Violonistul Manrico Padovani. Nicolò Paganini - CD Review, 29-30 ianuarie 2024

I. Concertul nr. 1 op. 6 în re major (Orchestra Filarmonicii Oltenia din Craiova, dirijor Boris Perrenoud).

II. Variațiunile pe o temă de Joseph Weigl (Orchestra della Svizzera Italiana, dirijor Howard Griffiths); Concertul nr. 2 op. 7 în si minor La Campanella (Orchestra Filarmonicii Güri, Coreea de Sud)

Album în premieră, lansat în 19 ianuarie

În premieră la Radio România Muzical, vă propun un album cu înregistrări ale violonistului Manrico Padovani, muzician elvețian în vârstă de 50 de ani care a concertat pe scene importante ale lumii, inclusiv în România alături de Orchestra Symphactory din București și Filarmonica Oltenia din Craiova. El a înregistrat 14 albume până acum, acoperind un repertoriu vast, de la creația barocă la cea modernă și este primul violonist din Elveția care a cântat toate cele 24 de capricii de Paganini în cadrul unui singur eveniment.

Născut în anul 1973 la Zurich, Manrico Padovani a studiat la Winthertur și Amsterdam, printre profesorii care l-au îndrumat la început de carieră numărându-se Ruggiero Rici, Herman Krebbers și Anne Sophie Mutter. A câștigat premii internaționale în concursuri din Viena, Berlin, Siena și Tokyo. Iar după debutul său în cadrul prestigiosului festival de la Lucerna, Manrico Padovani a fost invitat să susțină concerte și recitaluri pe scene importante din Europa, Asia și America de Nord. Muzicianul cântă pe instrumente valoroase, o vioară Joseph Gagliano și una Stradivarius din secolul al 18-lea, precum și o vioară Del Gesu Vuillaume creată la Paris în anul 1861, instrument cu care solistul a înregistrat și recentul său disc cu piese concertante de Niccolo Paganini.

Așa cum mărturisește Manrico Padovani, la vârsta de 12 ani vioara a devenit centrul universului său, după ce a vizionat un film despre viața și cariera faimosului violonist și compozitor Niccolo Paganini. Inspirat de acesta, Manrico Padovani a devenit un violonist talentat, aclamat de public și apreciat de critici. Anul acesta, în 19 ianuarie, a lansat un album cu piese de Paganini, înregistrări din concert realizate împreună cu orchestre diferite: Orchestra Filarmonicii "Oltenia" din Craiova, Orchestra della Svizzera Italiana și Orchestra Filarmonicii Guri, Coreea de Sud.

Albumul cuprinde Concertul nr. 1 op. 6 în re major, Variațiunile pe o temă de Joseph Weigl și Concertul nr. 2 op. 7 în si minor La Campanella de Niccolo Paganini.

Despre Concertul nr. 1 op. 6 în Re major, violonistul Manrico Padovani spunea într-un interviu pentru Radio România Muzical: "Acest concert a fost mereu unul dintre preferatele mele. Diferențele dintre această partitură și altele sunt cele câteva momente de recitativo, care îi oferă solistului multe posibilități de a se exprima. Există un moment dificil de asemenea: flajoletele duble din a treia mișcare. Nimeni nu poate garanta dacă vor ieși cum trebuie sau nu, indiferent de cât de mult le-ai studiat înainte. A doua mișcare a Concertului este poate cea mai dramatică din toate compozițiile lui Paganini. De fiecare dată când cânt această parte, îmi transmite multă emoție", mărturisește violonistul Manrico Padovani care pune în valoare aceste trăsături ale Concertului nr. 1 în Re major de Nicolo Paganini, având suportul prețios al Orchestrei Filarmonicii din Craiova și al dirijorului Boris Perrenoud.

Pe același album este inclusă și Sonata con variazioni în Mi major, pe care Nicolo Paganini a compus-o în anul 1824 pe tema ariei Pria ch'io l'impegno din opera L'amor marinaro de Joseph Weigel, un exemplu reprezentativ al acestui gen concertant din perioada romantismului timpuriu. Este o piesă foarte dificilă din punct de vedere tehnic în partitura solistului, cu arpegii, terțe și sexte paralele, pizzicati în tempo-uri amețitoare și cu diverse efecte timbrale care dau culoare compoziției. Nicolo Paganini a interpretat această lucrare pentru prima dată în public la Teatrul Sant'Agostino din Genova acum aproape 2 secole - în 21 mai 1824, apoi a păstrat partitura în arhiva proprie, ea fiind publicată abia în anul 1922. Înregistrarea lucrării cu acompaniament orchestral este o raritate, având în vedere că versiunea pentru vioară și pian a fost mai cunoscută până acum. Manrico Padovani ne oferă această piesă într-o înregistrare realizată împreună cu Orchestra della Svizzera Italiana, dirijor Howard Griffiths

Concertul nr. 2 La Campanella nu avea cum să lipsească de pe discul violonistului Manrico Padovani, fiind unul dintre cele mai cunoscute opusuri ale compozitorului italian. În această partitură scrisă în anul 1826, Paganini renumit pentru demonstrațiile sale de virtuozitate și tehnică sclipitoare, s-a concentrat mai mult pe farmecul liniilor melodice, în special în partea a doua Adagio, încadrată de două mișcări rapide Allegro și Rondo a la clochette sau Campanella, ultima parte dând și titlul lucrării. Cu momente de expresivitate intensă și cu un tușeu adecvat alternând între forță și subtilitate, violonistul Manrico Padovani oferă acestui Concert în si minor de Paganini o interpretare remarcabilă, cu susținerea Orchestrei Filarmonicii Güri din Seul dirijate de Boris Perrenoud.

Larisa Clempuș