Arhivă : Cronici Înapoi

Întâlnire cu membrii Orchestrei Academiei Naționale Santa Cecilia din Roma

Publicat: joi, 5 Martie 2015 , ora 10.44
Miercuri, 4 martie 2015, au venit la Bozar membrii Orchestrei Academiei Naționale Santa Cecilia din Roma, directorul lor muzical, Sir Antonio Pappano și violonista Janine Jansen.

Nimic mai potrivit decât poemul simfonic "Ucenicul vrăjitor" de Paul Dukas, o operă în miniatură, pentru ca un ansamblu să arate exact ce știe să facă, cât de colorat, expresiv și variat poate să cânte și cât de plastic, elocvent și docil poate fi. Orchestra Academiei Santa Cecilia este unul din acele ansambluri perfecte, care creează în fiecare clipă ceva, altceva, pentru care muzica nu are niciodată nimic repetitiv decât strict în raport cu notele care trebuie redate: instrumentiștii formației italiene au cântat de parcă de asta depindeau șansele lor de supraviețuire.

Violonista Janine Jansen a interpretat apoi Concertul op. 35 în Re major de Piotr Ilici Ceaikovski atât de controlat și de frumos încât te făcea să-ți ții respirația și, dacă erai în sală nu numai pentru o seară muzicală singulară, ci și "în interes de serviciu", să uiți că ai de scris o cronică și să asculți atent cu câtă măiestrie cântă. Încărcătura emoțională a partiturii a fost supradimensionată prin interpretarea temperamentală a artistei olandeze; ca solistă, Janine Jansen a discutat aprins cu Sir Antonio Pappano, s-a răstit sau a murmurat, iar în momentele ei libere a urmărit, de fapt a supravegheat, ca un detectiv, ansamblul simfonic și muzica. Împreună cu Orchestra Academiei Santa Cecilia, Janine Jansen a scos din concertul lui Ceaikovski întregul lui caracter scenic, dramatic, și tot împreună cu ea a susținut și bisul - "Melodie" din mica suită "Amintiri dintr-un loc drag" pentru vioară și pian, orchestrată de Alexandr Glazunov - în care s-a arătat și caldă, mult mai senină.

Melanj de patos și speranță, Simfonia a IV-a op. 120 în re minor de Robert Schumann a fost ultima pe afișul serii conduse de Sir Antonio Pappano. Imaginați-vă un meșter care coase o broderie; fiecare împunsătură are un scop, iar scopul acela este atins. Începutul și finalul trăsăturii duc la crearea unui rezultat, iar în decursul acestui proces se nasc alte și alte consecințe, artă într-o permanentă, infinită succesiune și devenire. Sau imaginați-vă un monarh care spune ce trebuie făcut și cum trebuie făcut și care, în același timp, creează materia cu care se lucrează. Așa a părut Antonio Pappano în concertul de la Bozar, pe care l-a încheiat cu trei bisuri - Uvertura operei "Forța destinului" și Dansul tinerilor sclavi mauri din "Aida" de Giuseppe Verdi și finalul Uverturii operei "Wilhelm Tell" de Gioacchino Rossini. După astfel de uverturi și astfel interpretate, nu mai ai nevoie de nimic altceva o bună bucată de vreme, și nu mai ai nevoie nici măcar de creațiile lirice ale căror introduceri sunt; tot ceea ce exprimă - neliniște, reproșuri, întrebări dureroase, construirea unei perpetue evoluții - te consumă, chiar dacă te încântă. Minunați pe parcursul tuturor lucrărilor, în aceste bisuri Sir Antonio Pappano și Orchestra Academiei Naționale Santa Cecilia din Roma au fost fabuloși.


Maria Monica Bojin