Arhivă : Recomandări Înapoi

Portret de compozitor: Antonin Dvorak, 17-18 iunie

Publicat: miercuri, 14 Iunie 2017 , ora 14.01

"Dumnezeu, dragostea și patria" - motoul vieții lui Antonín Dvoűák, protagonistul primului Portret de compozitor al verii: cele două emisiuni de week-end (17-18 iunie, orele 15.30-17.30) reunind timpuri diferite din uimitoarea sa biografie, prin momente muzicale de referință.


Din perioada acumulărilor și speranțelor (1873 - 1877) datează Romanța op. 11 pentru vioarã și orchestră, Serenada op. 22 în Mi major și Cvintetul cu pian op.81 în La major: fiecare dintre ele spunând, în felul ei, o poveste despre anii fericiți și, în același timp, grei din viața lui Dvoűák: iubea și era iubit, se căsătorise, i se născuse primul copil, se angajase ca organist la Catedrala Sf. Vojtìch (sf. Adalbert) din Praga și, mai presus de orice, avea suficient timp pentru a compune. Era însă într-atât de sărac, încât prietenii făceau chete pentru a-l ajuta, dându-i, pe ascuns, bani soției sale… De un mare ajutor s-a dovedit a fi bursa pe care o obținuse (și pe care a primit-o 5 ani la rând) din partea Ministerului austriac al Culturii, destinată "artistilor tineri, saraci si talentati", printre membrii comisiei care i-a acordat-o numărându-se, în primul an, dirijorul Johann Ritter von Herbeck și temutul critic muzical Edouard Hanslick, iar în al doilea - însuși Johannes Brahms, viitorul său protector și prieten.

1878 - un prim moment de glorie.

Au apărut atunci primele opt Dansuri slave: scrise pentru pian la patru mâini, concepute după modelul Dansurilor ungare de Brahms, așa cum îi ceruse editorul berlinez Franz Simrock (recomandat lui Dvoűák de același Brahms), care, însă, nici nu visase la succesul uriaș pe care aveau să-l înregistreze creațiile acestui compozitor necunoscut din Praga. A ajutat și cronica entuziastă a vestitului critic Luis Elert, după a cărei publicare vânzăile au explodat, Dvoűák devenind, peste noapte, celebru, iar Simrock, care nu îi plătise nimic până atunci (considerând că oricum îi făcea o favoare publicându-i lucrările) deplasându-se special la Praga și înmânându-i 300 de guldeni (cca 3000 astăzi) pentru realizarea unei versiuni orchestrale a acestui prim set de Dansuri slave, bani de care Dvoűák era nespus de mândru: era primul său onorariu!


Din lumea nouă 

...au venit două dintre marile sale capodopere: Simfonia a IX-a și Concertul pentru violoncel și orchestră. Dvoűák fusese invitat în America pentru a fi directorul Conservatorului din New-York; de asemenea - profesor de compoziție și dirijor al orchestrei de studenți. Toți sperau însă la mai mult: îl vedeau ca pe un adevărat profet al muzicii americane, întemeietor al stilului național. Dvoűák însă era de-a dreptul înspăimântat de această perspectivă: i se parea imposibil sa cuprinzi muzica toturor popoarelor de pe noul continent. "Este si va fi muzica ceha!" - declara, răspicat , însuși Dvoűák despre prima sa capodoperă apărută pe pământ american: Simfonia a IX-a, compusă în 1893 și prezentată în primă audiție în același an, cu un succes uriaș, lucrare care a iscat însă nesfârșite discuții privind originea temelor: unii auzeau aici cântecele negrilor, alții - intonații din folclorul indian, mai ales în partea a II-a, cea inspirată de poemul lui Henry Longfellow "Cantecul lui Hiawatha"...

În anul următor, 1894, apărea cea de-a doua sa mare capodoperă americană: Concertul în si minor pentru violoncel și orchestră, "Simfonia a X-a", așa cum a fost supranumită această lucrare, in care linia violoncelului si cea a orchestrei se contopesc într-un tot....


Din lumea basmelor - vine faimoasa operă "Rusalka", apărută la început de veac, în anul 1900, după întoarcerea compozitorului în patrie, Aria lunii fiind un moment-cheie al acestei povești vrăjite, imaginate de Dvoűák în amurgul existenței sale: Rusalka, fermecatoarea sirena slavă, cântând aici dragostea patrunsă în suflet...

Portret de compozitor: Antonin Dvorak - sâmbătă, 17 iunie, și duminică, 18 iunie, orele 15.30- 17,25.

Sorina Bobeico