Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Horia Mihail

Publicat: miercuri, 2 Decembrie 2020 , ora 10.38

Muzician cu experiență în organizarea proiectelor culturale, dintre care amintim Pianul călător sau Festivalul TAMTAM din Brașov, pianistul brașovean Horia Mihail a fost numit recent consilier pe probleme de cultură al Primăriei din acest oraș. Muzicianul ne-a vorbit, în interviul următor, despre planurile și strategiile ce au ca scop dezvoltarea din punct de vedere cultural a orașului Brașov. 

Recent ați fost numit consilier pe probleme culturale al primarului din Brașov. Pe lângă faptul că sunteți brașovean, știm vă că leagă de acest oraș atât evenimentele pe care le-ați organizat aici, de-a lungul timpului, dar și numirea dumneavoastră în calitate de director artistic al Filarmonicii, în luna septembrie. Cum ați primit această propunere?

Este într-adevăr o responsabilitate. Eu am studiat în ultima perioadă modul în care se poate crea o strategie sustenabilă pe cultură. Sunt niște pași obligatorii pe care atât primăria, cât și operatorii culturali din oraș - aici mă refer atât la instituțiile care sunt finanțate din bugetul consiliului local, cât și la operatorii privați, independenți - trebuie să le facă, o serie de consultări, însă, cum spuneam, suntem la început. Important este că primăria în acest moment este extrem de transparentă, iar mie mi se pare un lucru care îmi întregește activitatea. E adevărat, nu este același lucru cu a fi pianist, însă am experiență de foarte mulți ani în organizări de evenimente, ultimul eveniment major fiind Festivalul TAMTAM, care a avut loc atât în 2019, cât și în 2020, chiar în condițiile acestea ale pandemiei globale.


Ce vă propuneți să realizați din noua postură în care vă aflați? Ați conturat deja un plan concret?

Există un plan. N-aș putea spune că este concret. Am discutat cu cei din primărie despre niște măsuri pe care le consider că trebuie să fie luate de urgență, în următoarele două-trei luni. Mă refer în primul rând la activitatea instituțiilor subordonate primăriei, Filarmonica Brașov, Teatrul Dramatic Sică Alexandrescu, Opera din Brașov și Teatrul de păpuși Arlechino și cum spuneam mai devreme, este extrem de important ca toți cei care sunt implicați în viața culturală a orașului, mă refer aici atât la organizatori, cât și la artiști și bineînțeles și la consumatorul de cultură, care este extrem de important, să ne așezăm la masă, dacă nu putem fizic, o vom face virtual, pentru a gândi împreună un drum pe care să-l începem cât de curând. Când spun cât de curând, mă refer la o perioadă pe care eu o văd undeva la un an de zile, deoarece orice strategie, pentru a fi puternică, pentru a putea fi urmărită pe termen lung are nevoie de consultări cât mai multe, atât cu specialiști, cât și cu cei care consumă cultura.


Cum vedeți orașul Brașov după implementarea acestor strategii? Care este idealul la care vă doriți să ajungeți?

Un oraș extrem de activ. Eu voi propune colegilor mei operatori culturali, oameni de cultură, să găsim împreună un obiectiv extrem de îndrăzneț pe care să ni-l propunem a se întâmpla, eu știu, în 10, 15, 20 de ani. Obiectivul este într-adevăr important, dar mult mai important este drumul până la acel obiectiv. De foarte multe ori, în intervențiile pe care le-am avut în ultima perioadă, am insistat asupra faptului că noi, cei care suntem acum în perioada de maxim avânt, să spunem, putem produce această energie. Trebuie să ne gândim la viitor, să ne imaginăm cum va fi orașul peste 20 de ani și în niciun caz să nu îi excludem pe cei tineri, și aici mă refer la adolescenți, fiindcă practic, acțiunile noastre de acum se vor reflecta în cum vor trăi ei perioada pe care o trăim noi acum.


Interviu realizat de Larisa Scumpu