ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor anterioare: 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul Beethoven - 'Complete Symphonies' - Andris Nelsons, Orchestra Filarmonicii din Viena (III) - CD Review, 25 ianuarie 2020

Cu preponderență ascultăm Beethoven în acest an aniversar - o cifră rotundă a angrenat energii nebănuite în lumea întreagă. Postul de radio, Deutsche Welle vorbește despre omniprezența subiectului nu doar în Germania, ci și la New York, Shanghai, Sao Paulo, Moscova, ajungând până în Turcia și în India. Classic FM din Marea Britanie îi dedică lui Beethoven un serial alcătuit din 52 de episoade, realizat de autorul cărții 'Beethoven - The Man Revealed', John Suchet. La Bonn a fost înființată Societatea aniversară "Beethoven 2020" care va finanța 300 de proiecte pe lângă cele proprii. Nici noi nu rămânem mai prejos - a început deja seria emisiunilor "Beethoven, 250 de ani de nemurire", realizată de Anca Ioana Andriescu, în timp ce în emisiuni ca "Music Box" propusă de Cristina Comandașu sau cea de față , aveți ocazia să vă familiarizați cu cele mai noi apariții discografice pe aceeași temă.

Astăzi - un nou capitol din Integrala Simfoniilor beethoveniene oferită publicului larg de Orchestra Filarmonicii din Viena, avându-l ca invitat pe dirijorul leton Andris Nelsons - o nouă aventură sonoră, propusă de casa de discuri Deutsche Grammophon. Revin la Societatea "Beethoven 2020" care a inițiat și un proiect intitulat "Pastorala", împreună cu Secretariatul ONU pentru Climă. Pornind de la ideea că "această simfonie s-a născut ca expresie a dragostei pentru natură a creatorului german (oglindește această relație om-natură), se poate atrage un semn de alarmă în condițiile schimbărilor climatice actuale", declară coordonatorul proiectului Elvin Ruiæ. "Pastorala lui Beethoven este nu doar un omagiu adus creației divine, poate fi interpretată și ca un apel pentru a ne proteja natura". Am făcut o paranteză pentru a situa în context internațional și acest demers al Filarmonicii vieneze, care în Simfonia a VI-a op.68 în Fa major "Pastorala" își etalează sonoritatea maiestoasă, de o mare căldură și frumusețe, mai ales în ceea ce privește compartimentul coardelor. Partitura este cizelată în cele mai mici detalii, se ajunge la esență, în speță la acea luminozitate și serenitate care te fac să vizualizezi frânturi de peisaje mirifice, aidoma creatorului acestei muzici. Ceea ce înseamnă că mesajul său este înțeles. Remarcăm și spectaculozitatea părții a IV-a "Furtuna", telurică și cu virtuți cinematografice, pentru ca finalul să readucă liniștea și acel sentiment că lumea rămâne în esență bine și frumos alcătuită. Este una dintre cele mai reușite versiuni ale acestei integrale.

Același lucru se poate spune și despre Simfonia a VII-a în La major - energetică în datele esențiale, aducând o exuberanță contagioasă, temperament, contraste puternice, tempo-uri rapide, o prezență de o intensitate incisivă. Percepi aici spiritul lui Beethoven în ceea ce are mai strălucit. După cum declară Dr. Clemens Trautmann, președintele Casei de discuri Deutsche Grammophon, "este un moment în care poți să reflectezi la curajul lui Beethoven, un moment în care poți să vorbești despre refuzul său de a păstra tăcerea, un moment în care continui să cânți, în ciuda tuturor dezacordurilor." Nu pot să vă recomand nici un moment anume din cuprinsul acestei simfonii, pentru că fiecare parte este în felul ei, perfect șlefuită, cu planuri distincte și efuziuni pe măsură …poate în partea a II-a apare inedită alegerea dirijorului de a aduce un descrescendo în a doua revenire a momentului culminant - este probabil opțiunea sa pentru o interpretare mai puțin dramatică. Spectaculos este și Scherzo-ul, arătându-ne calitatea Orchestrei Filarmonicii din Viena de a cânta ca un solist virtuoz, și desigur Finalul, interpretat într-un tempo cu totul năucitor.

Se potrivește poate mai bine în acest context, una dintre declarațiile dirijorului Andris Nelsons: "există atâtea înregistrări uluitoare în trecut cu Simfoniile lui Beethoven, dar cred că muzica sa are mereu ceva de spus despre prezent. Faptul de a interpreta și înregistra aceste lucrări de geniu din nou, permite muzicienilor să sublinieze faptul că sunt reale și pentru generația lor și pentru generațiile viitoare. Este o muzică pentru timpul nostru și pentru toate timpurile."

Cu preponderență ascultăm Beethoven în acest an aniversar - o cifră rotundă a angrenat energii nebănuite în lumea întreagă. Postul de radio, Deutsche Welle vorbește despre omniprezența subiectului nu doar în Germania, ci și la New York, Shanghai, Sao Paulo, Moscova, ajungând până în Turcia și în India. Classic FM din Marea Britanie îi dedică lui Beethoven un serial alcătuit din 52 de episoade, realizat de autorul cărții 'Beethoven - The Man Revealed', John Suchet. La Bonn a fost înființată Societatea aniversară "Beethoven 2020" care va finanța 300 de proiecte pe lângă cele proprii. Nici noi nu rămânem mai prejos - a început deja seria emisiunilor "Beethoven, 250 de ani de nemurire", realizată de Anca Ioana Andriescu, în timp ce în emisiuni ca "Music Box" propusă de Cristina Comandașu sau cea de față , aveți ocazia să vă familiarizați cu cele mai noi apariții discografice pe aceeași temă.

Astăzi - un nou capitol din Integrala Simfoniilor beethoveniene oferită publicului larg de Orchestra Filarmonicii din Viena, avându-l ca invitat pe dirijorul leton Andris Nelsons - o nouă aventură sonoră, propusă de casa de discuri Deutsche Grammophon. Revin la Societatea "Beethoven 2020" care a inițiat și un proiect intitulat "Pastorala", împreună cu Secretariatul ONU pentru Climă. Pornind de la ideea că "această simfonie s-a născut ca expresie a dragostei pentru natură a creatorului german (oglindește această relație om-natură), se poate atrage un semn de alarmă în condițiile schimbărilor climatice actuale", declară coordonatorul proiectului Elvin Ruiæ. "Pastorala lui Beethoven este nu doar un omagiu adus creației divine, poate fi interpretată și ca un apel pentru a ne proteja natura". Am făcut o paranteză pentru a situa în context internațional și acest demers al Filarmonicii vieneze, care în Simfonia a VI-a op.68 în Fa major "Pastorala" își etalează sonoritatea maiestoasă, de o mare căldură și frumusețe, mai ales în ceea ce privește compartimentul coardelor. Partitura este cizelată în cele mai mici detalii, se ajunge la esență, în speță la acea luminozitate și serenitate care te fac să vizualizezi frânturi de peisaje mirifice, aidoma creatorului acestei muzici. Ceea ce înseamnă că mesajul său este înțeles. Remarcăm și spectaculozitatea părții a IV-a "Furtuna", telurică și cu virtuți cinematografice, pentru ca finalul să readucă liniștea și acel sentiment că lumea rămâne în esență bine și frumos alcătuită. Este una dintre cele mai reușite versiuni ale acestei integrale.

Același lucru se poate spune și despre Simfonia a VII-a în La major - energetică în datele esențiale, aducând o exuberanță contagioasă, temperament, contraste puternice, tempo-uri rapide, o prezență de o intensitate incisivă. Percepi aici spiritul lui Beethoven în ceea ce are mai strălucit. După cum declară Dr. Clemens Trautmann, președintele Casei de discuri Deutsche Grammophon, "este un moment în care poți să reflectezi la curajul lui Beethoven, un moment în care poți să vorbești despre refuzul său de a păstra tăcerea, un moment în care continui să cânți, în ciuda tuturor dezacordurilor." Nu pot să vă recomand nici un moment anume din cuprinsul acestei simfonii, pentru că fiecare parte este în felul ei, perfect șlefuită, cu planuri distincte și efuziuni pe măsură …poate în partea a II-a apare inedită alegerea dirijorului de a aduce un descrescendo în a doua revenire a momentului culminant - este probabil opțiunea sa pentru o interpretare mai puțin dramatică. Spectaculos este și Scherzo-ul, arătându-ne calitatea Orchestrei Filarmonicii din Viena de a cânta ca un solist virtuoz, și desigur Finalul, interpretat într-un tempo cu totul năucitor.

Se potrivește poate mai bine în acest context, una dintre declarațiile dirijorului Andris Nelsons: "există atâtea înregistrări uluitoare în trecut cu Simfoniile lui Beethoven, dar cred că muzica sa are mereu ceva de spus despre prezent. Faptul de a interpreta și înregistra aceste lucrări de geniu din nou, permite muzicienilor să sublinieze faptul că sunt reale și pentru generația lor și pentru generațiile viitoare. Este o muzică pentru timpul nostru și pentru toate timpurile."

Marina Nedelcu