Orchestra della Svizzera Italiana, dirijor Markus Poschner. Piotr Ilici Ceaikovski (I, II) - CD Review, 31 ianuarie, 1 februarie 2024

Simfonia a V-a op. 64 în mi minor; Simfonia a VI-a op. 74 în si minor Patetica.

Unul dintre ansamblurile cu tradiție ale Europei, Orchestra Simfonică a Elveției Italiene a fost fondată acum mai bine de 9 decenii, iar în ultimii ani a avut succese memorabile impunându-se pe scene prestigioase precum Musikverein din Viena, Filarmonicile din Berlin și Köln, Opera din Frankfurt și scena mare a Festivalului de la Salzburg. Din anul 2015, dirijorul principal al ansamblului din Lugano este reputatul Markus Poschner, muzician german în vârstă de 52 de ani care a câștigat în 2004 distincția German Conductor's Award și a dirijat de-a lungul timpului ansambluri prestigioase cum ar fi Capela de Stat din Dresda, Orchestra Națională a Franței, Filarmonica din München sau Orchestra Simfonică din Viena. Este profesor de dirijat la Universitățile din Bremen și Linz, iar din anul 2015 a fost numit dirijor principal al Orchestrei Elveției Italiene alături de care a primit numeroase premii, între care și International Classical Music Award pentru integrala simfoniilor de Brahms în anul 2018. Sub bagheta lui Markus Poschner, Orchestra della Svizera Italiana a înregistrat cel mai recent album al său, apărut în 12 ianuarie 2024 la casa de discuri Claves Records.

CD-ul cuprinde Simfoniile a V-a și a VI-a de Piotr Ilici Ceaikovski. Prima dintre aceste capodopere datează din anul 1888, o perioadă în care compozitorul se afla deja la apogeul carierei sale la nivel internațional. Însă, cu toată această reputație, încrederea în sine nu se situa deloc la cote înalte. "Sunt îngrozitor de nerăbdător să dovedesc nu atât celorlalți, cât în primul rând mie însumi că nu sunt un compozitor depășit.", scria Ceaikovski. Având pentru el semnificații atât de personale, această lucrare explorează permanent stări emoționale, cu un dramatism intens ce reflectă starea depresivă și suferințele care îl chinuiau la acea vreme pe faimosul compozitor, caracterul său oscilant și instabil. "Introducerea - o abandonare totală în fața sorții - nota Ceaikovski despre începutul Simfoniei sale în mi minor, a cărei primă temă devine un leitmotiv, în diferite forme, pentru întreaga partitură. În partea a doua Andante cantabile, această temă a destinului capătă o natură mai optimistă, idilică, în tonalitate majoră, urmează celebrul vals din partea a treia și în final un regal sonor triumfător. Toate aceste calități sunt redate exemplar de Orchestra Elveției Italiene și denotă coeziunea ansamblului, spectrul său dinamic vast, omogenitatea și expresivitatea sa sub conducerea dirijorului Markus Poschner.

Simfonia a VI-a în si minor Patetica a fost creată în anul 1893, după o perioadă în care Ceaikovski a schițat o lucrare simfonică, însă într-un moment de nemulțumire și indispoziție psihică, a distrus manuscrisul. Revenind apoi la masa de lucru a conceput o simfonie cu totul nouă, a VI-a, care l-a entuziasmat și l-a făcut să îi spună fratelui său că o consideră cea mai bună dintre creațiile sale. Într-adevăr, spre satisfacția compozitorului, lucrarea a avut succes după prima audiție din 28 octombrie 1893. Nouă zile mai târziu muzicianul avea să se stingă din viață. Au trecut 130 de ani de atunci și această simfonie continuă să se bucure de popularitate, fiind una dintre partiturile emblematice ale perioadei romantice.


Larisa Clempuș