Jazzy hour Înapoi la: Emisiuni

Jazzy hour

Publicat: Joi, 6 Octombrie 2011 , ora 19.00

Astăzi am plăcerea de a vă prezenta fragmente de pe două dintre cele mai bune apariții ale anului 2011, semnate de nume importante ale muzicii de azi. Pe Hiromi am cunoscut-o la Gărâna, unde a cântat exact în formula cu care a înregistrat noul ei album, intitulat Voice. Hiromi Uehara s-a remarcat deja ca un fenomen muzical, astfel nu se explică prezența pianistei japoneze, alături de greii jazz-ului mondial. După câteva albume reușite, până și cei mai titrați și intransigenți muzicieni îi remarcă valoarea și o văd printre numele mari din viitor. Iat-o, încercând din nou drumuri noi, cu oameni noi, de această dată în magica formulă de trio, alături de basistul Anthony Jackson, care are mai mulți ani de experiență muzicală decât are Hiromi în acte și de bateristul Simon Philips, unul dintre cei mai înregistrați instrumentiști ai tuturor timpurilor. Voice păstrează calitățile albumelor anterioare și adaugă un plus de prestanță.

Melodicitatea pronunțată, orientarea către groove și energia implicată în pian sunt completate de contrapunctele intuitive ale secției ritmice și de deschiderea stilistică. Compozitoarea Hiromi Uehara abia își deschide aripile, iar pianista arată pe acest album o atracție pronunțată, o întoarcere la sunetul pianului clasic, cu pasiunea artistului care, pe fiecare album, dă impresia că abia a început să spună ce are de spus. Apoi ne vom ocupa de un eveniment generat de chitaristul Pat Metheny, o amprentă clară, cu prestanță și imposibil de șters din istoria jazz-ului contemporan. Alături de albumele în care Metheny apare alături de muzicienii pe care i-a considerat cei mai potriviți în exprimarea ideilor lui muzicale, există câteva momente care pot fi încadrate la categoria solo, chiar dacă nu e vorba doar de un om și o chitară. One quiet Night ne prezintă un artist, un acordaj, fără suprapuneri, în timp ce Orchestrion ne reprezintă un om mânuind o instalație halucinantă.

Anul 2011 ni-l aduce pe Pat Metheny la București, în formula de trio, iar în același an consemnăm apariția albumului What's it all about, unde artistul se află din nou singur în studio, înconjurat de mai multe modele de chitară, printre care impresionanta construcție cu 42 de corzi și chitară bariton. Repertoriul este selectat exclusiv din compozițiile care de-a lungul anilor l-au atras și inspirat pe artist, așa-zisele hit-uri care au influențat întreaga generație a anilor '60. Suprafața calmă a muzicii și claritatea incredibilă a interpretării, a sound-ului de chitară, ascunde în interior o lucrare cu greutate, o abordare unică a muzicii comerciale, căreia îi păstrează accesibilitatea și îi revelează subtraturile. Capacitatea lui Pat Metheny de a gândi "outside the box" pare, pe cât de naturală, pe atât de greu de epuizat. What's it all about este pătruns de energia care-l face pe Metheny un foarte mare artist.

Berti Barbera