Discul de muzică clasică al anului 2015 Înapoi

Andreas Staier interpretează Bach - CD review, 16 octombrie

Publicat: marți, 13 Octombrie 2015 , ora 15.45

Pentru un iubitor al muzicii vechi, orice nouă apariție discografică a Concertelor de Johann Sebastian Bach naște bucurii, curiozități și întrebări de genul: ce are nou de spus artistul, s-au descoperit alte detalii istorice, apare cumva o nouă abordare, o nouă ornamentică, un nou fel de a simți și a pune în pagină această muzică, uluitoare în esența sa ? Această reacție o avem și în fața unui nou album Andreas Staier, apărut la Casa de discuri Harmonia Mundi și realizat cu concursul Orchestrei Baroce din Freiburg, ansamblu veteran în domeniu.

Așteptăm excelență și primim excelență în cele 7 Concerte BWV 1052 - 1058, unele originale, altele adaptări după cele două Concerte pentru vioară și orchestră, sau după Concertul brandenburgic nr.4. Bach compunea aceste lucrări în perioada în care dirija la Leipzig, în Cafeneaua Zimermann, "Collegium musicum", ansamblul înființat de Telemann. Și potrivit istoricilor, el marca prin această muzică, evoluția genului la nivel european.

Cât despre relația dintre Andreas Staier și Johann Sebastian Bach, ea se întinde pe parcursul a aproape 30 de ani. În 1987, el înregistra pentru prima dată Concertul brandenburgic nr.5 împreună cu ansamblul Musica Antiqua din Köln și dirijorul Reinhard Goebel, uimind o lume întreagă și devenind un reper în domeniu. De atunci a parcurs cele mai importante lucrări ale Cantorului (pe lângă alți nenumărați autori), de la Partite, Concertul italian, la Variațiunile Goldberg. Iar acum vorbim despre Concertele pentru clavecin care pe lângă rigoare, pulsație ritmică de o energie debordantă, impun o imagine luxuriantă a discursului baroc, aidoma unui strălucit perpetuum mobile.

Multă forță degajă Andreas Staier, acest specialist fără egal în registrele percutante ale clavecinului, oferind o abordare concentrată care își găsește ecoul perfect în discursul implacabil al Orchestrei Baroce din Freiburg. Sau, dintr-un alt punct de vedere (după cum apare notat pe coperta albumului) - "plăcerea contagioasă, tonică pe care o simți în interpretările lui Andreas Staier și ale Orchestrei Baroce din Freiburg restaurează întregul diapazon de înțelesuri ale cuvântului "a interpreta".

Pentru că specialistul "interpretărilor istorice" și-a dat mâna la modul ideal cu artistul, am îndrăzni să spunem că această nouă înregistrare a clavecinistului german tinde spre verdictul de versiune definitivă. Remarcăm și sunetul dens al instrumentului (o copie pariziană după un clavecin Hass al anului 1734) care pentru prima dată în istorie primește rolul de solist în aceste Concerte de Bach, după ce decenii la rând a jucat rolul de bas continuu.

Nu doar pentru iubitorii muzicii vechi, am inclus acest material în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2015".