Arhivă : Cronici Înapoi

Din Visul unei nopti de vară …

Publicat: marți, 6 Iunie 2017 , ora 8.58

Sub imperiul ultimelor evenimente petrecute în viața baletului bucureștean, primul gest pe care l-am făcut atunci când am primit în mână programul de sală pentru spetacolul Visul unei nopți de vară pe scena Operei Bavareze de Stat din München, a fost să mă uit cine conduce destinele ansamblului și ce interpreți voi putea urmări. Iată ce am aflat: Născut în fosta Uniune Sovietică, Igor Zelensky, directorul corpului de balet al Operei Bavareze de Stat din München s-a format în Tiflis și St.Petersburg și s-a numărat printre stelele teatrului Baletului Kirov astăzi baletul Mariinski. Maeștrii de balet sunt germanii Thomas Mayr și Norbert Graf, italianca Valentina Divina, Judith Turos - românca de etnie maghiară născută la Dej, care a studiat la Cluj, a avut apoi o bursă la Moscova și a revenit în țară unde, timp de câțiva ani, și-a format repertoriul în trupa de balet Oleg Danovski din Constanța - și Yana Zelensky Serebriakova. În baletul pe care l-am văzut în seara zilei de vineri, 26 mai, au dansat Ivy Amista (Brazilia), Ksenia Ryzhkova și Maria Shirinkina (Rusia), toate trei prime-balerine ale ansamblului münchenez de balet, Matej Urban (Cehia), Javier Amo (Spania), Jonah Cook (Anglia), Nicholas Losada (SUA) și Robin Strona (Italia). O trupă internațională, în care balerini formați la școli diverse și-au armonizat talentul și știința pentru a oferi publicului o frumoasă seară cu o lucrare clasică: Visul unei nopți de vară în regia și coregrafia lui John Neumeier. Premiera a avut loc la 10 iunie 1977 la Opera din Hamburg și, de atunci și până astăzi acest spectacol ce poartă o semnătură celebră, a făcut înconjurul lumii și figurează în repertoriile tuturor ansamblurilor de balet cu tradiție și reputație. Căci John Neumeier este unul dintre cei mai importanți coregrafi din istoria internațională a baletului ( unii specialiști îl consideră chiar cel mai important!). Și-a defășurat activitatea în Germania și este recunoscut drept părintele baletului cu temă/acțiune care acoperă o seară întreagă de spectacol. A fost inspirat mai ales de marile reușite ale literaturii și muzicii germane, de la Moarte la Veneția de Thomas Mann la Matthäus Passion de Bach. Dar nu a ignorant și alte capodopere precum Dama cu camelii, Don Juan, Peer Gynt, Odiseus, Mica sirenă….În gestul său, Neumeier se distanțează clar de predecesori care s-au lăsat inspirați de pagini literare, printre aceștia coregraful Petipa care a creat Don Quichotte și Corsarul după Cervantes și Pușkin. Din capodopera lui Shakespeare, Neumeier nu se mulțumește doar să spună cuminte povestea ci descoperă fațete ascunse, reinterpretează evenimente și dă întregului un substanțial plus de înțeles, de profunzime. Linia de demarcație între lumea reală și cea imaginară este clar trasată de schimbarea de cheie pe care o dau inserțiile de alte muzici pe care Neumeier le-a ales cu grijă completând astfel partitura cu muzica de scenă a lui Mendelssohn Bartholdy. Stranietatea , coloritul și asprimea muzicii lui Ligeti se potrivesc perfect faptelor ce se desfășoară în lumea spiritelor pădurii care acționează sub impulsuri primare folosind soluții extreme. Cel de al treilea univers sonor însoțește grupa de țărani actori pe care publicul o apreciază cu simpatie. Pentru pregătirile și reprezentația melodramei Piramus și Thisbe ( teatru în teatru) Neumeier a optat, inspirat și inventiv, pentru melodii vechi de flașnetă înregistrate pe vinyl în 1973 sub numele de Musikautomaten unserer Grosseltern de EMI Electrola. Efectul este copleșitor mai ales că, pe scenă, unul dintre țărani aduce o flașnetă adevărată pe care o plimbă mândru în fața tuturor, învârtind cu râvnă manivela și mânuind sprinten instrumentele de percuție atârnate pe unde se poate.

Fără să fie o reprezentație excepțională, acest Vis se înscrie în șirul frumoaselor spectacole de stagiune curentă. Interpretarea a fost corectă dar lipsită de strălucire, și pe scenă și în fosă. Am admirat însă la toți balerinii trupei germane, pe lângă buna pregătire tehnică, abilitățile actoricești de care un spectacol de balet clasic, nu se poate lipsi niciodată. Și dacă aș dori să îmi exprim o apreciere specială, simpatia mea s-ar îndrepta către englezulJonah Cook interpretul lui Lysander


...într-o Simfonie fantastică!

De mult îmi doream să ajung în legendara sală de concert Gasteig, sediul Filarmonicii din München, construită ( 1978) în forma unui amfiteatru și oferind publicului 2.572 de locuri. De fapt Gasteig este mult mai mult decât am crezut, este un adevărat centru cultural și educațional care, pe lângă sala de concert, birourile și sălile de repetiție ale Filarmonicii müncheneze, mai găzduiește o școală și Biblioteca de Stat a orașului. Programele muzicale sunt diverse; pe lângă concerte simfonice sunt oferite și recitaluri susținute de personalități de mare interes. În viitorul apropiat vor apărea la Gasteig, soprana Diana Damrau, organistul Cameron Carpenter, cântărața de jazz Diana Krall și….cântăreața portugheză de fado, Maritza. Asta pe lângă marile ansambluri simfonice , oaspeți constanți ai scenei de la Gasteig: Orchestra de cameră Mahler cu Yuja Wang solistă, Filarmonica din Londra dirijată de Alain Altinoglu cu violonista Patricia Kopatchinskaja ca solistă, Orchestra simfonică a orașului Birmingham condusă de Mirga GraŸinytė-Tyla și cu pianistul Rafał Blechacz ca solist, Filarmonica din Viena cu Gustavo Dudamel la pupitru.

Seara la care am fost invitată a avut în program Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră de Ceaikovski și Simfonia fantastică de Berlioz. La pupitrul dirijoral al orchestrei Filarmonicii din München s-a aflat Semyon Bychkov și solist, ar fi trebuit să fie francezul Jean-Yves Thibaudet care, din motive personale, nu a mai putut fi disponibil și a fost înlocuit, în ultima clipă, cu pianistul ruso-american Kirill Gerstein. Programul s-a păstrat și deci l-am ascultat pe Kirill Gerstein în atât de cunoscutul Concert de Ceaikovski. Versiunea sa a fost dură, tempo-ul extrem de rapid, pedala mult folosită, pasajele redate în forță și nu întotdeauna curate…Pun toate aceste neajunsuri pe seama situației extreme în care pianistul s-a aflat și căreia i-a făcut față cât a putut de bine. Încă din acompaniamentul de concert am sesizat calitatea deosebită a tuturor compartimentelor din orchestră. Doar așa, dirijorul Semyon Bychkov ne-a putut oferi o versiune splendidă a Simfoniei fantastice de Berlioz, într-un spirit romantic francez când delicat, când plin de forță. Am apreciat grija pentru detaliile scriiturii armonice, performanța în care instrumentele preluau unul de la altul nu numai tema ci și culoarea și expresia, felul în care Semyon Bychkov lasă sunetul să zboare și să se împlinească, fără grabă, pe îndelete, fie că este vorba de un pasaj solistic, de un tutti de partidă sau de ansamblul simfonic în toată măreția lui. Seara s-a încheiat cu un bis strălucitor - finalul din suita Arlesiana de Georges Bizet.



Vineri, 26 mai 2017, Opera Bavareză de Stat din Munchen

Visul unei nopți de vară

Balet în două acte și un prolog după piesa lui William Shakespeare

Muzica - Felix Mendelssohn Bartholdy, György Ligeti, muzică pentru flașnetă inspirată din operele lui Giuseppe Verdi.

Conducerea muzicală - Michael Schmidtsdorff

Coregrafia și regia - John Neumeier

Scenografie și costume - Jürgen Rose

Hippolyta/Titania - Ksenia Ryszkova

Theseus/Oberon - Matej Urban

Helena - Maria Shirinkina

Demetrius - Javier Amo

Hermia - Ivy Amista

Lysander - Jonah Cook

Philostrat/Puck - Nicholas Losada

Zettel (Pyramus)- Robin Strona

Membrii ai ansamblului de balet al Operei Bavareze de Stat

Orchestra Operei Bavareze de Stat


Filarmonica din München.
Gasteig

Vineri, 26 mai 2017

Ceaikovski - Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră

Berlioz - Simfonia fantastică

Dirijor - Semyon Bychkov

Solist - Kirill Gerstein

 

 

Cristina Sârbu