ACUM:
23.43
Sunete contemporane
Creații contemporane românești
Urmează: 0.13 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Recomandări Înapoi

Un album Arild Andersen în 'Jazz à la carte'

Publicat: marți, 20 Octombrie 2015 , ora 15.36

Arild Andersen ne-a vizitat la Festivalul de Jazz de la Gărâna în 2013, un an mai târziu lansând un nou album. Se numește Mira și este realizat în formulă de trio. Arild Andersen se declara atunci, în 2013, influențat de muzica anilor '60, de Miles Davis, Bill Evans, John Coltrane, veritabilii maeștri, de asemenea se bucura de șansa de a fi cântat de-a lungul anilor cu Dexter Gordon, Johnny Griffin, Stan Getz... A fost fascinat de contactul cu jazzul nord-american. Dar și de acest fenomen special care avea loc în Norvegia - de a include în jazz forme și influențe ale muzicii tradiționale, un fel melodic de a cânta, și aceasta fiind o tendință de la sfârșitul anilor '60, cu totul diferită de ceea ce se întâmpla în jazz-ul nord-american. Nu și-au dorit norvegienii să copieze jazzul american, și au reușit.


Arild Andersen - cel mai valoros dintre basiștii Norvegiei, discipol al marelui teoretician și muzician care a fost George Rusell, cântând ani de-a rândul în Cvartetul lui Jan Garbarek. A avut de asemenea șansa de a colabora cu cei mai mari muzicieni de jazz din Statele Unite ale Americii, aflați în turnee în Norvegia - Chick Corea, Sonny Rolins, Phil Woods, Don Cherry și mulți, mulți alții. Se vorbește ca atare despre jazz fusion, despre jazz-rock, free, o deschidere stilistică fără granițe în ceea ce îl privește pe acest muzician care din 1974 conduce și propriul cvartet. A lansat pentru casa de discuri ECM 14 albume, cel mai valoros fiind considerat Live at Belleville (2008). Cu nimic mai prejos este însă și materialul pe care vi-l prezentăm acum - Mira - realizat în aceeași formulă de trio, împreună cu saxofonistul scoțian Tommy Smith (influențat la început de Jan Garbarek și Michael Brecker, înainte de a-și descoperi propria voce) și Paolo Vinaccia la baterie, un vechi colaborator al basistului norvegian. Desigur cunoscătorii încep să facă o comparație între Mira și Live at Belleville , albumul de acum șapte ani, care i-a adus lui Arild Andersen premiul "Muzicianul european al anului 2008" din partea Academiei de Jazz a Franței - Mira - mult mai temperat ca stare, un album de studio în care predomină baladele și piesele experimentale cu linii melodice șerpuind libere, oricum un material care îi solicită pe interpreți la nivel armonic (ne referim la relația saxofon - bas). Cu câteva excepții, majoritatea pieselor poartă semnătura basistului norvegian, un muzician cu o experiență uriașă în domeniu - nu doar părul grizonat o arată, ci și arta pe care o stăpânește cu dezinvoltura marilor personalități ale jazzului. Ceea ce contează foarte mult pentru acest artist este modul în care pot interacționa muzicienii, ideea de a nu exista doar un leader acompaniat de o secțiune ritmică. Se creează în schimb un echilibru în membrii unei formații, fiecare primește la un moment dat rolul de solist, fiecare reprezintă o voce, și o forță în interiorul grupului.

 Jazz a la carte, sâmbătă, 24 octombrie, ora 12.30. 

Marina Nedelcu