific pe teren componistic, nu toate lucrările sale s-au păstrat până în prezent. Muzica vocală și cea vocal-instrumentală are la bază propriile sale versuri iar profilul scriiturii lui a condus către supoziția că Adam Michna z Otradovic este foarte posibil să fi cunoscut tehnicile compoziționale italiene ale barocului timpuriu

Un alt nume important al perioadei muzicale baroce de pe teritoriul ceh a fost Václav Karel Holan Rovenskę, compozitor și organist născut în 1644, a cărui creație imnică își aduce un aport deosebit de important în istoria culturii boemiene. Mare parte din creația sa figurează în colecția "Capella Regia Musicalis", realizată de el însuși, care cuprinde 722 de lucrări, deși nu toate îi poartă semnătura. Volumul cuprinde și piese din secolul al XV-lea, chiar și imnuri husite și se constituie totodată într-o adevărată enciclopedie a cântului sacru ceh de până în acea perioadă. Spre deosebire de imnurile sacre ale vremii, în colecția sa multe dintre piese includ bas continuu sau instrumente obligato, ca viori, viole și trompete.

Menționasem puțin mai devreme tradiția orchestrelor de la curților importantelor figuri nobiliare cehe de la începutul perioadei baroce. Dintre acestea s-a detașat ansamblul Capelei episcopului Karl Liechtenstein-Kastelcorn din Olomouc, reședință unde a activat și Johannes Gallus, amintit la finalul ediției trecute dar și Heinrich Ignaz von Biber, înainte de a pleca la Salzburg. O altă figură componistică legată de reședința episcopului Karl Liechtenstein-Kastelcorn a fost Pavel Josef Vejvanovskę, autor născut în jurul anului 1633 în regiunea Moraviei, un teritoriu devastat în timpul celor 30 de ani de război între protestanți și catolici. A fost meritul influentului episcop Karl Leichtenstein-Kastelcorn de a reconstrui mare parte din regiune și de a clădi un palat somptuos în stil renascentist italian, cu grădini frumoase, elaborate și o orchestră atașată, formată din muzicieni de pe tot cuprinsul Europei. Aici a ajuns în 1650 Pavel Jozef Vejvanovskę, după absolvirea studiilor la Universitatea iezuită din Opava pentru a conduce, la cererea episcopului, care-l aprecia foarte mult, ansamblul din Olomouc. În afară de asta, Vejvanovskę se ocupa și de biblioteca muzicală a episcopului, fiind de altfel principalul copist al colecțiilor sale, judecând după faptul că semnătura sa apare peste sute de manuscrise. Din punct de vedere componistic, Vejvanovskę, a abordat o mare varietate de genuri, de la cele ample, până la sonate și suite de mici dimensiuni iar lucrările sale se pare că au circulat pe tot cuprinsul Europei.

Pavel Josef Vejvanovskę, contemporan cu Heinrich Ignaz von Biber era, se pare, și un trompetist extraordinar, numeroase dintre lucrările sale demonstrându-i cu prisosință virtuozitatea. Era, conform scrierilor, capabil să cânte chiar anumite pasaje cromatice la trompetă, fapt deloc facil pe o trompetă naturală diatonică. Personalitate de o anvergură muzicală extraordinară, Pavel Josef Vejvanovskę a reușit, nu în ultimul rând, să conducă ansamblul episcopului Karl Liechtenstein-Kastelcorn către un nivel valoric de înaltă ținută, asigurându-i un renume binemeritat printre orchestrele europene similare.

Ne oprim pentru moment din incursiunea istorică prin muzica din teritoriile cehe, pentru a arunca o privire și către cele slovace, de unde, din păcate, nu ne-au ajuns înregistrări disponibile ale lucrărilor compuse până în veacul al 17-lea. Primele mențiuni despre muzică pe teritoriul Slovaciei de astăzi au apărut prin secolul al 8-lea, odată cu creștinarea slavilor din Europa centrală. După încorporarea regiunilor slovace în cadrul Ungariei, în 1018, cântul gregorian a devenit o practică uzuală iar exemplele vernaculare nu au întârziat să apară. De altfel, și imnurile sacre erau cântate în slavonă, nu în latină. Mai târziu, începând cu secolul al 15-lea, în orașele mari ca Bratislava, Kremnica și Levoca au apărut și structurile polifonice iar muzica sacră și-a păstrat în continuare dominația. Cei mai importanți autori în acest context polifonic au fost Johannes Ján Simbrackę, a cărui muzică a fost influențată de principiile luterane germane, Samuel Marckfelner și Samuel Friedrich Capricornus, unui dintre cei mai talentați și versatili compozitori ai perioadei baroce, un adevărat spirit renascentist, specializat în teologie, filozofie, latină și bineînțeles, muzică. După studiile la Viena a îndeplinit funcția de director de muzică la Bratislava, pentru ca în final să fie numit mestru de capelă la Curtea Wurttemberg din Stuttgart, unde a rămas până la finalul vieții.

La fel ca Heinrich Schutz, Samuel Capricornus a combinat cu succes în creația sa stilul concertant italian cu motetul german. Scriitura sa este colorată, cu pasaje virtuoze destinate violei da gamba iar popularitatea de care se bucura era deloc neglijabilă. Însuși Schutz nota la primirea unei copii din colecția "Opus Musicum" al lui Capricornus: "Lucrările dumneavoastră remarcabile mi-au fost aduse și m-au umplut de încântare. Să nu încetați să serviți în această manieră pe Domnul și Biserica sa." Autorul slovac l-a ascultat și până la finalul scurtei sale vieți - a murit la doar 37 de ani - și-a exploatat cu inteligență talentul ieșit din comun. Muzica lui cucerește prin contraste, varietate, exuberanță și echilibru, pentru că nici un element strident nu strică armonia întregului.