Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu Liliana Staicu, directorul Centrului Cultural de Proiecte și Evenimente Radio România

Invitata mea din această seară este o prezență cunoscută dumneavoastră pe undele Radio România Muzical. Liliana Staicu, stai cu bine ai revenit în studioul nostru.
Bine v-am găsit! Mulțumesc foarte mult pentru invitație.
Pretextul întâlnirii noastre de astăzi este legat de faptul că tu ești directorul Centrului Cultural de Proiecte și Evenimente Radio România și te ocupi de activitatea formațiilor muzicale radio, printre altele. Și, în această săptămână...?
În această săptămână avem două deschideri, de fapt trei deschideri de stagiune. Vorbim de Big Band-ul Radio; mâine seară își deschide stagiunea acest ansamblu care în ultimii ani și-a definit un profil foarte bine stabilit în peisajul muzical românesc. Big Band-ul Radio cu un program dedicat saxofonistului american Wayne Shorter. Vineri, Orchestra Națională Radio - deschiderea acestui sezon al acestui ansamblu al radiodifuziunii. Cea de-a 97-a stagiune a Orchestrei Naționale Radio se deschide cu un program All Ravel. Și duminică, Orchestera de Muzică Populară. Așadar trei deschideri de stagiune în doar câteva zile.
Da, o săptămână încărcată după o vară încărcată cu Festivalul Enescu, care a fost un maraton și pentru melomani, cât și pentru artiști și pentru formațiile noastre care au fost prezente activ, ca de obicei, în Festivalul Enescu. Aș vrea să vorbim puțin despre această prestație a formațiilor noastre în Festivalul Enescu și despre evenimentele care s-au desfășurat în festival la Sala Radio, mai ales pentru că organizatorii promiteau că rolul Sălii Radio, în această ediție 2025, va fi unul mai activ, mai de impact la public. Cum a fost, concret? Cum s-a simțit din punctul de vedere al publicului? Adică la acele concerte de ora 13 au fost sălile pline sau nu?
Da, organizatorii au promis și s-au ținut de cuvânt în sensul că aici, la Sala Radio, în acest an s-a desfășurat Seria Celebration, care a fost de fapt emblema acestei ediții a festivalului, Aniversări. În mod concret, la Sala Radio au fost prezente câteva ansambluri renumite din Europa și mă refer la Orchestra de la Comunitat Valenciana, la Kammerphilharmonie Bremen, care a fost prezentă cu un absolut spectaculos program, o operă în concert, și apoi Orchestra Simfonică Națională Daneză cu două programe, la unul dintre ele fiind solist Alexandru Tomescu.
Publicul a venit în număr mare aici, la Sala Radio, și ce mă bucură este faptul că au fost foarte mulți cei care au descoperit pentru prima dată Sala Radio cu această ocazie, ceea ce este și pentru noi extrem de important, pentru că, iată, sunt încă persoane, pot să le spun și chiar dintre cei care sunt creatori de conținut, influenceri, acei oameni care influențează opinia publică și care au fost pentru prima dată aici la Sala Radio.Și ei și-au făcut cunoscute impresiile în mediul online, ceea ce contează foarte mult pentru noi în dorința noastră, în munca noastră, de a atrage și un alt tip de public la concertele de la Sala Radio.
Pe lângă acestea, evident, și câteva ansambluri românești, dar, într-adevăr, de această dată, Sala Radio a avut un profil mult mai important în economia festivalului și sperăm să continue acest trend. Maestrul Cristian Măcelaru ne-a promis că la ediția viitoare va fi și mai și.
Formațiile muzicale au fost prezente, evident, și ele în festival.
Da, ca de obicei.
Cu programe interesante. Cum au fost primite? Care a fost reacția după concertele formațiilor noastre?
În general, a fost o reacție foarte bună atât a publicului, cât și a criticilor muzicali. Practic, Orchestra de Camera Radio a deschis seria concertelor de la Ateneul Român cu un program în care l-a avut în prim-plan pe maestrul David Grimal, care este, așa cum ascultătorii știu deja din stagiunea trecută, artist în rezidență al Orchestrei de Camera Radio. Și seria de la Ateneu a fost închisă de Orchestra Națională Radio cu un recital, un program de recital de operă ce a avut-o în prim-plan pe Sonia Ionceva.
Pe lângă aceasta, Orchestra Națională a avut o prestație absolut excepțională în seria concertelor de la Sala Palatului, cu o producție care a fost în premieră în România și anume versiunea de concert a operei Lady Macbeth de Șostakovici, așa cum știm, într-un aniversar. O creație extrem de dificilă, extrem de dificilă și din punct de vedere vocal și instrumental. Corul Academic Radio a fost, de asemenea, în această producție și a primit numai laude din partea publicului. A fost realmente un succes această producție cu Lady Macbeth de Șostakovici.
Și acum să vorbim despre stagiunea...
Și aș mai vrea să spun că, pe lângă aceste ansambluri, și Big Band-ul Radio a fost în festival. Și trebuie să menționăm lucrul acesta pentru că Big Band-ul a fost prezent în noua serie a festivalului, Enescu în Control, cu un program în acest club în care au fost prezentate și câteva lucrări de Enescu orchestrate în manieră jazzistică de Simona Strungaru și un al doilea concert în piața festivalului. Dar ceea ce este important este că, în programul oficial al festivalului, Big Band-ul Radio a fost prezent în seria Enescu în Control.
Enescu în Control, o serie nouă introdusă de la această ediție.
Și foarte interesantă, extrem de diversă, doar patru concerte, miercurea seară, de la 10, dar fiecare foarte bine creionat, distinct, un program realmente excepțional și o primire a publicului care a fost acolo care pe mine m-a surprins.
Un singur lucru aș vrea să mai spun, înainte de începerea concertului, stăteam cu câțiva dintre muzicienii din Big Band la intrare și unul dintre ei a zis este așa de ciudat Big Band-ul Radio într-un club, miercuri seară, la ora 10 și vine publicul. Adică era ceva cu totul neobișnuit pentru toată lumea, dar a fost realmente o experiență toată această producție.
Să vorbim acum despre stagiunea 2025-2026, pentru că eu cred că sunt multe lucruri atractive în această stagiune. Spuneai, Big Band-ul Radio începe mâine, Orchestra Națională Radio - vineri, iar Orchestra de Cameră Radio începe miercurea viitoare stagiunea. Programe interesante. Vorbim de un program Ravel cu hit-uri, ca să zic așa, Valsul și Boleroul.
Trebuia să marcăm, așa, într-un context anume, faptul că se împlinesc 150 de ani de la nașterea lui Ravel. Și atunci am construit un program cu hit-uri, cu doi invitați, pot să le spun tineri, pentru că și Gabriel Bebeșelea este încă un artist într-o tinerețe creatoare, într-o perpetuă tinerețe creatoare, dar și Eva Garet, despre care știm că la 19 ani este deja un nume recunoscut și iată că publicul a reacționat, deja nu mai sunt bilete de câteva zile.
Deci un program Ravel și continuăm cu Orchestra de Cameră Radio, cu alte două hit-uri, dintre care unul mai hit decât celălalt, adică anotimpurile de Vivaldi.
Dar cu o prezență exotică, aș spune.
Cu o prezență exotică, este vorba de un foarte tânăr violonist, are 20 de ani, Guido Santana este numele lui, este brazilian, dar studiază în Europa de multă vreme, acum studiază în Germania cu Mihaela Martin și este câștigătorul... singurul sud-american, singurul brazilian care a câștigat Concursul Fritz Kreisler pe când avea 17 ani. Mie mi-a fost recomandat la un moment dat de un impresar din Marea Britanie, l-am urmărit și am constatat că este într-o ascensiune extraordinară și sunt sigură că va fi un concert minunat și cu o dirijoare la pupitru, Barbara Dragan. Și, bineînțeles, pe lângă Vivaldi, Anotimpurile și Simfonia italiana de Mendelssohn.
Dincolo de aceste prime concerte, ce recomandări mai ai din această primă parte a stagiunii?
Aș spune, înainte de toate, concertele care au muzicieni invitați, mai ales soliști, tineri. Și mă refer aici la James Zijian Wei, este un tânăr pianist chinez care a câștigat în urmă cu câțiva ani Concursul Regina Elisabeta, iar anul trecut a câștigat celebrul concurs de la Cleveland. Noi avem un parteneriat cu Concursul de la Cleveland și din această poziție l-am invitat să concerteze aici, la Sala Radio. În 14 noiembrie, într-un program integral Beethoven, el va interpreta Concertul nr. 3 de Beethoven. Apoi, trei tineri muzicieni români pe care îi cunoaștem foarte bine, Cadmiel Boțac, Maria Marica și Cornelius Zirbo, tot într-o lucrare beethoveniană, Triplul concert. Vlad Stănculeasa, deja celebrul violonist român care revine la Sala Radio cu Concertul de Glazunov. Și cam acestea ar fi recomandările din zona muzicienilor tineri. Nu l-aș uita nici pe Szymon Nehring, pianist care a câștigat Concursul Rubinstein, cred că în 2018 sau 2019, cu o extraordinar de frumoasă carieră. Va fi prezent aici cu Concertul nr. 1 de Brahms într-un program pe care îl realizăm în colaborare cu Institutul Polonez, în cadrul Sezonului Cultural România-Polonia.
Și pentru că vorbeai de David Grimal, revine și el, nu?
Da, bineînțeles. Va reveni de mai multe ori pe parcursul stagiunii, dar chiar în această primă parte a stagiunii, la pupitrul dirijoral și ca invitat solist, bineînțeles, al Orchestrei de Cameră Radio, pe 12 noiembrie, cu un program Leo Weiner, Carl Hartmann și Wolfgang Amadeus Mozart. Și pentru că am vorbit de David Grimal, aș vrea să punctez această serie pe care am inițiat-o în stagiunea trecută la Orchestra de Cameră Radio, încercând să aducem un nou suflu și să schimbăm profilul acestui ansamblu unic în România, pentru că e practic singura orchestră de cameră cu o stagiune permanentă. Și mă refer la această idee de play and conduct, adică muzicieni, soliști de regulă, care vin și în postura de dirijor. David Grimal este unul dintre aceștia. Apoi, în această primă parte a stagiunii, o vom avea ca invitată pe violoncenista Anne Gastinel, de asemenea cu un program în care ea va interpreta Concertul de Schumann, dar și alte lucrări împreună cu acest ansamblu, sau pianistul mexican Ricardo Castro, care are și o frumoasă carieră dirijorală, de asemenea din postura de dirijor și solist cu un program Mozart-Beethoven.
Deci, eu cred că sunt alegeri solistice și repertoriale interesante. Nu l-aș uita nici pe Javier Perianes, el face parte deja din seria vedetelor acestui instrument. Va veni luna decembrie interpretând Chopin. Și, să nu uităm, întreaga lună decembrie, care va fi o lună dedicată sărbătorilor; toate ansamblurile noastre vor avea concerte - Corul de Copii, celebrul, tradiționalul concert de Crăciun, care este deja sold out. Așa se întâmplă întotdeauna cu acest concert de Crăciun al Corului de Copii Radio. Apoi, Big Band-ul Radio, de asemenea cu un Christmas Concert în care îl va avea ca invitat pe saxofonistul italian Stefano Di Battista, Orchestra de Cameră Radio cu Ruxandra Donose, solistă... Și încheiem stagiunea cu Orchestra Națională, de asemenea cu un concert de Crăciun, Orchestra Națională și Corul Academic cu Nicolae Moldoveanu la pupitru.
Ce ne poți spune despre anul 2026? Ne poți da câteva repere?
Da, vom continua la Orchestra de Camera această serie Play and Conduct. Vor reveni câțiva dintre invitații noștri care au devenit prieteni de suflet ai orchestrelor noastre și mă refer la mandolinistul Avia Vital, care va reveni alături de Orchestra de Cameră în partea a doua a stagiunii, la dirijorii Sascha Goetzel sau Christoph Konig. Vom pregăti programe interesante, nu vor lipsi simfonii de Mahler, nu vor lipsi lucrări de Strauss. Vom încerca să aducem în prim-plan și nume din zona vocală; nu va lipsi evident în lunea anuarie tradiționala gală de operă. Și, toată luna ianuarie, în concertele Orchestrei de Cameră Radio va fi luna Mozart pentru că vor fi două concerte integral Mozart, dintre care din cel de-al doilea va face parte și Requiemul de Mozart.
Deci, iată, urmează și în 2026 lucruri interesante aici,la Sala Radio, în stagiunea formațiilor muzicale radio. Biletele pentru următoarea parte a stagiunii vor fi puse în vânzare...
Pentru cea de-a doua parte a stagiunii vor fi puse în vânzare la sfârșitul lunii noiembrie.
Ca o comparație așa, practic vorbind, ca preț, în comparație cu biletele altor instituții muzicale bucureștene, cum stăm?
Eu zic că stăm bine, am încercat să stăm bine în sensul că, așa cum știm, toate prețurile au crescut și nu numai prețurile, cât și TVA-ul, ceea ce a influențat, în general, foarte mult tot ce înseamnă prețuri de bilete în zona evenimentelor culturale. Am încercat și am reușit să facem în așa fel încât, cel puțin pentru această prima parte a stagiunii, să nu modificăm prețul biletelor. El este același cu cel cu care am încheiat stagiunea trecută. Practic, noi am avut o creștere de prețuri în luna aprilie și am ales să rămânem pe același palier, în așa fel încât să putem să oferim publicului cât mai larg oportunitatea de a achiziționa bilete și a de a fi prezent în sala de concert.
Noi avem o stagiune extrem de bogată, practic, cel puțin două concerte în fiecare săptămână, dacă nu trei, pe scena Sălii Radio. Este o sală mare, este cea mai mare practic din București.
Și cu o acustică extraordinară.
Cu acustică extraordinară, dar faptul că este o sală mare și stagiunea are foarte multe evenimente, nu e ușor, chiar dificil să aduci publicul și să umpli această sală săptămână de săptămână, de două ori sau de trei ori pe săptămână. De aceea, am încercat să păstrăm același nivel al biletelor, să putem să aducem publicul la sală, să fie prezent la cât mai multe dintre evenimentele noastre.
Și abonamentele au avut un preț accesibil, cred eu, dar vânzarea lor s-a încheiat, acum mai sunt doar bilete individuale pentru toate concertele până în luna decembrie inclusiv. Pe bilete.ro pot fi găsite aceste bilete sau la Casa de Bilete a Sălii Radio.
Liliana Staicu, îți urez ție și colegilor tăi din ansamblurile muzicale radio o stagiune de succes!
Mulțumim!
Cu săli pline și cu multe satisfacții artistice.