Arhivă : Cronici Înapoi

Pe podium, tineri bursieri ai Fundației Principesa Margareta

Publicat: luni, 13 Iulie 2015 , ora 12.48

În cadrul programului național "Tinere talente", inițiat în urmă cu șapte ani, Fundația Principesa Margareta și-a propus susținerea unor elevi sau studenți prin burse, organizarea de master-classes, participarea la competiții în țară și în străinătate și alte facilități care să le permită dezvoltarea în plan artistic. Selectați cu rigurozitate, pe criterii bine stabilite, apelând la jurii de specialitate, bursierii, cu vârste cuprinse între 14-24 de ani, având un real potențial în domeniul muzicii sau al artelor plastice, au oportunitatea de a încerca să le pună în valoare printr-o perfecționare continuă, realizată și cu sprijinul acordat de fundație.

De această dată, la începutul anului au fost aleși, din întreaga țară, 34 de tineri care studiază muzica, iar printre "formulele" de susținere s-a derulat și un curs de măiestrie oferit de tenorul Vasile Moldoveanu, la care s-a apelat în virtutea experienței sale ca solist la Metropolitan Opera New York sau pe scene importante din Europa, unde a evoluat în trecutele decenii, după primii ani de activitate la Opera bucureșteană. Stabilit de multă vreme la Monte Carlo, invitat să lucreze cu soliștii Operei din Iași, tenorul s-a implicat apoi, cu reală plăcere, și în colaborarea cu Fundația, revenind acum în Capitală pentru a încerca să contribuie, în cele câteva zile de curs, la definirea și poate rezolvarea unor deficiențe sau neîmpliniri în special privind expresivitatea, frazarea sau respirația, pentru că în plan tehnic ar fi imposibil de remediat problemele într-un timp atât de scurt. Și sunt convinsă că Vasile Moldoveanu se simte bine în această postură, alături de bursierii aleși dintre cei ce visează să devină cântăreți de anvergură. Un avantaj deosebit a fost, desigur, faptul că Filarmonica a pus la dispoziție sala Studio pentru orele de canto, precum și pentru concertul final, desfășurat în prezenta A.S. Principesa Margareta, a directorului general al Filarmonicii, Andrei Dimitriu și a directorului artistic Nicolae Licareț, precum și a unui public destul de numeros, în sală aflându-se și foști cursanți și parte dintre profesorii lor, dar și invitați.

Prefațat de cuvântul rostit de directorul executiv al Fundației, Mugurel-Mărgărit Enescu și de tenorul Vasile Moldoveanu, recitalul de vineri, 10 iulie 2015, a prilejuit întâlnirea cu câțiva dintre cursanții de anul acesta, parte participând și în 2014 la master-class, continuând astfel lucrul cu apreciatul interpret care, și de această dată, a subliniat faptul că tinerii se află poate pentru prima oară în fața publicului, cu emoțiile și stângăciile inerente începutului și vârstei încă adolescentine. Am ascultat voci în general de calitate, unele chiar remarcabile, destul de bine conduse, cu intenții sau chiar cu accente expresive meritorii, un aspect demn de subliniat fiind și prezența scenică adecvată, rochiile elegante sau costumul singurului solist încadrându-se așa cum trebuie în rigorile unei seri-eveniment. Mezzosoprana Martiniana Antonie (care consider că, de fapt, are un timbru de soprană), studentă la Universitatea Națională de Muzică din București, a abordat cu aplomb și dezinvoltură Seguedilla din opera Carmen de Bizet, dar și aria din Orfeu și Euridice de Gluck, în care a surprins prin maniera expresivă departe de... rolul unui bărbat, neștiind sau făcând abstracție de travesti-ul pe care l-a gândit autorul. Soprana Diana Alexe, colega sa la UNMB, a parcurs conștiincios arii din Elixirul dragostei de Donizetti și Manon de Massenet, fără un relief deosebit, cu o voce destul de banală, dar soprana Larisa Ștefan, care în prezent studiază la Oradea, a cucerit prin calitatea și generozitatea timbrală, prin strălucirea și siguranța discursului, etalând și o coloratură perlată și un contra-acut spectaculos în aria din Lakme de Delibes, datele sale naturale remarcabile prefigurând o carieră adevărată, în măsura în care va avea puterea să le desăvârșească. O altă mezzosoprană - Cosmina Stancu -, de asemenea de la UNMB, a convins că are un glas plin, robust, dar m-a contrariat cântul ariei din Fecioara din Orleans de Ceaikovski, permanent în forte, chiar și în momentele de frământare sufletească păstrând intensitățile puternice; pe de altă parte, soprana Daniela Popescu, încă elevă la Liceul "Dinu Lipatti" din București, având o voce deja conturată la doar 17 ani, a "atacat" aria finală din Manon Lescaut de Puccini, mult prea dificilă pentru vârsta sa, acoperind excesiv în dorința de a suna mai dramatic, generând astfel și diferențe de registre și stridența în acut. Dar soprana Andreea Blidariu (UNMB) a susținut aria din Semiramida de Rossini cu acuratețe, glasul său bun însă ușor mat fiind dezavantajat și de emisia prea deschisă și de o anume rezolvare încă "școlărească". Singurul solist din recital a fost tenorul George Vîrban (UNMB), remarcat încă din primii ani de studiu datorită glasului său liric frumos, cald și rotund, susținut de date native cu totul aparte ce-i asigură și frazarea și respirația și interpretarea cerută de partitură, aplaudat acum, pe bună dreptate, în aria din Manon de Massenet, apoi, la final, în duetul din Elixirul dragostei, în compania Larisei Ștefan care, învățând probabil în ultima clipă acea partitură, nu a mai avut pregnanța și mai ales modul de a cânta apreciat în arie, optând pentru o emisie mai deschisă (ca un... răsfăț prelungit), cu elemente neconturate, secvența aducând însă prospețimea tinereții și sonoritatea unor voci care, puse la punct cu știință și dăruire, pot să se afirme curând într-o carieră solistică, ceea ce cu greu aș avea curaj să preconizez pentru alți tineri participanți la master-class. A acompaniat la pian prof.univ.dr. Crimhilda Cristescu.

Demn de apreciat rămâne demersul în sine de susținere a celor cu un eventual potențial, proiectul Fundației Principesa Margareta de a acorda o șansă studenților și elevilor cu posibilități materiale reduse în atingerea unor performanțe în plan artistic dovedindu-se, de ani buni, deosebit de binevenit. Un exemplu elocvent poate fi, în acest sens, excepționalul violoncelist Andrei Ioniță care, "trădând" încă din adolescență un talent aparte, pentru o vreme bursier al Fundației, a reușit să devină student la Universitatea de Arte din Berlin, iar recent a cucerit Premiul I la vestitul Concurs "Ceaikovski" de la Moscova, fiind astfel primul român care obține, la acea secțiune, laurii unei competiții de o dificultate și o anvergură unanim recunoscute. Sper să fie un reper și un stimulent pentru alți tineri care să poată atinge, prin pregătire și talent, nivelul valoric al celor "aleși", stimulați și de ajutorul acordat, la timpul potrivit, prin proiecte generoase, așa cum este cel promovat de către Fundația Principesa Margareta.


Anca Florea