
Pianistul Nobuyuki Tsujii. Ludwig van Beethoven - Music Box, 16 decembrie 2024
Un disc special, din mai multe motive. Un disc care ne amintește că omul este mai puternic decât destinul, ideea principală a capodoperei celui mai mare compozitor român - Oedipe de George Enescu. Un disc care ne arată că, în ciuda faptului că te-ai născut orb, poți deveni un mare pianist.
Un prim disc semnat vreodată de un pianist japonez pentru celebra casă Deutsche Grammophon. Lansarea digitală a albumului a avut loc pe 29 noiembrie - discul fizic va apărea pe 21 martie 2025. Este vorba despre un disc semnat de pianistul de 36 ani, Nobuyuku Tsujii, orb din naștere, câștigător al celebrului concurs Van Cliburn din Statele Unite ale Americii, în 2009.
Același Nobuyuku Tsujii pe care l-am ascultat și în ediția 2019 a Festivalului internațional George Enescu, într-un concert la Sala Palatului din București.
Nobuyuku Tsujii s-a născut orb. A început să cânte la pian la vârsta de 2 ani și să studieze pianul, în mod profesionist, la 4 ani. La 7 ani a cucerit primul premiu din cariera lui, la 12 ani, a susținut primul recital într-o sală importantă - Suntory Hall din Tokyo. La 21 ani devenea câștigătorul dificilului concurs Van Cliburn din Statele Unite ale Americii. Iar în 2024, la 36 ani, Nobuyuku Tsujii era primul pianist japonez care a semnat vreodată un contract cu celebra casă Deutsche Grammophon.
Ascultându-i înregistrările, realizezi câtă sensibilitate se ascunde în interpretarea acestui pianist, câtă maturitate și câtă forță. Înregistrările sale nu sunt foarte bune ale unui pianist cu dizabilități, ci foarte bune printre înregistrările tuturor pianiștilor de azi. Nobuyuku Tsujii are o abilitate specială de a intona sunetele exact atât de tare cum se cer unul pe altul - totul se înlănțuie într-o logică sonoră din care nici măcar un sunet nu este lăsat la întâmplare.
Și asta, în contextul în care el învață noi partituri ascultând fragmente din ele. Îi trebuie cel puțin o lună pentru o lucrare mai mare. Iar în cazul unui concert cu orchestra, se ghidează după respirația dirijorului și a membrilor din orchestră. Ce efort, dar și ce rezultat!
Pe discul său de debut, Nobuyuku Tsujii abordează muzica lui Beethoven, de care presupun că se simte aproape, fie măcar și ideatic. Și abordează cu curaj una dintre cele mai grele și semnificative sonate pentru pian de Beethoven, nr.29, Hammerklavier, o piatră de încercare pentru oricare pianist, cu atât mai mult pentru unul nevăzător. Iar rezultatul este unul strălucitor, convingător și valabil artistic, cu această patină personală a pianistului japonez, care parcă pune mătase în sunetul pianului său.