Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Măcelaru despre Festivalul de Muzică Contemporană Cabrillo

Între 27 iulie și 10 august 2025 se va desfășura Festivalul de Muzică Contemporană Cabrillo, al cărui director muzical sunteți începând din 2017. Ce ne puteți spune despre această ediție cu numărul 63, construită în jurul temei Colorful & Courageous?
Festivalul Cabrillo, după cum ați și spus, este un festival de muzică contemporană. Este, de fapt, singurul festival de acest fel în lume, pentru că este un festival care se axează numai pe muzică contemporană. Și nu numai atât! Compozitorii acestor lucrări trebuie să fie prezenți când li se cântă muzica. Și prezentăm numai muzică simfonică. Deci, aceste trei calități care ne definesc ne fac să fim unici în lume.
Iar anul acesta, în ediția cu numărul 63, continuăm să aducem în prim plan, în același fel, compozitori care vor fi prezenți la festival. Interpretăm în prima audiție absolută câteva compoziții.
Un proiect pe care l-am inițiat chiar anul trecut și care continuă și anul acesta este această idee a unui Creative Lab, care este, de fapt, un laborator în care dăm mână liberă unui compozitor, dar care este totodată și interpret, să colaboreze împreună cu mine și cu orchestra, pentru a crea în acel timp, în timpul repetițiilor, o compoziție nouă. Adică ideea este să lăsăm toate structurile care sunt impuse într-o partitură și să descoperim și creativitatea orchestrei, a fiecărui membru al orchestrei, care să invite împreună o dezvoltare a muzicii contemporane - să vedem unde poate să meargă. Iar anul acesta vom colabora cu Darian Donovan Thomas pentru a crea această compoziție.
Mă bucur atât de mult să avem împreună cu noi și compozitori renumiți, foarte bine cunoscuți, cum sunt John Corigliano, Jennifer Higdon, sau Jake Heggie, dar în același timp și compozitori mai puțin cunoscuți. Avem programe în care invităm compozitori tineri, sunt câțiva compozitori care nu au nici 20 de ani împliniți. Iar pentru mine e foarte important să prezint tot acest curcubeu posibil, la care face referire și titlul festivalului, care să arate într-adevăr un spectru întreg al muzicii care există astăzi, care se scrie și se compune astăzi.
Din seria evenimentelor programate în festival, fac parte și workshop-urile dedicate dirijorilor și compozitorilor aflați la început de drum. Printre participanții de anul acesta se va număra și tânărul dirijor român Andrei Stănculescu. Ce impact credeți că poate avea această oportunitate asupra unui tânăr muzician și cum vă vedeți rolul de mentor?
Întotdeauna am oferit și mi-am dăruit din timp pentru a încuraja tinerii muzicieni, nu numai dirijorii, dar toți tinerii muzicieni, pentru că am beneficiat și eu la rândul meu de mentori extraordinari, de profesori extraordinari care m-au sprijinit, m-au îndrumat. Iar responsabilitatea pe care mi-o impun mie de a fi un mentor pentru cei tineri, de a fi un profesor pentru cei care au nevoie, este un lucru foarte serios, un lucru pe care îl tratez cu toată seriozitatea și sper să le pot oferi acestor tineri o realitate a ceea ce înseamnă să fii un dirijor. Pentru că sunt foarte mulți profesori de dirijat care poate nu au o carieră continuă, o carieră care să fie atât de plină de concerte și de ceea ce înseamnă realitatea dirijoratului, și acest lucru e necesar pentru un tânăr dirijor, pentru a înțelege într-adevăr, practic, ce înseamnă o carieră.
E importantă și partea academică, într-adevăr, e un lucru foarte important pe care nu vreau să-l elimin, dar cu ce pot contribui eu în continuare față de această învățare academică a dirijoratului, este să le ofer și o realitate a carierei, care e atât de importantă, pentru că fără înțelegerea carierei nu poți să pui în practică ceea ce ai învățat.
Iar Festivalul Cabrillo oferă acest lucru pentru că este un workshop care se axează, într-adevăr, pe arta dirijorală, dar avem atât de multe alte modalități în care îndrumăm tinerii dirijori, în care învață cum se colaborează cu biblioteca orchestrei, cum se colaborează cu compozitorii, cum se comandă lucrări, cum se discută cu un impresar, cum se găsesc concerte... Deci, sunt foarte multe alte workshop-uri în afara artei dirijorale, de care ei beneficiază ca să poată înțelege ce este necesar pentru a crea o carieră.