Pianistul Leif Ove Andsnes - albumul 'Mozart Momentum - 1786' - CD Review, 19-20 mai 2022

I. Rondo KV 485 în Re major; Concertul nr. 24 KV 491 în do minor (Orchestra de Cameră Mahler)

II. Aria "Ch'io mi scordi di te?" (soprana Christiane Karg); Concertul nr. 23 KV 488 în La major (Orchestra de Cameră Mahler)

În data de 8 aprilie 2022, renumitul pianist Leif Ove Andsnes a lansat un al doilea disc din seria Mozart Momentum înregistrat la Sala Radiodifuziunii din Bremen și la Musikverein Viena. Colecția prezintă compoziții semnate de Wolfgang Amadeus Mozart, din perioada în care genialul muzician austriac a revoluționat scriitura pianistică. Primul CD din acest set, care include piese create de Mozart în anul 1785, a fost numit de revista Gramophone "Cel mai bun album de muzică clasică al anului 2021", de asemenea a primit distincții importante din partea publicațiilor The Sunday Times, Diapason și a postului Radio France, criticii apreciind măiestria și strălucirea interpretării lui Leif Ove Andsnes. După acest succes extraordinar, pianistul norvegian revine, iată, cu un dublu disc care cuprinde lucrări scrise de Mozart în anul 1786: Concertele nr. 23 și 24, Rondoul KV 485, Trioul cu pian nr. 3 și Cvartetul cu pian în Mi bemol major, piesele camerale de pe acest album fiind înregistrate împreună cu violonistul Matthew Truscott, violistul Joel Hunter și violoncelistul Frank-Michael Guthmann - membri ai Orhestrei de Cameră Mahler. Este cuprinsă pe acest album și o arie "Ch'io mi scordi di te?", în care pianistul Leif Ove Andsnes și Orchestra de Cameră Mahler o acompaniază pe soprana Christiane Karg, una dintre cele mai valoroase interprete ale creațiilor vocale mozartiene, muziciană în vârstă de 41 de ani care a studiat la Universitatea Mozarteum și este renumită pentru frecventele sale apariții scenice în cadrul Festivalului de la Salzburg.

"Când realizezi cât de repede s-a dezvoltat Mozart în anii 1780, te întrebi ce și de ce s-a întâmplat? Este vorba despre o creativitate și expresivitate excepțională în această etapă a lui Mozart", consideră pianistul Leif Ove Andsnes. În anul 1786 compozitorul scria opera Nunta lui Figaro", iar inspirația lui s-a revărsat și asupra concertelor dedicate pianului și a pieselor camerale apărute în acel an. Toate par să aibă fluență, un nou spirit al discursului, straturi mai profunde ale sensului muzical, o explorare lărgită a instrumentelor și a caracterului uman, trecând dincolo de stilul convențional și de gusturile publicului din acea vreme. Cele două concerte pentru pian și orchestră de pe noul album al lui Leif Ove Andsnes reflectă energia creatoare a compozitorului aflat în 1786 la Viena și au forme originale pentru acea perioadă, în care "Mozart pare să fi explorat mai profund propriul stil și a abordat noi tehnici. Nu cunosc nicio altă muzică ce oferă o diversitate emoțională atât de mare", mai spune Leif Ove Andsnes. Cu un sunet imaculat și un tușeu variat, pianistul transmite emoția și dramatismul acestor partituri, în compania Orchestrei de Cameră Mahler. Ideea solistului a fost de a explora diversitatea vieții creative a lui Mozart în acel an 1786, de a arăta că separarea între muzica pentru pian solo, repertoriul cameral și cel concertant nu este cu adevărat relevantă. Importante sunt valențele expresive ale muzicii lui Mozart și felul uimitor în care poate trece într-o clipă de la exuberanța pură la interiorizare și contemplație. Iar Orchestra de Cameră Mahler are, fără îndoială, capacitatea de a reliefa aceste calități ale creației mozartiene, susținând îndeaproape toate intențiile interpretative ale solistului Leif Ove Andsnes.

Cu o discografie care cuprinde peste 30 de albume cu muzică din sfere stilistice diverse de la muzica lui Bach la cea contemporană, Leif Ove Andsnes este unul dintre cei mai admirați pianiști ai momentului. A concertat pe scene prestigioase și a primit de-a lungul timpului premii numeroase, în prezent fiind profesor la Academia de Pian din Bergen și director fondator al Festivalului de Muzică de Cameră Rosendal.

Larisa Clempuș