Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Cristian Andriș (III)

Publicat: miercuri, 30 Octombrie 2019 , ora 13.11

Inițiatorul Romanian Chamber Orchestra - concert la Sala Radio pe 3 noiembrie, ora 19.30, live la Radio România Muzical.

Pe 1 noiembrie concertați la Arad, pe 2 noiembrie la Timișoara, iar pe 3 noiembrie la Sala Radio, în cadrul proiectului "Moștenitorii României muzicale". Ce părere aveți despre proiectul inițiat de Radio România Muzical, de a-i face cunoscuți pe artiștii care desfășoară o importantă activitate în străinătate și pe care publicul românesc are șansa să-i asculte foarte rar?

Deja din titlu - Moștenitorii României muzicale - ne putem da seama de intențiile acestui proiect. Am văzut că Ioana Cristina Goicea și Andrei Banciu au cântat la Sala Radio. Sunt doi muzicieni absolut excepționali și consider că alegerea acestor muzicieni dovedește că talentul există în România. Și, dacă noi ne dorim să ajungem undeva și ne propunem acest lucru, cu siguranță putem găsi resursele necesare pentru a face acest lucru.


Cât de important credeți că este pentru un artist care locuiește în majoritatea timpului în afara țării să fie cunoscut pe scenele de acasă?

Vă dau un exemplu: Dragoș Bălan, primul nostru cellist, a plecat la vârsta de 15 ani de acasă pentru a studia la Madrid și de atunci n-a mai concertat în România. Pentru el, o reîntâlnire cu scenele din România are o valoare emoțională extraordinară. Emil Bolozan, care este ajutor de șef de partidă la vioara a II-a la orchestra simfonică din Barcelona, nu a mai cântat în România din momentul în care a plecat în Occident; își dorește foarte mult ca tatăl lui să vină la concert și să-l mai vadă pe scena Sălii Radio. Încărcătura emoțională a acestor muzicieni, de a concerta acasă, nu este una obișnuită. Toți acești muzicieni sunt obișnuiți cu cele mai mari scene din lume, însă a cânta acasă este o emoție deosebită și consider că pentru noi toți a cânta acasă este cel mai greu.


Programul propus publicului include și o primă audiție absolută. Despre ce lucrare este vorba?

Este vorba de lucrarea Mikro Divertisment scrisă de compozitorul clujean Dan Variu. Este o lucrare care are influențe folclorice și se potrivește perfect cu prima lucrare din program, Divertimento-ul de Bartok. Putem spune că este o lucrare care este inspirată de Bartok. Această lucrare este una dintre cele 11 lucrări extrem de valoroase cu care tinerii compozitori români s-au înscris la concursul de compoziție lansat de Romanian Chamber Orchestra, deoarece dorim să promovăm tinerii compozitori. Ne-am decis asupra acestei lucrări, deoarece se potrivește cel mai bine în programul nostru de concert.


Pe lângă seria celor trei concerte, în cadrul turneului vor fi susținute cursuri de măiestrie pentru tinerii muzicieni și vor fi oferite șase burse. Cine va susține cursurile de măiestrie?

Curs de măiestrie la violă a fost deja în perioada 11-13 octombrie; l-am susținut eu și a venit din America Yizhak Schotten, care a fost violist în Boston Symphony Orchestra, primul student adus de marele violist William Pringles în America. Trebuie spus că Yizhak este unul dintre cei mai reputați profesori pe plan mondial și a fost extrem de încântat să participe la proiectul nostru. La vioară, evident, Alexandru Tomescu va ține cursurile de măiestrie. Primul nostru cellist, Dragoș Bălan, va susține masterclass-ul de cello. Răzvan Popescu va susține un masterclass. Și, nu în ultimul rând, Octavian Lup, violoncelist român, va susține și el un masterclass dedicat celor mai tineri violonceliști pentru a pregăti poate și următoarea generație de aspiranți la proiectul Romanian Chamber Orchestra.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica