Dirijorul Cristian Măcelaru și Orchestra WDR din Koln. Lucrări de Serghei Rahmaninov (I, II) - CD Review, 16, 17 august 2025
Un album ce poartă semnătura dirijorului român Cristian Măcelaru: opusuri simfonice înregistrate alături de Orchestra WDR din Koln, de pe un album lansat de casa britanică Linn pe 28 februarie 2025.
În calitatea sa de dirijor șef al Orchestrei radiodifuziunii germane WDR din Koln, Cristian Măcelaru s-a concentrat pe realizarea mai multor înregistrări de studio, firesc, pentru o orchestră radio. Odată cu finalul stagiunii 2024-2025, contractul lui de dirijor șef al acestei orchestre s-a încheiat, însă colaborarea continuă, Măcelaru fiind principalul dirijor invitat, cu un focus tocmai asupra înregistrărilor.
Pentru casa britanică Linn, Măcelaru și Orchestra WDR au înregistrat, pe lângă acest album Rahmaninov, alte trei discuri, cuprinzând concertele pentru pian și orchestră de Johannes Brahms, cu Simon Trpceski solist, și lucrări simfonice de Bartok și Dvorak. Pentru alte case, au mai apărut alte 3 albume ce poartă semnătura lui Măcelaru și a Orchestrei WDR.
O activitate fructuoasă, remarcată de critica internațională, toate albumele primind recenzii laudative și nominalizări la premii importante, precum International Classical Music Awards.
Vom începe audiția albumului Rahmaninov, cu prima Simfonie a compozitorului rus, lucrare de tinerețe datată 1895, atât de prost primită la premieră că de-abia după 3 ani Rahmaninov a mai avut curajul de a scrie o nouă lucrare. O situație nedreaptă pentru un opus în care recunoaștem deja stilul compozitorului și o inspirație melodică ieșită din comun.
În 1908, Serghei Rahmaninov compunea poemul simfonic Insula morților, lucrare inspirată de o fotografie în alb și negru după unul dintre tablouri cu acest titlu semnate de pictorul elvețian simbolist Arnold Bocklin. O lucrare ce pune accent pe crearea atmosferei sumbre, a valurilor care se lovesc de insula stâncoasă, pe o tensiune interioară - admirabil construite de Orchestra WDR și dirijorul ei, Cristian Măcelaru.
Albumul Rahmaninov este primul dintr-o serie dedicată integralei lucrărilor simfonice semnate de compozitorul rus. Un album care a primit deja recenzii elogioase internaționale. Iată ce scriu criticii de la Preis der Deutschen Schallplattenkritik: "Cristian Măcelaru ne conduce în universul lucrărilor simfonice de Rahmaninov fără a uza de vreun kitsch sau înfrumusețare. În ciuda acestui fapt, frazarea lui este plină de sensibilitate, iar rubato-urile sunt generoase; muzicienii din orchestră propun o articulare fină și timbre minunate. Orchestra WDR este într-o formă maximă și aduce un sunet bogat, multifațetat, pus în lumină de o excelentă tehnică de înregistrare".
Sunt cuvinte care descriu foarte bine interpretarea ultimei simfonii de Serghei Rahmaninov, Simfonia a III-a, compusă în 1936, într-un stil încă romantic, dar și cu experiența modernismului.
BBC Radio 3: "Există atât sentiment al dansului și grijă pentru detaliu în această nouă înregistrare. Este fantastică!"
Music web international: "Sub conducerea lui Cristian Măcelaru, orchestra își pune în mișcare, cu adevărat, întregul organism. Acest fapt, alături de excelenta înregistrare, m-au făcut să admir întreaga interpretare foarte mult".
Sunt cuvinte care se potrivesc cu interrpretarea Simfoniei a II-a de Serghei Rahmaninov de pe acest album, lucrare de dimensiuni ample și cea mai de succes dintre simfoniile lui Rahmaninov, încă de la premiera din 1908, un opus care-l exprimă poate cel mai bine pe Rahmaninov compozitorul: prin structură, idei, melodică.
Cum cred că muzica are sens prin legătura directă cu experiențele noastre de viață, am să vă spun experiența mea, la prima audiție a acestei înregistrări: cu căștile în urechi, venind pe Valea Oltului, într-o zi de vară cu mult soare. Privind la vegetația verde, bogată și asociind fiecare sunet cu această natură vibrantă, în care ne simțim împliniți. Dându-mi seama că deja fiecare înregistrare a lui Cristian Măcelaru îi poartă semnătura unică: ceea ce un lucru ieșit din comun pentru un dirijor. Pentru că ascultând această înregistrare, ți-l poți imagina, cu o mimică extrem de sugestivă, construind alături de orchestra care îl urmează, inspirată de prezența lui. Având grijă de fiecare detaliu, având această capacitate atât de rară de a construi o linie melodică la compartimentele de coarde de parcă acolo ar cânta o voce umană. Atacând cu precizie, lăsând fiecare notă să se dezvolte în naturalul ei.
Da, fără kitsch și fără înfrumusețare, muzica în adevărata ei formă, muzica ce ne transformă viața.
Parte a unui proiect ambițios legat de înregistrarea integralei lucrări simfonice de Serghei Rahmaninov, albumul propune și un opus puțin cunoscut al compozitorului rus: Capriciul boemian op. 12, creat în 1894, creație a unui tânăr de 21 ani, care precede doar cu un an premiera Simfoniei nr. 1 de Serghei Rahmaninov.
