Pianistul Ingmar Lazar. Piese de César Franck - CD Review, 29 noiembrie 2023

În anul 1835, tânărul compozitor César Franck a susținut primul lui concert ca pianist, în orașul său natal Liege. În acea vreme era încă student la Școala Regală de Muzică, iar după ce a finalizat aceste studii a plecat cu tatăl său la Paris pentru a se perfecționa cu Anton Reicha, Pierre-Guillaume Zimmerman și Hippolyte Colet. Atunci, la vârsta de doar 13 ani, a compus Sonata op. 10 pentru pian, care încă poartă amprenta perioadei clasice și a fost influențată de marii compozitori ai acelor vremuri. Ulterior, după ce a absolvit Conservatorul din Paris în 1842, César Franck s-a îndepărtat de stilul clasic urmând, la îndemnul tatălui său, calea unor compozitori romantici precum Franz Liszt, Frederic Chopin sau Johann Nepomuk Hummel. Creațiile sale pentru pian din a doua etapă au devenit mult mai cunoscute. Însă, cel puțin la nivel de studiu, la fel de interesante sunt și piesele din perioada adolescenței lui César Franck, cum este Sonata op. 10 compusă în anul 1835 și dedicată fratelui său Joseph Franck, partitură care nu a fost niciodată publicată. Recent, lucrarea a apărut în premieră mondială pe disc, în interpretarea pianistului francez Ingmar Lazar. Partea I Larghetto - Allegro moderato are două secțiuni contrastante, prima deschisă printr-o introducere dramatică ce pregătește o secțiune mai lejeră și optimistă. Mișcarea secundă Adagio Andante moderato are un caracter sumbru și meditativ, iar ultima parte amintește parcă de spiritul mozartian, prin delicatețea liniilor melodice și vivacitatea ritmică. Dacă în primele două mișcări pianistul Ingmar Lazar ne oferă imaginea unui interpret sensibil și pasional în funcție de contextul sonor pe care îl parcurge, în final impresionează prin agilitate și printr-o tehnică pianistică remarcabilă.

Născut în 22 iunie 1993 în Franța din părinți de origine română, pianistul Ingmar Lazar este un bun vorbitor al limbii române și a susținut câteva recitaluri și concerte în țara noastră, inclusiv în compania Orchestrei de Cameră Radio în anul 2009. Director artistic al festivalurilor "Bruit qui Pense" și "Escapades Pianistiques" din Franța, Ingmar Lazar a studiat la Paris, Geneva, Hanovra, Lugano și Salzburg. Descris de critica internațională ca un pianist cu o prezență magnetică, interpret profund cu o tehnică briantă, muzicianul a evoluat pe scene importante din Europa, Concertgebouw din Amsterdam, Rudolfinum din Praga, Sala Radio din București și Ateneul Român și fiind doar câteva dintre sălile în care a cântat. Este și un pasionat interpret de muzică de cameră și a colaborat cu artiști renumiți precum Pierre Amoyal, Nicolas Dautricourt, Francois Salque și Jean-Claude Pennetier.

Ingmar Lazar a lansat până acum discuri cu muzică de cameră și trei albume solo, primul în anul 2017 cu piese de Franz Schubert. Al doilea a cuprins lucrări de Ludwig van Beethoven, iar în acest an pianistul a înregistrat albumul dedicat compozitorului César Franck, care include și Preludiu, coral și fugă, o binecunoscută partitură scrisă în anul 1884, ce relevă credința religioasă profundă a lui Cesar Franck și influența muzicii lui Johann Sebastian Bach în ceea ce privește formele și transformările contrapunctice, compoziție care se distinge prin încărcătura sa emoțională deosebită. Valențele expresive ale piesei sunt evidențiate în interpretarea pianistului Ingmar Lazar.


Larisa Clempuș