Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Sebastian Gheorghiu, managerul IconArts

Publicat: joi, 24 Iulie 2025 , ora 10.00

În perioada 26 iulie-11 august se desfășoară ediția cu numărul XXIII a Festivalului Icon Arts Transilvania, unul dintre cele mai longevive proiecte dedicate artelor contemporane din România. Seria de manifestări include masterclass-uri, rezidențe artistice și un program concertistic divers. Despre toate acestea ne vorbește Sebastian Gheorghiu, fondatorul IconArts, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Tema Festivalului ICon Arts Transilvania din acest an este Slow Life, Slow Food, Slow Music. Cum se reflectă această temă în structura festivalului și în experiența pe care o oferă publicului și artiștilor?

Această temă era de mulți ani funcțională în cadrul festivalului, dar acum ne-am dat seama că în această grabă în care noi trăim, avem nevoie un pic să respirăm, să ne dăm seama că totuși viața are nevoie și de momentele de liniște și de contemplație. Și exact asta oferim noi prin atmosfera mirifică din aceste zone rurale ale Sibiului și Brașovului, în care tineri artiști de pe tot mapamondul se întâlnesc aici, unde lucrează cu niște maeștri recunoscuți pe toate scenele lumii, într-o atmosferă efectiv de slow.

Iar Slow food… vă rog să vă imaginați ce mâncare minunată gătesc gazdele noastre și totul acesta ne pune în această minunată lume a respirării pentru două săptămâni și a filtrării nebuniei din viață.


Ce impact are prezența festivalului asupra comunităților locale și cum percep acestea implicarea în astfel de evenimente culturale?

Credem că sunt mai multe paliere pe care comunitatea se bucură că venim. Este cea în care, într-adevăr, au parte de un networking de oameni noi, de idei noi care se alătură vieții lor. Pe de altă parte, este partea economică, pentru că un astfel de festival, care implică sosirea în aceste locuri a peste 175 de oameni, creează un microclimat economic și, de ce nu, chiar și partea culturală, de concerte, de evenimente care le aduce alți turiști în raza locuințelor lor.


Care sunt momentele muzicale care vor marca ediția a 23-a?

Avem 26 de evenimente anul acesta și, ca de fiecare dată, avem câteva localități noi în care noi ne vom desfășura concertele. Anul acesta, ca locații noi, sunt orașul Dumbrăveni și satul Roșia de lângă Sibiu.

Bineînțeles că rămânem fideli celorlalte localități unde vom avea evenimente, precum Biertan, Richiș, Moșna, dar și orașele Mediaș, Sibiu și Brașov.

Suntem încântați că avem și artiști precum George Petean, pentru prima oară când vine la cursuri, alături de Veronica Anușca, un recital. Va fi un mediu propice pentru artă, o atmosferă plăcută și, de ce nu, și pentru elemente culinare.


Festivalul propune în acest an două rezidențe internaționale dedicate muzicii contemporane și jazz-ului. Ce ne puteți spune despre artiștii, mentorii implicați în proiect?

De peste cinci ani avem niște legături extraordinare cu Universitatea din Dublin și tineri artiști din aceste universități vin alături de tineri români pentru a susține niște concerte și a lucra împreună. Rezidențele de jazz, de exemplu.

Anul acesta, ni se alătură și studenți și o profesoară a Universității din Luzern, din Elveția, Sara Buechi, și ne bucurăm ca aceste experiențe să fie împărtășite și să iasă chiar proiecte noi pe care le vom asculta în trei concerte care vor avea loc în 7 august la Brașov, la Bastionul Tesătorilor, în 8 august la Sibiu, la Filarmonică, și în 9 august la Biserica Evanghelică din Codlea.


Ca în fiecare an, Academia ICon Arts completează programul festivalului prin sesiuni de mentorat dedicate tinerilor muzicieni. Cine sunt artiștii invitați în acest an să coordoneze aceste masterclass-uri?

Începem cu secția de canto, unde ne bucurăm să îi avem pe George Petean, Veronica Anușca, pe Diana Țugui, Iulia Isaev, avem la violoncel pe elvețianul Denis Severin și pe extraordinarul violoncelist român Răzvan Suma, la vioară îi avem pe Remus Azoiței, care revine pentru al patrulea an consecutiv, și pe domnul Ladislau Csendes, pe Karen Jones la flaut, pe Matei Ioachimescu, avem secția de percuție condusă de japoneza Kuniko Kato și Martin Oprsal din Cehia. Mai sunt încă alte nume importante care vor fi alături de noi.

Continuăm să avem aceste serii de masterclass-uri care sunt atât de importante pentru a cunoaște lumea artistică actuală și a fi la curent cu noutățile. Și e foarte important networking-ul între profesori și studenți, dar chiar și între studenți, deoarece sunt participanți din 13 țări care ni se alături.


Într-un interviu, ați menționat că Festivalul ICon Arts este o carte de vizită care face cinste României. Pornind de la această idee, cum vedeți evoluția festivalului în următorii ani?

Ca și evoluție, ne dorim foarte mult să rămânem la același nivel, pentru că peste tot în aceste vremuri ni se amintește în fiecare zi de restricții și de probleme financiare și ideea este că noi dorim continuitate și asta înseamnă păstrarea veniturilor și posibilităților de a organiza.

Cred că am ajuns la un moment de maturitate a acestui festival după 23 de ediții în care, într-adevăr, suntem un brand internațional și ne bucurăm că, de-a lungul timpului, peste 2000 de tineri artiști au trecut pragul acestui Festival.

Fotografie de Mihai Benea

Interviu realizat de Ioana Țintea