Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Cristian Măcelaru revine la pupitrul Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 12 Februarie 2016 , ora 10.39
Vineri, 12 februarie 2016, Cristian Măcelaru, dirijor în rezidență al Orchestrei Simfonice din Philadelphia, va reveni la pupitrul Orchestrei Naționale Radio într-un concert în care solistă va fi pianista Dana Borșan. "City Scenes" de Karim Al-Zand, lucrare interpretată în primă audiție europeană, Concertul nr. 19 KV 459 în Fa major pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart și Simfonia a X-a op. 93 în mi minor de Dmitri Șostakovici alcătuiesc programul de la Sala Radio. Invitația la concert este adresată de dirijorul serii - Cristian Măcelaru:


Vă invit pe toți la un concert extraordinar cu Orchestra Națională Radio! Acest concert este o călătorie prin trei părți foarte distincte ale muzicii clasice.

Începem concertul cu o piesă nouă; este, de fapt, o premieră europeană a unui compozitor pe care eu îl cunosc foarte bine din America - Karim Al-Zand. Această piesă este o imagine a unui oraș, a oricărui oraș; este în trei părți distincte și fiecare dintre cele trei părți arată un alt aspect al orașului. Prima parte descrie acest haos care este, într-un fel, foarte bine organizat - poate chiar și aici, în București -, haosul dimineții, în care toată lumea este grăbită și merge către lucru. Partea a doua descrie muzica nopții în același fel în care descria și Bartok această ideea a muzicii nopții, în care auzim poate și greierii, niște greieri mecanici de fapt… Această muzică nocturnă e foarte seducătoare. Apoi, ultima parte, se referă la viața socială a unor tineri; ne readuce sentimente de petrecere sau sentimente de dans mai tineresc. Această piesă eu am premiat-o în America acum câțiva ani și iubesc foarte mult muzica lui Karim Al-Zand. În general, muzica lui are o latură care este încorporată din muzica americană, din muzica de jazz, dar este un orchestrator extraordinar și cred că toți cei care vor audia piesa aceasta vor înțelege că, de fapt, el este nu numai un compozitor de jazz, dar are o înțelegere unicat a orchestrei și vocea lui este unicat.

Continuăm cu un concert de pian în care noi o acompaniem muzical pe doamna Borșan. Apoi terminăm concertul cu o piesă monumentală a secolului XX; este vorba despre Simfonia a X-a a lui Șostakovici, o simfonie autobiografică în care Șostakovici, ca în multe alte din piesele lui pentru muzică de cameră, își scrie semnătura celor patru note care-l definesc foarte bine pe el: D - re, S - mi bemol, C - do și H - si becar. Aceasta a devenit semnătura lui în tot parcursul lucrărilor pe care le-a scris. Este o lucrare importantă nu numai din acest motiv, ci este o lucrare foarte atractivă pentru motivele și politice și sociale pe care Șostakovici le discută în această muzică.

Invit toți ascultătorii acestui concert - ori înainte, ori după - să-și facă puțin timp și să citească despre această lucrare în special, pentru că este o istorie fenomenală a lui Șostakovici, este o istorie care ne poate inspira și ar trebui să fie cunoscută ca să ne ajute și pe noi în momentele în care lucrurile sociale din jurul nostru ne pot preveni ca să fim la statutul maxim în care am putea să fim noi, ca persoane. De aceea apreciez foarte mult muzica lui Șostakovici, pentru că ne învață nu numai muzică, dar ne învață și un mod prin care noi putem să biruim circumstanțele sociale în care trăim.


Ca de fiecare dată aveți posibilitatea de a audia concertul live pe frecvențele Radio România Muzical, dar și on-line pe adresa romaniamuzical.ro, începând cu ora 19.00.

Declarație preluată de Lucian Haralambie