ACUM:
16.00
În universul muzicii
Personalități ale culturii românești despre muzică
Urmează: 17.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 17.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Manon Lescaut de Puccini cu Anna Netrebko la Opera în interpretări de referință

Publicat: vineri, 17 Martie 2017 , ora 15.15

Universul operei - o lume strălucitoare, emoționantă, adesea traversată de compromisuri, însă. Desigur, mă refer în cazul de față nu (atât) la genul muzical și la convențiile acestuia, cât la artiștii ce dau viață personajelor pe care le îndrăgim atât de tare. Unul dintre aceste roluri este Manon Lescaut, imaginată muzical și de Giacomo Puccini. Anul trecut, 2016, diva care și-a apropiat această eroină a fost nimeni alta decât Anna Netrebko. Manon Lescaut a fost partitura pucciniană căreia rusoaica i-a dedicat mare parte din timpul său, cântând-o pe scenele operelor de la Viena, Moscova și New York, după ce în 27 februarie 2014 o interpretase pentru prima dată pe scena Operei din Roma (fusese un triplu debut atunci: în rol, la Roma și sub bagheta dirijorală a foarte pretențiosului Riccardo Muti). Iar în august 2016 diva a cântat din nou rolul împreună cu soțul ei, tenorul Yusif Eyvazov, care a fost Dex Grieux, la Grosses Festspielhaus de la Salzburg în cadrul prestigiosului festival de muzică. Dacă vreme de mai mulți ani Netrebko fusese absolut adulată în rolul lui Manon a lui Massenet, în ultimii ani artista s-a îndreptat înspre un repertoriu mai dramatic, ce include Trubadurul și Macbeth de Verdi și, iată, Manon Lescaut de Puccini. Soprana cu timbru specific vocilor estice este o la fel de convingătoare și încă mai dramatică Manon pucciniană, în ciuda unor mici probleme de pronunție în italiană. 

Versiunea de concert prezentată la Salzburg anul trecut a fost imprimată și pe un disc, lansat în 2 decembrie 2016 de Deutsche Grammophon și inclus de Radio România Muzical în campania Discurile anului 2017, derulată pe site-ul nostru.

La Salzburg Orchestra Radiodifuziunii Bavareze - un ansamblu care, deși fără tradiție în interpretarea operei, s-a descurcat minunat - a fost condusă de Marco Armiliato. A participat și Corul Operei din Viena, iar distribuția a fost completată de Armando Pina în rolul lui Lescaut. În alte roluri îi veți asculta pe Carlos Chausson, Benjamin Bernheim, Erik Anstine, Patrick Vogel, Szilvia Voros și Simon Shibambu.

Cât despre compromisul la care mă refeream mai sus...ei, bine, evidența lui depinde de urechile fiecăruia dintre noi...Mie, de exemplu, mi se pare că distribuția este foarte inegală din perspectivă valorică. Însă percepția este o chestiune individuală, astfel încât vă invit să vă creați propria idee despre acest disc, ascultându-l duminică, 19 martie 2017, de la ora 21.00

Irina Cristina Vasilescu