Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu clavecinista Cipriana Smărăndescu

Publicat: vineri, 28 Martie 2014 , ora 11.50

Cipriana Smărăndescu și-a construit o frumoasă carieră în țară și în Italia (țara sa de adopție), fiind câștigătoare a numeroase concursuri naționale și internaționale. Licențiată în clavecin cum laudae la Vicenza și București, Cipriana Smărăndescu se bucură de o prezență constantă ca solistă în concerte și recitaluri sau ca membră în diferite ansambluri de muzică de cameră. La clavecin, orgă sau clavicord a susținut concerte în săli sau la festivaluri de prestigiu din Italia, România, Spania, Austria, Franța. A interpretat ca solistă numeroase concerte pentru clavecin împreună cu ansamblul Aliusmodum (al cărui membru fondator este) și cu Orchestra Barocă Italiană.


Cipriana Smărăndescu, un nou eveniment în ceea ce privește activitățile tale. De data aceasta - un seminar, desigur, urmat de un concert și masterclass. Despre ce este vorba? Care este conținutul acestei activități?

Va fi un moment extrem de important pentru mine, o experiență nouă, pentru că este vorba despre inaugurarea unui nou sediu al Centrului european pentru studii muzicale și acustice. Această zi deschisă publicului va începe, bineînțeles, cu prezentarea acestui centru, după care va fi o serie de conferințe legate de clavecin. Sergio Cingolani va prezenta partea acustică a clavecinului. Va fi un constructor de clavecine cel care va aduce și instrumentul, Augusto Bonza, care va prezenta elemente legate de construcția clavecinului. Andrea Riderelli va prezenta o istorie a repertoriului acestui instrument, iar eu, în final, voi demonstra practic tot ceea ce s-a vorbit printr-un recital care va porni de la lucrări din 1500, până la sfârșitul oficial al clavecinului - 1750, cu o lucrare de Bach.

Un lucru foarte interesant este acela că acest centru, la nivel universitar, se ocupă de pregătirea inginerilor de sunet pentru Radio-televiziunea elvețiană din zona italiană a Elveției. Practic, cei care au o diplomă a acestui centru pot apoi să lucreze în calitate de ingineri de sunet pentru o instituție foarte importantă. În acest fel, concertul va fi atât un concert deschis publicului - emoția va fi aceea care se va transmite publicului -, cât și o exemplificare practică a ceea ce ei au învățat în decursul anului universitar. Practic, se vor face repetițiile generale care vor fi înregistrate, va fi înregistrat și concertul, iar această înregistrare va rămâne ca o sinteză a ceea ce ei au învățat, a ceea ce eu am cântat în acea seară.

Este foarte important pentru că în acest centru universitar fiecare instrument este tratat ca un element de lucru; ei învață cum să înregistreze un clarinet, cum să înregistreze un pian, un clavecin. Se specializează pe fiecare instrument în parte. Pentru clavecin am avut onoarea să fiu eu aleasă în această foarte frumoasă experiență și voi fi foarte emoționată pentru că voi cânta pe un clavecin extraordinar de frumos, construit de Augusto Bonza. Printre altele, el este cel care se ocupă de colecția de instrumente muzicale de la muzeul din Milano. Pe de altă parte, voi avea în fața mea o pădure de microfoane care va înregistra într-un mod foarte precis tot ceea ce fac; deci, o dublă emoție pentru mine.


Nu vei fi foarte departe de debutul tău în cariera artistică în radiodifuziune, așadar.

Exact. Tocmai acest lucru mă face să mă simt la mine acasă. Faptul că am lucrat în Radio, faptul că am făcut înregistrări, concerte în calitate de clavecinistă… Radioul mă face să știu exact ceea ce trebuie să fac. Probabil voi fi eu cea care voi da indicații la nivel de înregistrare, de cum trebuie puse microfoanele pentru că puțină experiență deja am reușit să capăt în munca mea radiofonică.


Cipriana Smărăndescu, îți mulțumim și îți dorim mult succes.

Eu vă mulțumesc și sper să ne auzim cât mai curând cu alte vești frumoase.

Interviu realizat de Irina Hasnaș