ACUM:
20.00
Armonii preclasice
O oază de liniște și echilibru.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Creații contemporane românești

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonista Sarah Chang

Publicat: miercuri, 13 Aprilie 2016 , ora 11.43

Sarah Chang, una dintre cele mai mari vedete ale viorii la momentul actual, revine în acest final de săptămână în România pentru a susține două concerte, unul la Cluj și altul la București. Despre aceste două evenimente, dar și despre multe alte lucruri am discutat cu muziciana.


Sarah Chang, reveniți în România și de data aceasta veți avea două concerte, unul în Cluj și altul în București. Cu ce sentimente vă întoarceți, mai ales având în gând că anul trecut ați cântat în deschiderea Festivalului 'George Enescu'?

Sunt absolut încântată să revin. Îmi place foarte mult să cânt în România și, bine, Festivalul Enescu este unul dintre cele mai cunoscute la nivel mondial și reunește muzicieni minunați, orchestre și dirijori, așa că a fost un festival foarte special la care am luat parte. Aceasta este prima dată când voi cânta în Cluj, n-am mai fost acolo până acum și sunt foarte încântată că pot cânta într-un oraș nou pentru prima dată. Mă bucur de asemenea să revăd și câțiva dintre prietenii români, pe care îi știu de la vizita precedentă.


Ne veți prezenta un opus special, Concertul nr.1 de Max Bruch. De ce această alegere?

Este un concert foarte frumos, este primul concert pe care l-am învățat și l-am înregistrat cu câțiva ani în urmă. Este concertul pe care l-am prezentat pentru admiterea la Julliard, când aveam 5 ani. Așa că are un loc special în inima mea și este lucrarea care m-a dus la școala visurilor mele, așa că am o 'slăbiciune' pentru Concertul de Bruch.


O conexiune puternică. Știu că aveți de asemenea o conexiune puternică și cu Concertul de Brahms, este adevărat?

Așa este! Concertul de Brahms este o lucrare monumentală, epică, nu doar pentru că este extinsă ca dimensiune, ci este o adevărată călătorie umană și o experiență emoțională prin care treci. Este unul dintre concertele pentru care am așteptat voit până să-l interpretez în public. L-am învățat când eram foarte tânără, la școală, dar am știut că este un concert care solicită atât de mult respect, noblețe și seriozitate, așa că nu mi-am dorit pur și simplu să mă duc pe scenă și să-l cânt când aveam 8 ani. De fapt chiar am așteptat ceva vreme, cred că am așteptat până pe la 20 de ani, până când să încerc să îl interpretez în public. Simt că am crescut pe scenă cu acest concert și am învățat foarte multe de la el.


Am citit o cronică foarte frumoasă despre un recital cameral pe care l-ați susținut de curând și în care ați inclus opusuri de Brahms și de Franck. Cum a fost această experiență?

A fost un recital pe care l-am prezentat și în cadrul căruia m-am simțit foarte bine! Nu dau prea multe recitaluri, în general susțin concerte cu orchestra, așa că nu am prea des ocazia să cânt un astfel de program cu un pianist, dar m-am bucurat foarte mult de repertoriu. E plăcut când poți cânta nu numai un concert pe scenă, ci un program serios de două ore. În ultimul meu recital am cântat Dansurile Românești de Bartok, o lucrare fantastică, apoi sonata de Brahms și ceva de Franck și Tzigane de Ravel, pentru a completa programul. A fost un program enorm, dar mi-a oferit multe satisfacții.


Îmi închipui că este o senzație mult diferită de aceea a unui concert cu orchestra…

Este, pentru că în primul rând energia și forța fizică de a sta două ore pe scenă te solicită destul de mult. Un alt lucru este că, atunci când sunt cu orchestra, sunt obișnuită să am 80-90 de muzicieni alături de mine pe scenă, dar în recital ești doar tu, tu și pianistul. Asta-i tot. Te simți foarte expus și este mult mai intim, într-un fel. Poți explora diverse repertorii și poți trece prin varii culori și tușe dinamice într-un program de două ore. Sunt diferențe, bineînțeles…


La București veți cânta în compania Orchestrei Simfonice București și a dirijorului Jose Luis Gomez. Cum este colaborarea cu domnia sa?

Maestrul Gomez este fantastic! Este tânăr, este dinamic și un dirijor uimitor. Este plin de energie, dar și foarte sensibil… Este o bucurie să lucrezi cu el pe scenă. Sunt încântată că realizăm acest concert împreună pentru că România este un loc special și este plăcut să explorezi o țară frumoasă cu un vechi prieten. Aștept cu nerăbdare aceste concerte.


În repertoriul dumneavoastră includeți și lucrări de compozitori români?

Enescu este bineînțeles cel mai important și mai cunoscut compozitor român și îmi doresc să învăț Sonata sa pentru pian și vioară, el a scris mai multe sonate și doresc să le învăț și să le includ în următorul meu recital. Cea de-a treia sonată este o lucrare dinamică, incredibilă!

Interviu realizat de Radu Mihalache