Pianistul Cedric Tiberghien - selecțiuni de pe albumul "Complete Beethoven variations, vol. 2" - Music box, 22 ianuarie 2024

Un disc lansat de casa Harmonia Mundi pe 12 ianuarie 2024: al doilea volum din integrala variațiunilor semnate de Beethoven, în interpretarea pianistului francez Cedric Tiberghien.

O întreprindere repertorială interesantă și curajoasă: înregistrarea tuturor variațiunilor lăsate de Beethoven pentru pian, alături de alte lucrări în legătură cu aceste variațiuni sau cu ideea de temă cu variațiuni. Primul volum, pe care l-am putut asculta și la Radio România Muzical, a apărut pe 24 martie 2023 și a fost nominalizat la premiile International Classical Music Awards.

Punctul central de interes pentru acest al doilea volum este prezentat ca fiind cele 32 variațiuni în do minor de Ludwig van Beethoven pe o temă originală, lucrare scrisă în 1806, care sondează posibilitățile artistice și tehnice ale pianului, într-un opus dificil pentru interpret. Cedric Tiberghien ne oferă o versiune sensibilă, introvertită, mai curând filosofică a acestor variațiuni scrise în aceeași perioadă cu Simfonia a III-a Eroica sau Concertul pentru vioară și orchestră de Beethoven.

Un album dintr-o serie dedicată variațiunilor pentru pian scrise de Beethoven - și o ocazie de a descoperi lucrări foarte puțin cunoscute din repertoriul titanului de la Bonn, așa cum sunt cele 24 variatiuni pe tema ariettei Venni amore de Vincenzo Maria Righini. Beethoven a scris aceste variațiuni între anii 1790-1791; avea 20 ani și încă locuia în orașul său natal, Bonn. Righini, un compozitor uitat astăzi, care a trăit între anii 1765-1812, era compozitorul curții de la Mainz în acea perioadă și el însuși a creat o serie de variațiuni pe tema acestei ariette; nu este cunoscut cum a intrat Beethoven în posesia acestei teme. Însă variațiunile sale poartă încă de acum, de când era foarte tânăr, amprenta unui mare compozitor - desigur, nu avem complexitatea și nici concentrarea din cele 32 variațiuni în do minor, însă un opus mai apropiat de teluric, interpretat chiar cu o nuanță umoristică, uneori, de Cedric Tiberghien.

Consider că un punct central de interes al acestui album este și aranjamentul realizat de Johannes Brahms doar pentru mâna stângă după celebra Ciacconă din Partita în re minor, în original pentru vioară solo, de Johann Sebastian Bach.

O transcripție, de altfel, puțin cunoscută și foarte rar cântată, poate și pentru că este atât de dificil de interpretat o partitură atât de consistentă doar pentru mâna stângă la pian.

În această lucrare se relevă cel mai bine caracteristicile deosebite ale acestui pianist francez de 48 ani, cu o vastă carieră internațională: o sensibilitate aparte, un tușeu deosebit de elegant și cu o privire foarte poetică asupra lumii. Calități care îi permit lui Cedric Tiberghien să realizeze o versiune memorabilă a acestui aranjament pentru mâna stângă după celebra Ciacconă pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach.

Cristina Comandașu