Pianistul Josu de Solaun - "Roots, The ADDA Concert" - CD Review, 19 mai 2023

Pentru un cunoscător al idiomului jazzistic, un album integral improvizat în concert este un lucru familiar, având în vedere astfel de experiențe asumate încă din anii '70 de pianistul Keith Jarrett. Mai rar însă ne așteptăm la astfel de abordări spontane din partea unui pianist de factură clasică. Il numesc în acest context pe Josu de Soluan, binecunoscut publicului român ca laureat al Concursului Internațional George Enescu, de asemenea prin concertele și albumele lansate. Am prezentat de-altfel în acest Cd review albumul "Fantasque" - Sonate franceze pentru vioară și pian înregistrat împreună cu Franziska Pietsch, pentru care a primit în 2021 premiul ICMA - de asemenea ne amintim, integrala lucrărilor pentru pian de George Enescu apărută sub sigla Naxos, precum și alte pagini camerale semnate de creatorul roman.

De această dată îl descoperim pe Josu de Solaun în calitate de improvizator, o abilitate pe care și-o dezvoltă mai ales muzicienii de jazz. Există acest extraordinar precedent oferit de pianistul Keith Jarrett. Mă gîndesc la "Solo Concerts" din Lausanne, Bremen și mai ales din Köln, album al anului 1975 în care abundența ideilor și fluxul melodic par a fi fără sfârșit, devenind cel mai bine vândut album solo din istoria jazzului și cel mai bine vândut album de pian - cu peste 4 milioane de exemplare. Josu de Solaun i-a dedicat de-altfel cel de-al doilea album din seria celor improvizate - "PanDEMiCity", lansat în 2021. Acum vă prezentăm cel de-al treilea material "Roots" - The ADDA Concert - Free improvisations, apărut în 23 februarie sub sigla ariaclassics, un recital solo din cadrul festivalului de Jazz de la Alicante din 2022, considerat de specialiști unul dintre cele mai valoroase și mai captivante momente din festival.

Cert este faptul că pe parcursul a 14 episoade suntem conduși într-o călătorie absolut fascinantă prin întreaga istorie a muzicii, reinterpretată prin filtrul personal al pianistului spaniol, care este aidoma unui receptacol ce aspiră, respiră, construiește și reinterpretează, modern și elevat întregul traseu pe care orice pianist clasic îl urmează asimilând un repertoriu uriaș - ca demers al unei cariere complexe. Dincolo de limbajul armonic tradițional, sau cel contemporan, Josu de Solaun adaugă și elemente specific idiomului jazzistic, astfel încât tabloul este atotcuprinzător, debordant. Se adaugă și o componentă de natură spiritual. Gândurile artistului ne conduc către o viziune destul de rar împărtășită de contemporanii noștri - "o nouă conștientizare a naturii de fond a artelor; a ceea ce este sacru, divin, convingerea că fără o idee legată de sacralitate care pulsează prin procesele noastre vii, artele ar fi imposibile". Se adaugă "natura feedback-ului dintre tristețe și bucurie" învățată de la Schubert și Schumann".

Pentru actul improvizatoric, Josu de Solaun consideră că "este necesară voința prealabilă de a ne goli bagajele de experiență… astfel încât instinctul, intuiția, inteligența manuală și raționalitatea intuitivă și ancestrală a celor care meșteșugesc fundamental pentru arte, toate să prevaleze". Pentru pianist, noul album "este un manifest, o justificare a unei idei mult mai largi de compoziție, o odă adresată compoziției aezilor Greciei antice… o afirmație că muzica și partitura nu sunt la fel, dar nici nu sunt dihotomice, la fel cum nu sunt de natură populară sau cultă".

"Roots, The ADDA Concert" cu Josu de Solaun este o experiență unică, surprinzătoare, oferindu-ne o imagine a unui limbaj ce reține experiențe culturale din cele mai diverse epoci și structuri sonore, axate însă în principal pe limbajul contemporan, cu atât mai valoros cu cât implică darul de a fi spontan și de a improviza din prea plinul interior tot acest angrenaj sonor. Pentru cei mai mulți dintre noi, de negândit, pentru cei mai talentați, de admirat fără rezerve.

Marina Nedelcu