Pianista Alice Sara Ott - integrala nocturnelor de John Field - Music Box, 17 februarie 2025

Pătrundem în lumea nocturnelor, grație unui album semnat de pianista Alice Sara Ott, lansat pe 7 februarie 2025 de casa Deutsche Grammophon. Nu este însă, așa cum poate ne-am fi așteptat, lumea nocturnelor de Frederic Chopin, ci cea a irlandezului John Field, cel care rămâne în istoria muzicii drept creatorul acestui gen specific romantic: John Field este primul din istoria muzicii care a scris un set de piese cu denumirea nocturnă - se întâmpla în 1814, an când Field și-a publicat cele 18 nocturne pe care le vom asculta și noi astăzi.

John Field a trăit între anii 1782 și 1837 - fiind contemporan, de exemplu, cu Carl Maria von Weber, un romantic timpuriu. S-a născut la Dublin și a murit la Moscova: din 1802, el și-a desfășurat activitatea în Rusia, la Sankt Petersburg și Moscova - pianist, compozitor, profesor și afacerist în domeniul pianelor, a dus o viață cunoscută a fi extravagantă. Dacă propria creație este mai puțin cunoscută astăzi, influența pe care Field a avut-o asupra altor compozitori este una importantă: Frederic Chopin i-a cunoscut și admirat creația, preluând de la el nocturna și metamorfozând-o într-un simbol al romantismului muzical. Întreaga școală de creație rusă îi datorează într-un fel existența - Field a fost profesor lui Mihail Ivanovici Glinka, primul mare compozitor rus din istoria muzicii și model pentru cei care i-au urmat.

Ascultând cele 18 nocturne, remarcăm mai în cazul primelor nota clasicizantă și spiritul mai curând ludic, decât nocturn. Alte nocturne se aseamănă foarte mult cu ce avea să scrie mai târziu Frederic Chopin; întâlnim și o nocturnă intitulată Cântec fără cuvinte - Mendelssohn avea să compună celebrele lui cântece fără cuvinte în 1829 și 1845. Este o lume foarte diversă, plină de culori și umbre, admirabil adusă la viață de interpretarea pianistei Alice Sara Ott.

Alice Sara Ott are astăzi 36 ani; mi-o aduc aminte, în 2012, cu un memorabil recital pe care l-a susținut la Sala Radio din București, cu ocazia aniversării a 15 ani de la lansarea Radio România Muzical - fragilă și totuși atât de puternică, o apariție plină de lumină ce umplea scenă, deși era singură acolo, în picioarele goale, cum cântă de altfel și astăzi.

Ascultăm astăzi al cincisprezecelea disc de autor semnat de Alice Sara Ott pentru Deutsche Grammophon - primul a apărut în 2009, când Alice avea 21 ani. A cântat alături de cele mai importante orchestre din Europa, America și Japonia și a trăit o viață în care era obișnuit să se întrebe când se trezea în ce oraș se găsește, atât de des apărea pe altă scenă de concert. O viață foarte intensă și foarte stresantă, care a condus, probabil, la diagnosticul care i s-a pus în 2019, la 30 ani, acela de scleroză în plăci, aceeași boală pe care a avut-o și Jacqueline du Pre, care a părăsit această lume la doar 42 ani. În cazul lui Alice Sara Ott, după tratament, toate simptomele au dispărut și ea duce o viață aproape de normală, în care însă proiectele sunt mai puține și mai bine alese. De exemplu, în domeniul discografiei, după 2019, Alice Sara Ott a semnat doar patru proiecte: Echoes of Life - un document sonor absolut emoționant despre propria ei viață, apoi Wonderland - cu lucrări de Edvard Grieg, un album Beethoven și acum, această integrală a nocturnelor de John Field.

Alice Sara Ott este o pianistă, în primul rând, foarte inteligentă, cu o sensibilitate și capacitate de a transmite emoție către public, foarte mare. Îmbină într-un tot unic atât spiritul minimalist specific Japoniei - mama sa este născută în Japonia, cât și mintea analitică a Germaniei - tatăl ei este neamț. Adică exact acele calități de care e nevoie pentru a obține o interpretare reușită a unor lucrări care nu sunt capodopere, dar care își descoperă o nouă viață sub degetele ei.


Cristina Comandașu