Ansamblul Raro - albumul 'Impressions d'enfance' - Music box, 5 septembrie 2022

În 4 septembrie 2022 a debutat Concursul internațional George Enescu – despre George Enescu și pe un disc lansat la nivel internațional pe 3 iunie, apărut sub sigla casei germane Solo Musica: Impressions d’enfance cu membrii ansamblului Raro – ce activează în cadrul festivalurilor Sonoro și invitații lor – printre care, violonistul Gilles Apap.

În 2018, aceeași casă publica un prim disc cu muzică de Enescu – atunci, și de Bela Bartok, cu aceeași distribuție.

De data aceasta, avem ocazia să-l cunoaștem mai bine de compozitorul adolescent George Enescu – ascultând Cvintetul pe care l-a compus la 15 ani, dar și alte piese din aceeași perioadă, mărturie a studiilor sale pariziene. Pentru ca în final, să vă delectați cu o extraordinară versiune a Suitei Impresii din copilărie, compusă de un Enescu ajuns la aproape 60 ani și care privește cu nostalgie către prima parte a vieții sale.

Cvintetul în Re major pentru pian, două viori, violă și violoncel de George Enescu este o lucrare compusă în anul 1896, prezentă pe discul Impressions d’enfance. Ansamblul Raro îi include pe acest disc pe violonistul Aleksandr Sitkovetsky și Anna Lisa Beztodny, violistul Răzvan Popovici, violonicelistul Justus Grimm și pianista Diana Ketler.

Un mare admirator al Brahms și Fauré, cu parfumul inefabil și atât de personal al Parisului secolului al XIX-lea – acesta este Enescu în adolescența sa și în creațiile pe care le-a realizat între 15 și 21 ani. Alte două dintre acestea, pe acest disc: Aubade pentru vioară, violă și violoncel și Serenade lointaine pentru vioară, violoncel și pian – cu membrii ansamblului RARo. În 1922, Enescu scria și un scurt omagiu pentru pian - Piece sur le nom de Faure –lucrare propusă de pianista Diana Ketler.

Toate aceste lucrări, precum și Cvintetul în Re major, au fost înregistrate în iunie 2019, în studiourile Radiodifuziunii Bavareze de la Munchen.

Sunt interpretări care surprind imponderabilitatea și sensibilitatea muzicii enesciene, în latura ei romantică și extrem de personală, care poate ne vorbește mai profund astăzi, în primele decenii ale secolului XXI, decât contemporanilor lui Enescu, în urmă cu 100 ani.

Revelația acestui disc cred că este interpretarea Suitei Impresii din copilărie de George Enescu, propusă de violonistul Gilles Apap și pianista Diana Ketler. În primul rând, avem în față o partitură extraordinară: o sinteză între național și universal atinsă de geniu, cum a fost, fără îndoială, George Enescu. Cine suntem noi, ca popor, în concertul universal? Ce ne reprezintă, ce ne individualizează? Enescu propune această soluție a împletirii naționalului cu limbajul universal al timpului său – adăugând tușele experienței și ale personalității sale. Iar Gilles Apap și Diana Ketler înțeleg foarte bine acest specific – stilul rapsodic ales de Gilles Apap se potrivește perfect acestei partituri în care simțim și vântul care bate și frica de furtună, dar și impresia plenitudinii răsăritului de soare pe care le-a trăit Enescu și pe care le trăim și noi, ascultând această interpretare.

Un cuvânt de laudă pentru întregul proiect discografic, care stă sub semnul reușitelor marca Sonoro, gândit și organizat de Răzvan Popovici. Cu Sonoro aveți întâlnire în curând în această toamnă, sper ca această emisiune să fie o plăcută prefață la întâlnirile cu muzica de cameră Sonoro la care sunteți așteptați.

Cristina Comandașu