VIDEO. Mozart in Havana - album în premieră la CD Review

Publicat: vineri, 12 Mai 2017 , ora 17.48

Albumul este semnat de pianista americană Simone Dinnerstein, alături de "Havana Lyceum Orchestra", dirijată de Jose Antonio Mendez Padron. A fost lansat pe 21 aprilie 2017, inclus în campania "Discurile anului 2017"

Simone Dinnerstein

S-a remarcat în anul 2005 cu recitalul său de debut la Carnegie Hall. În 2007, Simone Dinnerstein a atras atenția și pe plan internațional cu înregistrarea Variațiunilor Goldberg de Bach, un disc care a fost declarat Cel mai bun album al anului 2007 de New York Times, The Los Angeles Times și The New Yorker. De atunci numele pianistei apare pe afișul de concert de la Konzerthaus din Viena, Filarmonica din Berlin, Opera din Sydney sau Wigmore Hall din Londra, alături de Orchestra Simfonică din Viena, Staatskapelle din Dresda și din Berlin, Orchestra Națională Simfonică RAI, Orchestra Națională a Scoției, Orchestra Filarmonicii Cehe, Orchestra Simfonică Națională Daneză, Orchestra Filarmonicii din New York, Orchestra din Minnesota, Orquestra Sinfonica Brasileira și Orchestra Simfonia din Tokyo.

Publicația The Independent apreciază originalitatea maiestuoasă a viziunii sale și adaugă: Simone Dinnerstein îi obligă pe ascultători să o urmeze într-o călătorie plină de surprize sonore.

Pentru Simone Dinnerstein, albumul Mozart in Havana este un fel de întoarcere la inceputurile carierei sale de muzician. Legătura cu Cuba  a inceput pentru ea înca de la 9 ani prin unul dintre primii profesori, Solomon Mikowsky, un emigrant cubanez. Dinnerstein își amintește: Am învățat atât de mult de la Solomon, printre altele că o cultură muzicală nu este ceva cu care trebuie să te naști, ci o poți alege. Adaug și faptul că Simone Dinnerstein este absolventa a Julliard School din New York la clasa lui Peter Serkin.

Mozart in Havana

Albumul pe care îl ascultați în premieră la CD Review este și el o surpriză cel puțin interesantă din acea perspectivă, de altfel declarată, și anume că muzica are capacitatea de a traversa toate barierele politice, culturale și lingvistice.

Simone Dinnerstein a făcut cunoștință cu Cuba în anul 2013 la ediția de debut a Întâlnirii tinerilor pianiști de la Havana, o manifestare organizată de Solomon Mikowsky. Bineînțeles că am acceptat fără ezitare - spune pianista - iar Havana s-a dovedit a fi tot ce mi-a spus Solomon că este: un oraș profund diferit de oricare altul pe care-l știam.

Dinnerstein s-a reîntors la Havana în anul 2015, de data aceasta pentru a interpreta Mozart alături de Havana Lyceum Orchestra. Pianista a fost impresionată de această colaborare: Instrumentiștii au cântat cu o sensibilitate atentă și cu o frumusețe senzuală, în ciuda faptului că în unele cazuri instrumentele pe care le aveau erau mult inferioare celor din orchestrele cu care am colaborat.

În această vară, Havana Lyceum Orchestra își va face debutul în SUA într-o serie de concerte alături de Simone Dinnerstein, la New York, pe 13 iunie, și la Universitatea din Maryland, pe 28 iunie.

Discul din 2017, Mozart in Havana, a venit firesc în urma unei prietenii artistice care s-a înfiripat între Simone Dinnerstein și membrii Havana Lyceum Orchestra. Înregistrările s-au realizat la Oratorio San Felipe Neri din Havana. Trei nopți lungi, fără somn, folosind șiruri de echipament de înregistrare donate și aduse de producătorul, câștigător al Premiului Grammy, Adam Abeshouse - spune Simone Dinnerstein. Experiența sa ne-a ajutat să depășim diferitele provocări sonore ale orașului: lătratul câini vagabonzi, ciocanul unui vecin care își repara acoperișul sau vrăbiile care roiau pe la streșinile clădirii unde înregistram

Vom asculta o variantă cel puțin onorabilă, a Concertelor nr 21 și 23 pentru pian de Mozart, cu o Dinnerstein inventivă și stăpână pe tehnica sa, implicată în acest proiect cu întreaga ei experiență artistică. Se adaugă sonoritatea orchestrei destul de omogenă și disciplinată în intențiile de frazare sub bagheta autoritară a lui Jose Antonio Mendez Padron, un ansamblu care parcă a descoperit, cu entuziasmul latino-american, frumusețea muzicii lui Mozart. Havana Lyceum Orchestra se străduiește evident să patrundă în geometria ritmică si armonică a lui Amadeus, aflată destul de departe de balansul nativ al rumbei, cha-cha, danzon sau salsa.

Iată argumentele cu care vă invit să ascultați "Mozart in Havana" în premieră la CD Review (ora 11,30) pe 16 și 17 mai.