Urmează: 12.55
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianista Helene Grimaud - albumul 'The Messenger' - Music box, 19 octombrie 2020

Pe 3 octombrie, casa Deutsche Grammophon a lansat cel mai nou disc semnat de pianista Helene Grimaud - The Messenger. Un album care cuprinde lucrări de Wolfgang Amadeus Mozart și Valentin Silvestrov, înregistrat chiar la Salzburg de Helene Grimaud și Camerata Salzburg, în 27 ianuarie 2020, ziua aniversării lui Mozart.

În 1996, Valentin Silvestrov, un compozitor ucrainean născut în 1937, compunea piesa The Messenger, cea care dă titlul albumului pe care-l ascultăm astăzi. O reinterpretare contemporană a muzicii lui Mozart - mesager al unei lumi pe care o privim acum ca pe un paradis pierdut.

The Messenger se intitulează și acest album care pune față în față muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart cu cea a lui Valentin Silvestrov, al cărui univers neoclasic include elemente de stil derivate din muzica lui Mozart.

Este un album încărcat de melancolie și speranță - nu întâmplător, Helene Grimaud propune pe acest disc trei dintre puținele lucrări pentru pian pe care Mozart le-a scris în tonalitate minoră. Cea mai cunoscută dintre ele: Concertul nr. 20 în re minor pentru pian și orchestră. Simțim în interpretarea Helenei Grimaud fragilitatea și totuși determinarea spiritului mozartian, aspecte pe care le trăim cu toții în fața provocărilor pe care le-a adus adus acest an 2020, atât de atipic.

În urmă cu 20 ani, în 2000, prezentam la Radio România Muzical un album cu o temă similară celui propus de Helene Grimaud astăzi: After Mozart cu Gidon Kremer și Ansamblul Kremerata Baltica, album care a obținut în 2001 un premiu Grammy. Lucrări de Mozart, alături de opusuri inspirate de Mozart, printre ele, și The Messenger de Valentin Silvestrov. A fost prima dată când am luat contact cu muzica creatorului ucrainean astăzi în vârstă de 83 ani, considerat unul dintre cei mai importanți compozitori contemporani la nivel internațional, pe aceeași linie stilistică cu Arvo Part, de exemplu. Între 2001 și 2002, Valentin Silvestrov a lucrat la o lucrare pentru pian solo, care astăzi are și o versiune pentru pian și orchestră de coarde: Două dialoguri cu postscriptum, de asemenea prezentă pe discul semnat de Helene Grimaud și Camerata Salzburg.

O pianistă ieșită din comun, activistă de mediu, cu o biografie artistică impresionantă, Helene Grimaud ne-a obișnuit în ultimii ani cu albumele sale concept - Memory, Water - adică cele apărute în 2018 și 2016. După ce a înregistrat marele repertoriu concertant, Helene Grimaud s-a aplecat în ultimii ani, mai ales, asupra unor idei pe care vrea să le exprime și care o reflectă în totalitatea preocupărilor sale. A îmbinat astfel repertoriul consacrat cu cel contemporan de factură neoclasică, neotonală, așa cum este cel semnat de Valentin Silvestrov, compozitor pe care l-a abordat, de altfel, și pe precedentul ei album, Memory.

Acum, Helene Grimaud se întoarce la Mozart - pentru a ni-l prezenta pe gânditorul Mozart, atât de departe de imaginea unui Mozart copilăros și neserios, poate fals creată de filmul Amadeus. Fantezia KV 475 în do minor este încă o dovadă a maturității și genialității acestui om providențial din cultura umană.

 

Mozart și Valentin Silvestrov - doi compozitori puși în oglindă de Helene Grimaud pe acest album. Silvestrov, cu o lucrare muzicală în care rememorează muzica mozartiană - acest mesager dintr-o lume paradisiacă, trimis pe pământ pentru doar 35 ani, ca și acum, la secole după dispariția lui, noi tot să ne bucurăm de lumina și mângâierea muzicii sale.

Cristina Comandașu