Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu

Publicat: marți, 29 Iulie 2025 , ora 12.43

În cadrul Festivalului Vară Magică, ansamblul Kamerata Kronstadt, sub conducerea muzicală a lui Cristian Oroșanu, susține miercuri, 30 iulie, de la ora 19.30, concertul intitulat "Bijuterii Muzicale".

Programul reunește lucrări de la perioada barocă până în secolul XX, iar despre selecția repertoriului și despre colaborarea cu solistul Constantin Sandu, aflăm mai multe dintr-un interviu cu dirijorul.


Repertoriul concertului intitulat "Bijuterii muzicale" pornește de la compozitori ai barocului, precum Tomaso Albinoni și Johann Sebastian Bach, trece prin clasicismul lui Wolfgang Amadeus Mozart și ajunge până în secolul XX la Gustav Holst. În ciuda diferențelor de epocă și stil, simțiți că există un fir comun între aceste lucrări? Ce le unește din perspectiva dumneavoastră dirijorală?

Cel mai important lucru ce unește aceste lucrări este formația muzicală pentru care acestea sunt scrise, anume o formație de corzi. Repertoriul a fost ales pentru Kamerata Kronstadt, care în principal cântă concertele cu orchestră de coarde. Mai rar colaborăm și cu suflători. Acesta a fost motivul principal pentru care am reunit acest repertoriu pentru concertul din 30 iulie. Bineînțeles că și aspectul stilistic a contat foarte mult. Concertul începe cu lucrările preclasice, continuă cu lucrarea clasică a lui Mozart și termină cu o lucrare care aduce cu muzica clasică, dar și cu cea populară irlandeză. Acest lucru aduce și o unitate stilistică în program.


Concertul nr. 1 în re minor pentru pian și orchestră de Johann Sebastian Bach îl aduce în prim-plan pe pianistul Constantin Sandu. Cum decurge această colaborare și ce considerați că aduce interpretarea sa acestei lucrări?

Constantin Sandu este un pianist foarte experimentat cu care eu am mai colaborat de două ori. În urma experienței pe care am avut-o cu el, pot să spun că va fi o colaborare fructuoasă și foarte emoționantă. Este un pianist sensibil, care de fiecare dată m-a atins prin felul în care cântă.


Concertul se încheie cu "St. Paul's Suite" de Gustav Holst, o lucrare mai rar prezentată în sălile de concert din România. Ce a motivat alegerea acestei lucrări pentru a închiderea concertul și cum credeți că va fi ea percepută de către public?

"St. Paul's Suite" mi s-a părut potrivită în contextul clasic, chiar dacă este scrisă în epoca mai modernă. Este o lucrare foarte apropiată de stilul clasic, dar și de stilul popular din nordul Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord. Lucrarea este scrisă tot pentru orchestră de coarde și se potrivește foarte bine în program.

Interviu realizat de Cristina Cîrjan