ACUM:
16.00
În universul muzicii
Personalități ale culturii românești despre muzică
Urmează: 17.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 17.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2021

Arhiva edițiilor: 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Hiromi Uehara: albumul "Silver Lining Suite", Jazzy Hour, 2 noiembrie 2021

Hiromi Uehara crede că există două genuri muzicale: cel care-ți atinge inima și cel care trece pe lângă. Pe acest principiu își scrie și cântă muzica, fără să-i pese de vreo clasificare. Revenită la Tokyo după ce orașele americane în care trebuia să cânte se închideau devenind fantomatice, a căutat noi moduri de a menține activitatea muzicală și legătura strânsă cu publicul. Când afli că nu poți face anumite lucruri cu care ești obișnuit, poți afla de alte lucruri pe care le poți face, așa că Hiromi a căutat parteneri de creație în Japonia, fiind departe de colegii americani. Când l-a cuoscut pe Tatsuo Nishie, concert maestro al Noii Filarmonici Japoneze, a început să formeze ideea unui cvintet de pian. Apoi a compus pentru cvartet de coarde, cu patru scaune goale în față, pentru că oricum își dorea de mult asta. Era nevoie de muzicieni care să poată interpreta partituri inspirate de limbajul clasic dar care să poată articula și vocabular de jazz. Mai mult, scriitura implică multe trăiri intense, emoții transpuse printr-o evoluție sonoră dinamică. E genial concepută iar această nouă formulă ne poate menține atenți și implicați desfășurându-se legat și complex. Viorile și viola îmbracă pianul care mai scapă dezilvolt în pasaje solistice, iar violoncelul susține frecvențele mai joase, obținând prin pizzicato adevărate linii de jazz bas. Ideea de "silver lining", de rază de speranță revine în titlu și în derularea suitei pe un album fantastic, diferit dar la fel de spectaculos ca tot ce ne-a oferit Hiromi până acum.
Berti Barbera