Orchestra 'Gewandhaus' din Leipzig, dirijor Herbert Blomstedt - Music box, 19 septembrie 2022

Un disc-omagiu la aniversarea unui mare dirijor al timpului nostru: pe 8 iulie, casa Deutsche Grammophon a lansat un album ce cuprinde ultimele două simfonii de Franz Schubert, înregistrate de Orchestra Gewandhaus din Leipzig, condusă de Herbert Blomstedt. Diijorul suedez a împlinit pe 11 iulie venerabila vârstă de 95 ani și rămâne o prezență constantă plină de vitalitate pe marile scene - este, de altfel, cel mai vârstnic dirijor al prezentului, încă în activitate.

Înregistrările de acest disc au fost realizat în noiembrie 2021; propunerea de a realiza un album aniversar a venit din partea Deutsche Grammophon, iar Blomstedt s-a decis repede: a ales Orchestra Gewandhaus, al cărei capelmaistru a fost între 1998 și 2005, ulterior, dirijor de onoare, iar repertoriul - Schubert, ale cărui simfonii Blomstedt le iubește, iar orchestra le cunoaște atât de bine.

Ce a rezultat? Un album aplaudat deja de presa internațională, cotat cu maximumul de 5 stele în ediția lunii octombrie a revistei BBC Music Magazine. Iată ce scrie cronicarul britanic: "Aceste două discuri cu greu ar avea nevoie de recezii: conțin interpretări perfecte a două dintre cele mai mari simfonii scrise vreodată. Aș pune aceste interpretări într-o categorie specială, doar a lor".

Da, sunt absolut de acord cu aceste cuvinte care pot părea mari, dar nu sunt: avem totul aici - o mare muzică făcută de un muzician trecut printr-o valoroasă experiență a vieții, care are capacitatea de a mobiliza tot ce este mai bun în orchestrele cu care colaborează. Avem tempo-uri mai lente decât în alte versiuni, dar care permit pătrunderea mai adâncă a discursului muzical - cam ca la diferența dintre fast și slow food.

În 2012, am avut ocazia să-l cunosc personal și să-l intervievez pe Herbert Blomstedt, la un festival din Germania. Încă de atunci era considerat un șef de orchestră ieșit din comun: prin vitalitatea care nu-i exprima vârsta, dar și prin înțelepciunea lui. Reiau acum câteva dintre declarațiile lui de atunci: "Personal, cred că sunt aici ca să servesc celor din jurul meu. Scopul nu este să obții cât mai mulți bani posibil, cât mai multă faimă posibil, să fii cel mai frumos posibil, ci să fii de ajutor și un model inspirator pentru ceilalți.

Am încercat să fiu o persoană foarte disciplinată cu mine însumi. Îmi împart timpul foarte judicios, să-l folosesc productiv. Urăsc discuțiile gălăgioase sau să-mi omor timpul. Îmi place să mă relaxez, dar în același timp vreau să fac ceva productiv, să mă plimb în pădure, să mănânc o masă bună, să fiu cu prietenii sau familia, să-mi învăț copiii. Cred că disciplina este foarte importantă când lucrezi cu o orchestră, nu o disciplină militară - adică nu de tipul "nu faceți așa", ci "deschideți urechile pentru a asculta ce fac alții, vedeți ce gândesc ceilalți". Acesta este tipul de disciplină care îmi place."

Herbert Blomstedt și principiile care i-au ghidat lunga viață de dirijor: a debutat la 27 ani, a avut apoi angajamente permanente în Danemarca, Suedia, Germania, Norvegia și Statele Unite ale Americii, în calitate de director muzical sau dirijor șef, la pupitrul unor orchestre faimoase. El este cel care i-a succedat lui Sergiu Celibidache la conducerea Orchestrei Radiodifuziunii Suedeze, în 1977. Înregistrările s-au bucurat de premii importante, printre care două premii Grammy.

Cu adevărat, Herbert Blomstedt, un monstru sacru al artei dirijorale contemporane, un om care aplecat asupra detaliului, dar și un creator al formelor mari fără cusur - Simfonia a IX-a de Franz Schubert cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig, un exemplu elocvent în acest sens.

Cristina Comandașu