Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Măcelaru, despre concertul Orchestrei Naționale a Franței din cadrul BBC Proms

Orchestra Națională a Franței va fi prezentă la BBC Proms mâine, 23 iulie, sub conducerea directorului muzical Cristian Măcelaru, cu un program de muzica franceză: Ravel, Chausson și Joseph Bologne, alături de premiera britanică a unei lucrări orchestrale semnate de Charlotte Sohy. Radio România Muzical transmite în direct concertul, începând cu ora 20.30. Din studioul nostru, comentează Monica Isăcescu Lup.
Cristian Măcelaru i-a oferit un interviu în legătură cu acest concert colegei noastre, Ariadna Ene-Iliescu:
Orchestra Națională a Franței revine în cadrul BBC Proms după 15 ani. Programul pe care îl propuneți este dedicat creației franceze, cuprinzând atât opusuri celebre, precum La Valse de Maurice Ravel, cât și compoziții semnate de autori mai puțin cunoscuți. În perspectiva dumneavoastră, ce laturi ale muzicii franceze veți pune în lumină în acest concert?
Desigur, muzica franceză este apreciată și cunoscută, în primul și primul rând, de muzicieni. E cunoscută pentru numărul extraordinar de mare de culori diferite, de gesturi muzicale care se apropie atât de mult de arta plastică, o artă pe care o vedem și o apreciem.
De aceea, muzica franceză întotdeauna se axează mai puțin pe ideea unei structuri, așa cum este muzica germană, și mai mult pe ideea unui sentiment pe care îl lasă ascultătorului în urma unui gest muzical - dar un sentiment care este viu continuu.
Muzica pe care o prezentăm în cadrul acestui concert la BBC Proms pune în evidență această latură atât de frumoasă. Și chiar este o reprezentare a muzicii franceze, zic eu, pe parcursul istoriei, nu este axată numai pe o perioadă de timp. De aceea, e interesant de văzut toată muzica prezentată, pentru că arată stiluri diferite. Și de aceea sper că va fi un program atractiv.
Ce ne puteți spune despre însemnătatea inițiativelor de redescoperire a creațiilor unor compozitori precum Charlotte Sohy sau Joseph Bologne, Chevalier de Saint-Georges?
E foarte important să rămânem deschiși pentru a vedea compozitori care au fost ignorați sau eliminați chiar din istoria muzicii dintr-un motiv social sau dintr-un motiv care nu are nimic de a face cu calitatea muzicii lor.
Iar pentru a descoperi muzica lui Charlotte Sohy sau Chevalier de Saint- Georges, e atât de important să ne uităm într-adevăr la muzica pe care au scris-o și să vedem calitatea muzicii pe care au scris-o - care este egală cu calitatea muzicii care există din acea perioadă.
Cred că este important - e timpul în secolul XXI pentru a corecta aceste greșeli pe care le-am făcut din motive mai puțin frumoase. Și de aceea fac un efort întotdeauna pentru a aduce în sala de concerte o diversitate care să mențină în primul și în primul rând standardul calității artistice același, dar care să repare anumite greșeli care s-au făcut pentru că nu s-a acceptat ca valoarea fiecărui om să fie aceeași. Iar acum avem această șansă de a corecta și de a îmbogăți, de fapt, acest patrimoniu extraordinar cu care și Charlotte Sohy și Chevalier de Saint-Georges contribuie în muzica clasică.
Ați mai lucrat cu violonistul Randall Goosby. Cum l-ați descrie ca partener de scenă?
Randall este un violonist tânăr, dar unul plin de energie și de o maturitate chiar aparte. Am mai colaborat cu el, e adevărat, și îmi place foarte mult să colaborez cu el. Este, în primul rând, foarte modest, este foarte sigur de sine, dar are și o curiozitate, într-adevăr, ca a unui copil, într-un fel. Pentru că întotdeauna discutăm despre muzică, despre felul în care văd eu ce ar putea să fie mai bine, iar acest lucru e chiar foarte frumos, pentru că deschide ușa către o colaborare care să fie benefică și pentru mine, și pentru el, și să fie frumoasă pentru cei care ascultă atunci interpretarea.
Randall este un violonist extraordinar, are abilități superbe și de-abia aștept să interpretez acest concert cu el.
Credit foto: Christophe Abramowitz, Radio France