ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor anterioare: 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Clarinetistul Martin Frost - Vivaldi: Music box, 15 iunie

Vivaldi cu clarinetistul suedez Martin Frost și ansamblul Concerto Koln: Vivaldi nu a scris pentru clarinet - și nici nu prea avea cum, pentru că clarinetul a dobândit forma sa definitivă abia după 1750, când Vivaldi deja se stinsese din viață. Însă Martin Frost, unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați clarinetiști ai momentului, a ales să extindă repertoriul clarinetului către muzica barocă, realizând aranjamente ale unor arii de Vivaldi, pe care le-a grupat sub forma unor concerte.

Primul dintre aceste trei concerte care figurează pe discul lansat de casa Sony Classical pe 22 mai 2020 se intitulează Sant'Angelo și conține arii din operele Olimpiada și Ottone din Villa de Antonio Vivaldi.

Este interesant că momentele pentru clarinet și orchestră alternează cu momentele orchestrale tot din opere de Vivaldi - este o ocazie de a admira acest formidabil ansamblu Concerto Koln, care cunoaște perfect arta interpretării muzicii vechi și căreia repertoriul vivaldian i se potrivește mănușă.

Cred că cel mai reușit dintre cele trei concerte pentru clarinet și orchestră pe care ni le propune Martin Frost pe acest disc este al doilea, intitulat La Fenice. Și aceasta, pentru că partea a doua a acestui concert este în fapt aranjamentul unei celebre arii vivaldiene - Vedro il mio diletto din opera Il Giustino. Este aria care descrie cel mai bine spiritul Veneției și mi-o amintesc acum în superba interpretare a Ceciliei Bartoli, pe discul ei Vivaldi apărut anul trecut. Tocmai pentru că este atât de cunoscută, această muzică ne oferă șansa de a admira încă mai mult măiestria clarinetistului Martin Frost - pentru că interpretarea lui poate comparată de la egal la egal cu cea a oricărui mare cântăreț care a cântat vreodată această arie vivaldiană. Clarinetul lui Martin Frost este o prelungire, ca o voce, a unui mare muzician - cu un ton cald, învăluitor, cu arcuri largi de legato, cu pauze expresive care-ți taie efectiv respirația. O mare realizare, această interpretare și ideea în sine, de a interpreta arii vivaldiene în versiune pentru clarinet și orchestră.

La aproape 50 ani, Martin Frost este considerat unul dintre marii clarinetiști ai lumii, însă cariera sa nu se desfășoară doar pe coordonatele solistului concertist - el este din 2019 și dirijorul șef al Orchestrei Suedeze de Cameră. În 2014, Frost devenea și primul și deocamdată singurul interpret la un instrument de suflat căruia i s-a decernat vreodată premiul Leonnie Sonning, cea mai înaltă distincție muzicală a Danemarcei. Premiul, în valoare de aproape 150.000 euro, se acordă anual unui singur muzician pentru merite deosebite - în 1970, acest premiu revenea lui Sergiu Celibidache.

Ultima lucrare de pe discul lansat pe 22 mai este Concertul nr.3, Il Mezzettino, bazat pe arii din operele Il Giustino, Juditha triumphans și Tieteberga de Antonio Vivaldi. 

Martin Frost este cunoscut și pentru preocuparea sa de a extinde granițele repertoriului pentru clarinet - a abordat numeroase lucrări noi scrise pentru instrumentul său, și iată că acum caută noul printre lucruri vechi: o idee foarte bună de a cânta aranjamente ale unor lucrări baroce pentru voce și orchestră.


Cristina Comandașu