ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor anterioare: 2020 |2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Duo Parfenov, albumul 'Liszt imagination' - Music box, 30 noiembrie 2020

Un disc lansat de casa Naxos pe 27 noiembrie 2020, cu Duo Parfenov în prim plan. Liszt Imagination - transcripții după valsurile Mephisto de Liszt, pentru vioară și pian, dar și o lucrare originală semnată de Andre Parfenov, inspirată de muzica lui Liszt. Duo Parfenov este alcătuit din violonista de origine română Iuliana Geambasu Munch și pianistul și compozitorul de origine rusă Andre Parfenov.

Acesta este al treilea disc semnat de Duo Parfenov și al doilea pentru casa Naxos - în 2019, ansamblul a fost nominalizat la premiile Opus Klassik, cele mai importante ale industriei discografice din Germania, țara în care locuiesc acum cei doi muzicieni.

Am stat de vorbă cu Iuliana Munch despre ideea de la care a pornit noul lor disc:

Este o poveste lungă a vieții lui Andre Parfenov, care este partenerul meu în duo, pentru că el ca și pianist și compozitor, automat s-a uitat la Franz Liszt din timpul lui de studiu, chiar de tinerețe, din școală. Pentru noi toți, nu numai pentru pianiști, Franz Liszt este o figură extraordinară, un om, un muzician, un compozitor care te poate fascina. Deci este momentul în care intri și citești toate cărțile care s-au scris despre Franz Liszt, că au fost foarte multe, care ne arată că nu numai noi suntem fascinați de Franz Liszt, dar și personaje în istoria muzicii, atunci nu rămâne nici un fel de îndoială, că intri și în lucrările lui Franz Liszt, în amănunt.

Iar tematica pentru pianiști, Mephisto Walz, așa și cum tu știi foarte bine este un punct, bănuiesc că pentru pianiști mai mult decât pentru ceilalți muzicieni, ca o stație de capăt, cum se spune, deci este o fascinație a tehnicii, a literaturii și asta este pentru cei mai mulți pianiști, frumusețea pianului de a cânta Franz Liszt, Mephisto Walz nr. 1, iar bineînțeles că prin asta Andre Parfenov s-a ocupat foarte mult de toată istoria acestui ciclu. Dar ceea ce nu știam este că această tematică a lui Franz Liszt a început, să zicem, din 1856, atunci când el era de vârsta noastră acum și s-a terminat exact când a murit, deci ultimul ciclu Mefisto 4, care nu l-a terminat. Deci, a fost o tematică care o întâlnim pe absolut tot parcursul vieții lui Franz Liszt și asta a fost fascinația pentru care Andre Parfenov s-a ocupat de această tematică și ceea ce am găsit într-o scrisoare pe care Franz Liszt a trimis-o Carolinei von Wittgenstein, în 1875. Scria Franz Liszt: este singurul meu vis și ceea ce mă ambiționează este să arunc o suliță, cât mai departe în viitor. Iar această suliță, pe care el atunci a aruncat-o, într-adevăr, este așa cum Andre Parfenov, acuma spune, este Mephisto Waltz 3 și 4, Bagatela fără tonalitate. Sunt piese despre care Andre Parfenov a spus: sunt pentru mine ca o schiță. Deci, la vremea respectivă, era imposibil să fie înțeleasă sau adoptată de societatea respectivă


Mai multe despre aranjamentele pe care le puteți asculta pe acest disc, de la Iuliana Munch.

Este foarte interesant și mă bucur că prin această legătură cu Andre Parfenov, ca muzician în Duo Parfenov, eu am privilegiul de a experimenta și asta este ceea ce am făcut cu muzica lui Franz Liszt. Mă bucur foarte mult că ce ne-a lăsat nouă Franz Liszt este averea noastră, averea muzicală, pe care el ne-a lăsat-o, nu o puteam experimenta ca și violonistă numai în lucrările simfonice, care sunt foarte interesante, dar ca violonistă, nu aveam ce să cântăm de Franz Liszt, ceea ce el a scris pentru vioară și pian nu este foarte interesant pentru noi astăzi.

Această experiență pe care am putut-o face acum cu Andre Parfenov, de a intra în amănunt în tehnica respectivă, în armoniile respective și trebuie să spun că a fost o lucrare foarte dificilă. Am studiat, poate șase-opt luni, intens, la acest ciclu de Mephisto, de la descifrare, în cel mai clar sens al cuvântului descifrare, pentru că, Mephisto 3, de exemplu, este în fa diez major. Aceasta înseamnă pentru violoniști, mâna stângă este într-o poziție absolut neobișnuită, în care noi nu avem nici măcar coarda mi, nu este liberă, prin care noi facem multe schimburi de poziții și pentru care ne ușurează tehnica. Este un fel de tehnică, prin care coarda mi se folosește, dar acum nu ai nici o șansă să folosești absolut nici una dintre corzi. Atunci, mâna stângă este într-o dificultate maximă și virtuozitatea și tempo-ul și tot ceea ce este în acest ciclu de Mephisto este un grad de tehnică de cea mai înaltă performanță și nu este ca și Paganini, pentru că acesta a scris din punct de vedere al unui violonist, care știa extraordinar de bine ce face. Aici este Franz Liszt, care nu a gândit pentru vioară, cu toate că povestea din care el s-a inspirat este Mephisto ia vioara unui țăran și cântă un dans sălbatic, în care Faust invită femeia de care el se îndrăgostise, la dans. Deci este o poveste care îl inspiră pe Franz Liszt pentru primul Mephisto Walz. De fapt, el ia vioara, în această poveste, iar Franz Liszt face totul pe pian. Normal, ca pianist. Dar, totuși, este scris de un pianist și asta se resimte în toată literatura. Bineînțeles, că Andre Parfenov a făcut totul în direct dialog cu mine, exersând și arătând că se poate cânta și cât de greu este și cum se poate, cât mai aproape de limbajul viorii, dar totuși rămâne un material, să spunem așa, foarte, foarte greu de accesat


Iuliana Geambașu Munch și Andre Parfenov cântă împreună de mai bine de 10 ani; ei readuc pe scenele muzicii culte un concept care era des întâlnit până la începutul secolului XX: compozitorul pe scenă. Ce înseamnă această experiență pentru muzicieni și public?

Eu mă bucur enorm că am putut să gust din această experiență și încerc să dau publicului această bucurie, de a lua o piesă născută acum, s-o dăm publicului și să povestim un pic cum s-a realizat această lucrare. Exact asta facem noi de aproape 10 ani. În moment, într-adevăr, suntem destul de rar întâlniți, muzicienii care fac asta, pentru că compozitorii care sunt astăzi nu mai fac exact așa. Sunt compozitori și muzicieni. Sunt două categorii de muzicieni, de educație muzicală, să-i spunem așa.


Un album ieșit din comun prin repertoriu, dar și prin povestea înregistrării lui. 

Încercăm să fim pozitivi și luăm ce este mai bun din perioada aceasta de absolută liniște, așa că am reușit să facem această înregistrare în Bayreuth, acasă la Franz Liszt, pentru că nu a fost festivalul de la Bayreuth, nu au fost toate festivalurile din vară, care nu ar fi avut cum să ne permită această înregistrare în Bayreuth, nici în timpul respectiv, nici libertatea pe care am avut-o acolo. Andre Parfenov a folosit un pian istoric Steinway, este primul Steinway pe care l-au trimis lui Richard Wagner, care este într-o perfectă stare, dar este din 1880 și ceva, nu știu exact. În orice caz, Franz Liszt a cântat personal pe el, a dat concerte pe el. Este locul unde Franz Liszt și-a petrecut ultimii ani din viață și în care, exact, a scris această Mephisto 3 și 4. Acest loc a fost pentru noi un loc istoric și un loc de nostalgie, de dor de Franz Listzt. Ne-am simțit aproape de el și ne-am simțit privilegiați, norocoși că putem face această înregistrare, chiar în locul unde el și-a petrecut ultimii ani din viață și această energie se simte acolo. Este locul unde îl găsești pe Franz Liszt. Pentru noi, aceasta a fost o mare bucurie, să putem să facem asta. Franz Liszt este chiar și înmormântat în Bayreuth, am fost și la mormântul lui. Este un fel de călătorie în trecut, în anii 1885-1886, ultimul an din viața lui. A fost ca un fel de retrărire a timpului respectiv.


Pe acest disc, și o foarte plăcută surpriză: piesa Mephisto Zugabe de Andre Parfenov. 

Plecând de la scrisoarea pe care Franz Liszt a scris-o Carolinei, care spunea, vreau să arunc cât mai departe sulița în viitor, atunci găsind-o astăzi, trebuie să folosești limbajul, până astăzi. AndreParfenov i-a spus Mephisto Zugabe, deci, ca un vis, cum spunem noi pe limba română: la sfârșitul concertului, după ce ai cântat foarte mult Mephisto, haideți să mai cântăm ceva, dar în stilul de astăzi, în care bucuria și libertatea și ușurința, să spun așa, a muzicii, pe care noi astăzi o cunoaștem din elemente de jazz, din elemente de romantic, din elemente de modern, dar într-un limbaj foarte, foarte lejer, să spun așa.



Liszt imagination - un album inedit, atât prin concepție, cât și prin interpretare. Redescoperim muzica lui Liszt într-o concepție nouă, în aceste atât de dificile transcripții pentru vioară și pian care păstrează originalul, dar aduc și o notă de originalitate. Rolul violonistului e esențial - o partitură deosebit de dificilă tehnic, care ne amintește de provocarea diavolului din opera literară a lui Lenau care stă la baza valsurilor Mephisto. Descoperim un compozitor extrem de talentat, în același timp, un pianist cu un tușeu deosebit.

Și ne bucurăm că violonista este o româncă, cu studii la Universitatea Națională de Muzică din București, continuate la Academia de Muzică și dans din Koln, pe care a absolvit-o în 2003, astăzi, o violonistă împlinită.


Cristina Comandașu