Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Filarmonica de Stat Oradea invită publicul, joi 24 noiembrie 2022, la concertul intitulat "Verdi Unlimited"

Publicat: luni, 21 Noiembrie 2022 , ora 14.47

Joi, 24 noiembrie 2022, ora 19.00

Sala de concerte "Enescu - Bartók"

CONCERT VOCAL - SIMFONIC

Verdi Unlimited

Dirijor: David Crescenzi

Solist:

Valentina Boi - soprană

Liza Kadelnic - mezzo-soprană

Daniel Magdal - tenor
Florin Estefan - bariton

Filarmonica de Stat Oradea invită publicul la concertul intitulat Verdi Unlimited, în care vor fi prezentate pagini celebre din creația marelui compozitor italian în interpretarea soliștilor: Valentina Boi - soprană, Liza Kadelnic - mezzosoprană, Daniel Magdal - tenor, Florin Estefan - bariton. Concertul se va desfășura sub bagheta lui David Crescenzi și va putea fi urmărit joi, 24 noiembrie, ora 19, la Sala de concerte Enescu-Bartok.

Giuseppe Verdi este considerat adesea, drept cel mai mare compozitor de operă italian. Acesta s-a născut în anul 1813 într-o localitate mică din Italia, Le Roncole, și s-a stins din viață 88 de ani mai târziu, lăsând o moștenire de 26 de opere publicului meloman, toate acestea fiind cântate frecvent pe toate scenele din lume. Lucrările sale sunt împărțite în 3 perioade de creație, atât stilul compozițional, cât și tematicile operelor diferențiindu-se de la o perioadă la alta. În concertul orădean vor putea fi ascultate fragmente din toate cele trei perioade. În cea dintâi, amprenta compozitorului se observa prin "tehnica culorii" prin care compozitorul caracteriza personaje și alte elemente ale operei. Aici se regăsesc titlurile Macbeth și Ernani. În perioada de mijloc a creației sale, Verdi se desprinde ușor de formele standard ale spectacolului muzical și compune într-un nou spirit. Din această epocă datează operele sale cele mai cunoscute, în program regăsindu-se Luisa Miller și Il Trovatore (Trubadurul). În ultima perioadă de creație, Verdi se apropie de stilul Grand opera din Franța, crează drumul verismului italian și preia într-o cantitate redusă, elemente ale stilului german (influențe wagneriene). Complexitatea operelor este vizibilă în titluri precum La Forza del destino și Don Carlo.

Soprana Valentina Boi s-a născut în anul 1984 în localitatea Livorno din Italia. Aceasta a studiat viola și pianul în copilările, definitivându-și apoi studiile muzicale la Conservatorio Boccherini din Lucca. Cariera sa a debutat cu rolul Giulietta din Les contes d'Hoffmann (J. Offenbach) la Teatro Goldoni din Livorno. La scurt timp după aceea, Valentina a fost invitată să cânte pe mai multe scene din Italia, în anul 2018 debutând la Scala din Milano în opera Francesca da Rimini de Riccardo Zandonai. O altă apariție importantă a avut loc în anul 2015, când soprana a interpretat Giorgetta din opera Il Tabarro (G. Puccini) la festivalul internațional Puccini din Torre del Lago.

Mezzosoprana Liza Kadelnik a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca în anul 2005. Aceasta este invitată frecvent pentru a susține concerte și a interpreta diferite roluri pe scene din țară și din străinătate. Unul dintre rolurile care o caracterizează este Carmen în opera omonimă, apariția sa fiind una de referință în producția lui Ellen Kent. Repertoriul mezzosopranei mai cuprinde roluri precum Amneris (Aida), Santuzza (Cavalleria Rusticana), Principesa Eboli (Don Carlo) sau Azucena (Il Trovatore).

Tenorul Daniel Magdal s-a născut la Iași, unde a absolvit cursurile Liceului de Artă Octav Băncilă, urmate fiind de studiile superioare la Academia de Artă George Enescu. Ulterior a debutat la Opera Națională Iași cu roluri precum: Contele Almaviva (Il Barbiere di Sevilla) și Ernesto (Don Pasquale). Și-a continuat cariera în Germania, evoluând cu un repertoriu lirico-spinto și apoi spinto-dramatic și având reprezentații în țări din America, Asia și Europa. Din anul 2004 a început să colaboreze cu Opera Națională București, devenind în anul 2018 angajat ca solist al operei din capitală. Repertoriul său vast cuprinde roluri precum Radames (Aida), Samson (Samson et Dalila), Pollione (Norma), Canio (I Pagliacci), Lohengrin (Lohengrin).

Baritonul Florin Estefan a început studiul cântului vocal la Facultatea de Muzică din Oradea. S-a perfecționat ulterior la Cardiff și Florența, lucrând cu nume mari ai artei scenice, precum Dennis O'Neill, Mariana Nicolesco, Ileana Cotrubaș și Viorica Cortez. Începând cu perioada studenției, Estefan a participat la numeroase concursuri, unde a fotst distins cu diferite premii, precum Premiul I la Concursul Național "Sabin Drăgoi" Timișoara sau premiul I în anul 2003 la Concursul Internațional "Hariclea Darclee" Brăila. Repertoriul baritonului cuprinde roluri precum Enrico (Lucia di Lammermoor), Marcello (Boema), Giorgio Germont (Traviata). În prezent, Florin Estefan este solist și manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și cadru didactic la Academia de Muzică Gheorghe Dima.

Dirijorul David Crescenzi și-a definitivat studiile la Conservatorul din Pesaro la clasele de orchestrație, pian, muzică corală și dirijat coral. În primii ani ai carierei sale s-a consacrat ca pianist acompaniator și maestru suplinitor, mai târziu activând în calitate de dirjor de orchestră și maestru de cor. Acesta a adevenit dirijor invitat la Teatrul Operei din Cairo, Egipt, începând cu anul 1998. Din anul 2002 David Crescenzi a devenit o prezență permanentă în lumea muzicală din România. În paralel, la Opera din Cairo a devenit director artistic și dirijor permanent în anul 2014, iar din 2017 se află în postura de director artistic al Operei Naționale Române din Cluj. Una dintre realizările sale cele mai importante este conducerea operei Aida de Giuseppe Verdi la Cairo. În prezent, David Crescenzi colaborează frecvent cu operele și filarmonicile din România, dar și cu instituțiile de cultură din Italia, Croația, Egipt sau Qatar.

Biletele sunt disponibile la Agenția Filarmonicii de Stat Oradea și online, pe platforma bilete.ro, aici: https://www.bilete.ro/verdi-unlimited/